Gå til innhold

Prevalens og insidens

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Ja, kan du hjelpe og tolke/oversette begrepene?

Prevalens?

Insidens?

Håper på noen svar her fra oppegående folks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*lister meg stille ut*

(Hvem pokker bruker slike ord?)

Skrevet
Ja, kan du hjelpe og tolke/oversette begrepene?

Prevalens?

Insidens?

Håper på noen svar her fra oppegående folks.

Oversette fra hvilket språk? ;) Begrepene brukes jo mye i medisinsk terminologi.

Prevalens: Et mål for hvor mange tilfeller av en gitt sykdom som allerede er registert i en populasjon innenfor en definert tidsenhet.

Insidens: Et mål for hvor mange nye tilfeller av en gitt sykdom som blir registert i en populasjon innenfor en definert tidsenhet.

Kanskje.

Skrevet

Prevalens: Har aldri hørt dette ordet før, me ifølge ordboken: overlegenhet, dominans. Adjektiv: framherskende.

Insidens tror jeg betyr tilfelle (som i tilfeller)? i ordboken står det: Blir brukt om nye sykdomstilfeller statistisk.

Skrevet

ps. hadde kanskje vært lettere hvis du sier noe om hvilken kontekst ordene er brukt i?

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Tusen takk for svarene Både det generelle og det mer medisinske. :)

Det er i forbindelse med en blanding av medisin og forskning, der de to begrepene blir brukt av en forfatter ganske ofte. Det eri forbindelse med forebygging av kreft, røyking m.m.

Skrevet
Oversette fra hvilket språk? ;) Begrepene brukes jo mye i medisinsk terminologi.

Prevalens: Et mål for hvor mange tilfeller av en gitt sykdom som allerede er registert i en populasjon innenfor en definert tidsenhet.

Insidens: Et mål for hvor mange nye tilfeller av en gitt sykdom som blir registert i en populasjon innenfor en definert tidsenhet.

Kanskje.

Hva menes med "kanskje", er du ikke sikker? :overrasket:

Skrevet
Hva menes med "kanskje", er du ikke sikker?  :overrasket:

Nei. Det var et forsøk på hjelp slik jeg har forstått det, så jeg lar være å være skråsikker på noe jeg ikke er sikker på. ;)

Skrevet
Nei. Det var et forsøk på hjelp slik jeg har forstått det, så jeg lar være å være skråsikker på noe jeg ikke er sikker på. ;)

Sto ikke de definisjonene dine i en bok da? :forvirret:

Skrevet
Nei.

Så hvor har du svarene dine fra da, de var ganske detaljerte og bastante...?

Skrevet
Tusen takk for svarene Både det generelle og det mer medisinske.  :)

Det er i forbindelse med en blanding av medisin og forskning, der de to begrepene blir brukt av en forfatter ganske ofte. Det eri forbindelse med forebygging av kreft, røyking m.m.

I såfall er vel prevalens slik Clementine definerer det; et uttrykk for hvor mange som er rammet av "noe" ved et gitt tidspunkt, riktig.

Hva menes med "kanskje", er du ikke sikker?  :overrasket:

All den tid det ikke var noen kontekst for ordene er det vel greit å ikke være bombastisk og altfor skråsikker når man forsøker hjelpe? Mange ord blir jo brukt i ulike sammenhenger og kan ha ulik mening i fht dette..

Skrevet

?

Er det noen her som faktisk vet hva ordene betyr da?

Skrevet
?

Er det noen her som faktisk vet hva ordene betyr da?

Fra ordnett.no

prevalence ▶ noun

the prevalence of smoking among teenagers commonness, currency, widespread presence, generality, pervasiveness, universality, extensiveness, ubiquity, ubiquitousness; rampancy, rifeness; frequency, regularity; familiarity, acceptance; popularity, fashionableness.

prevalens overvekt; gyldighet fremfor noe annet; 'overvekt'

Etym.: lat. avl. av praevalere ha gyldighet

insidens -en mål for sykelighet i befolkning, uttrykt ved antall nye sykdomstilfeller pr. tidsrom dividert med befolkningstallet

Etym.: lat. 'forekomst'; avl. av incidere inntreffe

;)

Skrevet

Jeg synes det var noen småmugne gjester her, men jeg har slått opp ordene likevel:

prevale´ns en lat.

overlegenhet, overvekt

utbredelse av en sykdom målt i antall syke dividert med befolkningstallet jf. insidens

inside´ns en lat.

antall nye tilfeller av en sykdom dividert med befolkningstallet jf. prevalens

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Sa meg mer enn fornøyd med svarene jeg da...takk for alle sammen! :)

Skrevet
Sa meg mer enn fornøyd med svarene jeg da...takk for alle sammen! :)

Oi, jeg skilte visst ikke mellom deg og muggekoret jeg! Beklager det! :kys_2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...