Gå til innhold

Jeg gjør alt hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten mann
Skrevet

Jeg er samboer med verdens nydeligste dame, og vi har to døtre sammen. Vi har det veldig fint sammen, men jeg synest at jeg gjør for mye heime! Det er jeg som lager maten, står opp med barna, rydder, vasker og vasker klær. Hun gjør nesten ingenting. Nor jeg forsøker å ta det opp med henne, sier hun at hun er sliten og gidder ikke. Hun rydder sjelden opp etter seg, så jeg må legge maten tilbake i kjøleskapet etter at hun har spist. Hun står så og si aldri opp med barna.

Jeg er så fryktelig sliten, å har null energi til overs, hva skal jeg gjøre? Jeg er jo så gla i henne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal slutte å rydde etter henne, for det er da virkelig ikke din jobb å gjøre det. Hun fortsetter så lenge du fortsetter, så det beste du kan gjøre er å bare rydde etter deg selv og barna ( om barna ikke er gamle nok til å hjelpe til).

Skrevet

Et veldig kjent problem... ;)

Hva med å streike? La oppvasken og kleshaugen hope seg opp til uante størrelser? Lag mat til deg selv og barna, la henne lage sin egen mat?

Eller kanskje rett og slett snakke med henne en gang til, og bli enige om arbeidsfordeling, der du holder deg kun til dine gjøremål? Om hun ikke gjør sine gjøremål, så blir de jo ikke gjort! Slik det er nå behøver hun jo ikke gjøre noe, for alt blir jo gjort uansett.

Hun behøver ikke sette inn i kjøleskapet etter seg, for det ordner "ryddefeen" for henne.

Hun behøver jo ikke lage mat, for det gjør "matfeen" for henne.

En annen ting kan være ulike forventninger, f.eks når ting skal gjøres.

Jeg var en kvinne i din situasjon, jeg gjorde alt her hjemme! Men skylden hadde jeg faktisk selv!

Når jeg spurte om han kunne rydde etter seg, og han svarte "det er greit", så mente jeg "nå", og forventet at det ble gjort "nå". Mannen mente å svare: "det er greit, jeg skal bare "xxxxx" først...."

Jeg ble irritert over at han ikke gjorde det med en gang, og gjorde det heller selv, for så å klage på at han ikke gjør noe som helst hjemme... :ler:

Når jeg begynte å la ham bestemme når han selv skulle gjøre sine oppgaver, hvilken mat han skulle lage, på den måten han selv mente var best, så gikk alt så mye bedre.

Lykke til! ;)

Skrevet

Dette kunne jo vært skrevet av mange damer. Men for dere så høres det ut som dere har forksjellig standart over hvordan dere vil ha det hjemme.

Nå vet ikke jeg hvordan du er, eller hvordan arbeidsforhold er, men jeg har levd med en perfeksjonist, som vasket i skapet under vasken hver dag... og ikke tålte brødsmuler på skjærefjøla. For han var nok jeg veldig rotete. Hvis du krever en høyrer standard enn det hun synes er greit, kan jeg forstå at du må ta en del av den jobben selv.

Hvis det motsatt er tilfelle - at hun faktisk er lat, og ikke gidder å delta i fellesskapet, ville jeg satt foten ned. Lik arbeidsfordeling av husarbeid. (Det forutsetter selvsagt at dere jobber like mye utenfor hjemmet. )

Hvis hun ikke gikk med på det, hadde jeg ansatt en vaskehjelp og betalt med deres felles penger.

Gjest beekeeper
Skrevet

Hos meg var det også sånn, men så gikk det litt begge veier fordi samboeren ble gal av enkelte ting jeg gjorde (ikke tørke opp brødsmuler, hår i sluken osv. :ler: )

Dessuten ble han dritsur når jeg maste på han om å gjøre ting, siden han ventet fra 5 timer til tre dager med å gjøre det og jeg forventer at han skal gjøre det når jeg sier det.

Når det blir sånn,må dere bli enige om hvordan dere skal gjøre ting. En person kan ikke gjøre alt, og man må dele på arbeidet for å avlaste hverandre. Du gjør henne en tjeneste når du rydder vekk etter henne, da vil hun ivertfall aldri skjønne det. Hadde samboeren min vasket vekk smulene på benken etter meg istedet for å be meg gjøre det selv (opptil 40 000 ganger) hadde jeg heller aldri gjort det til en vane. Nå er jeg veldig flink til å rydde etter meg (synes jeg selv i hvertfall.) Han er derimot litt slapp enda når det gjelder klesvask, vasking av hus og oppvasken. Men så er det min feil siden jeg ikke maser på han! Skjønner?

Han begrunner alltid og ikke rydde det med å si at det er mitt rot, og så må jeg jo bare si meg enig og så må jeg gjøre det. Men det er jo en annen sak! :ler:

Skrevet

Hva med å lage en liste over oppgaver/plikter i hjemmet? Du setter noen av oppgavene på deg og noen av oppgavene på henne. Det vil kanskje gjøre henne sint, men tro meg, å streike og la ting hope seg opp vil ikke hjelpe.

Jeg har prøvd dette nemlig og det ender bare opp med at jeg tar det selv fordi jeg vil ikke ha det så rotete. Så enten må du snakke med henne og si at du ikke orker å gjøre alt i huset, at du er lei og at du trenger hennes hjelp eller sitte "hardt mot hardt", hva enn det nå måtte være da.

Er hun sånn bare pga latskap, så bør du sitte foten ned, for det er ikke rettferdig at en person skal ta seg av alt i hjemmet. Hun er et voksent menneske og da kan hun vitterlig være med å rydde opp etter seg, vaske klær, vaske gulv osv.

Skrevet
Jeg er samboer med verdens nydeligste dame, og vi har to døtre sammen. Vi har det veldig fint sammen, men jeg synest at jeg gjør for mye heime! Det er jeg som lager maten, står opp med barna, rydder, vasker og vasker klær. Hun gjør nesten ingenting. Nor jeg forsøker å ta det opp med henne, sier hun at hun er sliten og gidder ikke. Hun rydder sjelden opp etter seg, så jeg må legge maten tilbake i kjøleskapet etter at hun har spist. Hun står så og si aldri opp med barna.

Jeg er så fryktelig sliten, å har null energi til overs, hva skal jeg gjøre? Jeg er jo så gla i henne!

Som man reder, ligger man. herregud mann. Hvorfor skal hun gjøre noe? du har jo vent henne til at du gjør det. Rydder etter et voksent menneske?

Din kone er utrolig bortskjemt. Om un er så sliten, hva er hun så sliten av? da får du bestille time til legen for enne. Dette er da ikke normalt.

L<a maten stå....ta en samtale først. bare dere to. Spør hva hun kan tenke seg å gjøre hver dag. Du skal sette deg ned eller gå en tur om det irriterer deg om hun ikke tar det.

Gjest Gjest_gjestine_*
Skrevet

jeg har også en sånn mann som gjør alt hjemme fordi han ikke tåler at jeg gjør noe fordi jeg gjør det på min måte og ikke på hans måte... og min mann må bare fortsette å slite seg ut... ellers må han lære å føye seg og tålerere andre enn seg selv...

lykke til!

Skrevet

gud jeg hadde en mann som var halvveis som deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...