Gå til innhold

Husleieloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne linken i en annen tråd:

Husleieloven

Jeg bor i en studentbolig (eid av studentersamfunnet) der det ikke er lov med husdyr.

Husdyr

Regler om husdyr i studentboligene i Bergen

* Dyrehold er dessverre ikke tillatt i SiBs boliger.  Unntak gjøres for førerhunder.

(http://sib.uib.no/bolig/soke/dyr)

Men så kom jeg over denne paragrafen:

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Hvis det er i orden for de jeg deler gang med, har jeg da i praksis lov til å ha husdyr? Hvis det er tilfelle, tar jeg opp saken med tillitsutvalget i bygget. Må bare se at jeg har forstått riktig.

Noen som har vært eller er i en lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du eier jo ikke hybelen din, og de kan i verste fall kaste deg ut om skaffer husdyr. Det er jo tross alt ikke din leilighet.

Hva er i så fall din gode grunn til å ha dyr?

Skrevet
Du eier jo ikke hybelen din, og de kan i verste fall kaste deg ut om skaffer husdyr. Det er jo tross alt ikke din leilighet.

Men dette er jo tross alt tatt fra Husleieloven. Ikke Huseieloven ;)

Jeg har ingen andre gode grunner enn at dyr gjør meg lykkelig. Men syns selv det er en ganske god grunn :sjenert:

Kommer ikke til å løpe ut og skaffe meg dyr med en gang, men skal ta saken opp med tillitsutvalget. Men vil gjerne høre andres syn og erfaringer før jeg gjør det.

Skrevet

Husleieloven gjelder uansett ikke for studentsamskipnader.

Gjest Blondie65
Skrevet

Grunnen til at huseiere ikke ønsker dyr i leiegårdene sine er at alt ansvar dersom det blir tilgriset og slikt faller på dem. Ingen forsikring dekker det dersom en som har dyr ikke passer på dyret sitt og dette dyret ødelegger innventaret, veggene - etc. enten det nå er kloremerker eller dyreskitt det er snakk om.

I tillegg kommer at dersom man bor i en leiegård og dyret er til plage for naboene enten fordi de er allergiske eller at dyret "synger opera" når det er alene hjemme så er det husverten som får klagene.

Derfor vil en fornuftig huseier ikke tillate dyr.

Skrevet

De vil ikke tillate, men loven sier jo at de ikke kan nekte.

Men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor studentsamskipnaden skal slippe å følge husleieloven?

Skrevet

Hvorfor? Det vet jeg egentlig ikke, men de driver jo utleie kun for studenter- og mange av dem. Det er et voldsomt gjennomtrekk av folk, og om de skulle måtte følge husleieloven hadde det blitt mye styr! Egne depositumskontoer, ikke samme muligheter for "korte kontrakter" (de har jo, ihvertfall i Oslo, kontrakter for et år av gangen)... Det er endel regler i husleieloven som rett og slett passer dårlig inn.

De har sin egen lov, Lov om studentsamskipnader.

Og jeg skjønner godt at de ikke vil ha dyr i studentboligene, ikke minst av hensyn til naboene (som man bor veldig tett med). Og selv om de du bor sammen med nå sier ja, er det jo ikke lenge før det kommer inn noen nye.

Skrevet

Huseier kan ikke kaste ut noen uten å ha dekning for det, og det skal litt til å gjøre pga dyrehold, med den nye husleieloven.

Derfor vil en fornuftig huseier ikke tillate dyr.

Fornuftige huseiere følger husleieloven, og den sier at de ikke har mulighet til å forby dyr på generelt grunnlag.

Skrevet

For meg så ser det ut som om "Lov om studentsamskipnader" er et tillegg til gjeldende lover, ikke noe som overkjører lovene som gjelder for andre. Noen synspunkter på dette?

Prøver ikke være vanskelig, vil bare ha klarhet i dette.

Tusen takk for svar så langt.

Skrevet

Husleieloven:

§ 11-2. Boliger for personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter. Bestemmelsen gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som her nevnt, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig. (...)

Herunder tilfaller studentboliger. Så, når man skriver under kontrakten med samskipnaden står dette nevnt. Det gjorde det iallefall da jeg bodde hos SiO. Når de faller under denne paragrafen har de anledning til å bestemme at leieren skal ha færre rettigheter.

Egentlig er jo det ganske forståelig. Som de andre har nevnt er det stor gjennomtrekk ved slike boliger. Det hadde vært liten hensynstagen til den form for boligsituasjon å anskaffe et dyr. Boligene har et spesielt formål. Å skaffe studenter husvære i studietiden.

Gjest Blondie65
Skrevet

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

- - -

Ut fra denne paragrafen i husleieloven http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-2 kan huseier nekte husdyr - unntatt dersom det finnes vektige grunner. Blindehund ville jeg kalt en slik vektig grunn, og andre typer dyr som holdes av medisinske årsaker.

Skrevet
§ 5-2. Ro og orden

- - -

Ut fra denne paragrafen i husleieloven http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-2 kan huseier nekte husdyr - unntatt dersom det finnes vektige grunner. Blindehund ville jeg kalt en slik vektig grunn, og andre typer dyr som holdes av medisinske årsaker.

Dette blir et tolkningsspørsmål om hva som er "god grunn" for dyrehold. Det å ville ha et dyr er i seg selv god nok grunn i husleieloven, ifølge en advokat jeg har snakket med. Huseier kan altså IKKE nekte noen å ha dyr.

Skrevet

Men den kan nekte meg i mitt tilfelle, og det var det jeg lurte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...