Gjest SNILL MAMMA Skrevet 14. oktober 2006 #1 Skrevet 14. oktober 2006 Har lovet gutten min spaghetti og kjøttsaus i dag. Jeg er ikke glad i spaghetti, men kjøttsaus er jo godt! Har noen en god oppskrift? Jeg har løk, hvitløk, stangselleri, gulrot, karbonadedeig, hermetiske tomater og paprika. Dette får jeg vel noe godt ut av? Masse krydder har jeg og! Tips mottas med takk!
Gjest Lea Skrevet 14. oktober 2006 #2 Skrevet 14. oktober 2006 Til 4 personer bruker du 2 bokser tomater. Hell dem i en kjele og kok opp. La det koke så lenge du gidder. Jeg pleier å tilsette en liten boks tomatpure og deretter fylle boksen med vann (1-3 ganger) og tilsette dette. Se an tykkelsen på sausen. Jeg pleier også å ha i litt sukker for å ballansere smaken litt. (1/2 ts pleier å holde). Mens sausen koker steker du kjøttdeigen sammen med finhakket løk, hvitløk og evt andre grønnsaker. Tilsettes i sausen når den er ferdigkokt (eller nesten ferdigkokt). Helt på slutten har du i det du har av egnet krydder (basilikum, timian o.l. er godt i sausen).
Gjest SNILL MAMMA Skrevet 14. oktober 2006 #3 Skrevet 14. oktober 2006 Takk skal du ha! Vi får putre i vei, jeg har faktisk tomatpure også!
Brunhilde Skrevet 14. oktober 2006 #4 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg lager sausen på en litt annen måte. Jeg starter med å finhakke løk og steke den sammen med kjøttdeig (karbonadedeig går også bra). Så tilsetter jeg litt hvitløk og en gulrot eller to som jeg enten rasper eller kutter i terninger. Deretter 1 boks hermetiske tomater og en boks tomatpure. Sper med vann til passe konsistens. Har oppi kydder, oregano og basilikum, salt og pepper og en buljongterning. Smaker og tilsetter gjerne et pas spiseskjeer ketchup eller 1 ts sukker hvis smaken er for syrlig. SÅ lar jeg hele greia koke lenge over svak varme, minst 2 timer, helst mer. Serverer med nykokt spaghette og masse revet parmesan.
Gjest Deception Skrevet 14. oktober 2006 #5 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg lager kjøttsaus på samme måte som Brunhilde. I tillegg til løk, hvitløk og gulrot (eller sellerirot) tilsetter jeg gjerne en halv revet squash.
Gjest SNILL MAMMA Skrevet 14. oktober 2006 #6 Skrevet 14. oktober 2006 Hei igjen! Tror jeg skal prøve Kjøttsaus a'la Brunhilde!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå