Gå til innhold

Skeptisk til appelsiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde kursing forleden av Politiet om rusmidler. Mens vi fordypet oss om temaet heroinmisbrukere, så fortalte kurslederen noe som satt en støkk i meg.

Heroin er en base, så for å oppløse denne så må du ha en syre. Den enkleste syren de mest kyniske og lite pengesterke heroinmisbrukerne får tak i, henter de rett og slett gratis på butikken. De stikker sprøyte inn i appelsin og trekker ut appelsinsyre. Denne løser de så opp heroinblandingen med.

Og under dette stikket risikerer man at ved gjenbrukte sprøyter så sitter blodsykdommer som hepatit igjen i appelsinen.

En lege fra Haukeland bekrfetet dette, og fortalte også at det ikke er lenge siden de hadde et barn inne som kan ha blitt smittet denne veien. Det er håpløst å stadfeste, såklart, men sjansen var tilstede.

På torsdag kom jeg i samtale med en rusmisbruker mens jeg var på jobb. På tross av at jeg nektet henne inngang på Børs' så var hun hyggeligheten selv. Og hun kunne bekrefte at jo - hun hadde brukt denne metoden selv. Det er ikke så forferdelig effektivt, men man trenger uansett ikke mye om gangen.

De bruker helst brukte sprøyter til å oppbevare syren i, fordi dette er noe de tror "renser sprøyten alikevel"

Og der sluttet jeg å kjøpe appelsiner og sitroner i butikken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er farlig å sove også, ikke sikker du våkner i morgen...

Det er farlig å drikke vann, farlig å spise. du kan svelge vrant og dø...

men vi gjør det for det, og vi lever fremdeles...

Skrevet

Dette er jo gammelt nytt.

Håper du slutter å kjøre bil/buss/tog/fly med det samme, det er en betyrdelig andel mennesker som dør/blir skadet av dette hvert år, sammenlignet med hvor mange som blir smittet via appelsin og sitron.

Få deg litt perspektiv a! :klem:

Skrevet

Jeg har ikke hørt om dette før, men dersom det faktisk stemmer, anser jeg risikoen som så forsvinnende liten at jeg mer enn gjerne tar den.

Dessuten tror jeg ikke akkurat at denne metoden er særlig utbredt, for man tetter vel nåla lettere enn man trekker ut saft om man stikker den i en appelsin.

Skrevet

Kjøper sitrusfrukter uten store bekymringen enda jeg iallefall.. Hadde det vært mange som hadde blitt smittet på denne måten, så hadde vi vel kanskje hørt mer om det?

Skal man slutte med alt som gir risiko for sykdom/skade/død så må vi jo nesten slutte med alt.. Det er farlig å leve..

Skrevet
Hadde kursing forleden av Politiet om rusmidler. Mens vi fordypet oss om temaet heroinmisbrukere, så fortalte kurslederen noe som satt en støkk i meg.

Heroin er en base, så for å oppløse denne så må du ha en syre. Den enkleste syren de mest kyniske og lite pengesterke heroinmisbrukerne får tak i, henter de rett og slett gratis på butikken. De stikker sprøyte  inn i appelsin og trekker ut appelsinsyre. Denne løser de så opp heroinblandingen med.

Og under dette stikket risikerer man at ved gjenbrukte sprøyter så sitter blodsykdommer som hepatit igjen i appelsinen.

En lege fra Haukeland bekrfetet dette, og fortalte også at det ikke er lenge siden de hadde et barn inne som kan ha blitt smittet denne veien. Det er håpløst å stadfeste, såklart, men sjansen var tilstede.

På torsdag kom jeg i samtale med en rusmisbruker mens jeg var på jobb. På tross av at jeg nektet henne inngang på Børs' så var hun hyggeligheten selv. Og hun kunne bekrefte at jo - hun hadde brukt denne metoden selv. Det er ikke så forferdelig effektivt, men man trenger uansett ikke mye om gangen.

De bruker helst brukte sprøyter til å oppbevare syren i, fordi dette er noe de tror "renser sprøyten alikevel"

Og der sluttet jeg å kjøpe appelsiner og sitroner i butikken.

hvis dette er et problem for butikkene, så bør de sette en eske med noen appelsiner i inngangen til butikken.

Skrevet

Heh, jeg kjøper aldri appelsiner uansett. Men det høres lite hyggelig ut, det der. Lurer på om jeg kommer til å kikke ekstra nøye på sitronene/limene jeg kjøper i butikken etter dette, for å se om jeg finner noen "hull". Eller så graver jeg bare litt nedi haugen og finner en som mest sannsynlig er urørt. :lol:

Skrevet

Jeg synes det er litt påfallende at denne forklaringen inneholder alle elementer som skal til i en vandrehistorie, så jeg tar ikke hensyn til det før jeg noen evt kan påvise hepatitt i appelsiner. Og om så skjer så er sjansen uansett veldig liten, så jeg hadde neppe sluttet å kjøpe appelsiner da heller. Synes egentlig det er mere betenkelig med sprøytemiddelrester på appelsinene, siden det er påvist nokså ofte.

Skrevet

Men hvordan kan hepatitt overleve i en appelsin i mer enn max et par minutter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...