Gå til innhold

AP - noen som trekker det for langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For å ikke spore helt av en annen tråd her inne , lager jeg en ny...

Jeg må si jeg er ganske forundret etter å ha lest disse 8 idealene på AP-norge.

Det er vettuge og gode idealer, og ikke slik som jeg har forestilt meg i det hele tatt. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke har satt meg inn i AP utenom det jeg har lest på diverse forum.

Men det jeg ser , er at nok enkelte drar disse idealene litt langt.

Hos AP norge skiller de lite på ammere og flaskematere feks - det oppfordres til nærkontakt når babyen mates, også med flaske.

Samsoving kan like greit bety at barnesengen står inntil morens seng, det må ikke bety i samme seng.

API anbefaler at barnet sover nært foreldrene, på en trygg måte.Hvis foreldrene er ukomfortable med samsoving, så husk at det er nærheten og responsen også om natta som er viktig. (Dette kan man også gjennomføre med barnet i en seng tett inntill foreldresengen.)

Og når de snakker om adskillelse, så bruker de ordet baby - ikke barn. Så vidt meg bekjent er feks ikke en treåring en baby lenger....

Unngå hyppig og langvarig adskillelse fra babyen - Babyer har et intenst behov for det fysiske nærværet av en kjærlig, oppmerksom forelder. Gjennom daglig omsorg og kjærlig tilstedeværelse dannes en sterk og varm tilknytning mellom foreldre og barn. Hyppig og/eller langvarig adskillelse kan virke inn negativt i denne tilnytningsprossesen.
(uthevet av meg)

Jeg er helt enig i dette, men jeg tror at noen AP`ere trekker dette for langt, og "parktiserer avhengighet av mamma eller pappa" til langt over dette babystadiet.

Dessvere for AP norge, så er det enkelte av deres tilhengere som ødelegger rennomeèt dems....

(Sitatene er hentet fra www.ap-norge.com)

Endret av Misty
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg i det du skriver, grunntanken i AP er fornuftig nok.

Men jeg ser også at når tilhengere av AP (ikke bare her inne på KG) sier at en skal følge instinktene sine, så gjelder det kun de instinkter DE selv mener er riktige. Mennesker som har andre instinkter har visstnok "feil" instinkt... (Gjelder bl. annet samsoving, langtidsamming og konsekvenser for uønsket oppførsel)

Denne holdningen reagerer jeg kraftig på!

Faren med AP, er at om foreldrene ikke er oppmerksomme og sterke nok, så kan AP fort gå over til å bli "fri barneoppdragelse", der foreldre overlater alt ansvar for barneoppdragelsen over til barnet selv.

Skrevet

Det har du rett i,- tanken bak AP er helt logisk (ihvertfall for meg) og antakelig er det veldig mange som praktiserer det uten å vite om det en gang.

Vi har babysenga helt inntil vår, ammer når babyen er sulten og tar han opp øyeblikkelig hvis han skriker - men det gjelder babyen, ikke to-åringen! Hva sier egentlig APgjengen om større barn da? Skal man ikke gjøre forskjell?

Skrevet

På AP-norge er det mye mer enn attachment parenting som står i fokus, slik jeg ser det. Fx kommunikasjonsmåter, hvordan leve livet sitt (fx økologisk, vegansk, 'spartansk') etc.

Under AP-filosofien er det idealer tilpasset de forskjellige aldrene barnet er i, noe jeg synes kommer litt dårlig fram på AP-norge. Men kanskje det ikke er viktig? Jeg visste ikke om annet enn de 8 småbarnsidealene før jeg titta rundt på ringblomst.no.

Jeg tror AP har fått en ekkel bismak for folk flest fordi man uten kunnskap ikke kan skille 'det naturlige' fra 'det ekstreme' fra det de leser. Som la Flaca sier: mange praktiserer nok AP uten å vite om det engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...