Gå til innhold

Hvordan er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fint om du kan sitere meg der jeg har sagt dette.

Hei

det jeg kommenterte var dette.

Hva synes du om norske familier, eks misjonærer, diplomater eller andre (eks spaniaflyktninger) som tar med barna sine og flytter langt vekk fra alt kjent?

Kan barn alltid nekte å bli med, når hovedomsorgsperson vil flytte? Bestemmer alltid barn hva som er best for dem selv?

dette svarer du på at vi sie at barn skal høres og legges vekt på, derfor lyrer jeg på va du mener, jeg syns det kan vere interesant og høre deg definere på generel basis va det ere og høre og legge vekt på barn i og med at du sier du har jobbet i hjelpeapparatet, altså jeg syns det virker som du syntes at det var feil og høre på barnet her og det syns jeg er rart loven sier jo at man skal det jeg syns det da er rart vis du mener det er feil

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

det jeg kommenterte var dette.

dette svarer du på at vi sie at barn skal høres og legges vekt på, derfor lyrer jeg på va du mener, jeg syns det kan vere interesant og høre deg definere på generel basis va det ere og høre og legge vekt på barn i og med at du sier du har jobbet i hjelpeapparatet, altså jeg syns det virker som du syntes at det var feil og høre på  barnet her og det syns jeg er rart loven sier jo at man skal det jeg syns det da er rart vis du mener det er feil 

hilsen

Hvordan i alle dager klarer du å få at jeg mener at barn ikke skal høres ut av det sitatet du viste? Det du siterte var alldeles ikke et svar på flere utsagn, det var noen spørsmål jeg stilte til ett bestemt utsagn (som står sitert i innlegget mitt du klippet dette fra).

At du tror jeg mener barn ikke skal høres får stå for din regning, det har jeg aldri sagt, og jeg mener det heller ikke.

Og når i alle dager har jeg sagt at jeg jobber i hjelpeapparatet?

Dette gidder jeg ikke Tule. Du får lære deg å lese andres utsagn skikkelig før du kommer med slikt vås.

Skrevet
Hvordan i alle dager klarer du å få at jeg mener at barn ikke skal høres ut av det sitatet du viste? Det du siterte var alldeles ikke et svar på flere utsagn, det var noen spørsmål jeg stilte til ett bestemt utsagn (som står sitert i innlegget mitt du klippet dette fra).

At du tror jeg mener barn ikke skal høres får stå for din regning, det har jeg aldri sagt, og jeg mener det heller ikke.

Og når i alle dager har jeg sagt at jeg jobber i hjelpeapparatet?

Dette gidder jeg ikke Tule. Du får lære deg å lese andres utsagn skikkelig før du kommer med slikt vås.

Hei

1. utsagnet du svarte på var en som sa at han mente det var feil og sende ut barnet uten og høre på det, siden det og var snakk om en kultur barnet kanskje ikke kjente eller et land det ikke kjente, da mente han hun at det barnet mente var rellevant, jeg forsto det slik som at du stilte spørsmål ved om det er riktig og høre på barn i en slik situasjon siden det er omsorgspersonen som vil flytte, jeg mener det er påbudt

2. du sa i en annen tråd at du hadde kjent mediasaker fra insida, jeg antok da at du hadde jobbet i hjelpeaparatet eller lignende beklager

hilsen

Gjest Erik, 24
Skrevet

Skulle ikke egentlig barnevernet være på barnas side? Hvorfor kaster vi ut barn som er født og oppvokst og integrert, mens vi beholder majoriteten av kriminelle innvandrere, inkl mulla krekar, nettopp fordi han vil kanskje lide/evt dø hvis han blir sendt ut? Send ut barnevernet! Til Gambia

Skrevet

hei

jeg blir altså så sint :sur:

dette er det som har skjedd i saken nå :frustrert:

les her

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2383575.ece

barnevernet har plasert jenta i barnevernsinsitusjon og truet med at hun blir der til hun er myndig om hun ikke reiser til gambia til tross for at både moren og stemoren ønsker at besteforeldre skal ha omsorgen, det teller vist ikke noe :sur: , og det kan ikke påklages

barnevernet har fat omsorgen i fylkesnemda

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2383573.ece

jeg må si det bør bli strengere regler på dette her jeg syns det er alt for lett og nekte familien omsorgen for egne barn, vordan kan di mene at dette er bedre for barnet, di kunne vel ha latt besteforeldrene ha omsorgen midlertidig fram til rettsaken, når moren og den andre var enige om det, jeg skjønner ikke vordan fylkesnemda kan gjøre noe slik og det før saken skal op i retten, det er skremmende at barnevernet har en slik rett, jeg må si min tillit til systemet har skrumpet litt nå, og jeg tror at vis jeg hadde bodd i nes sa hadde jeg nok nølt liit før jeg hadde melt noen til det barnevernet

og en annen ting vordan kan barnevernet mene at det er uheldig for barnet vis det ma bytte saksbehandler, vis det ikke har vert noen sak i barnevernet før nå, en annen ting er at det ma da vere vanskelig for foreldrene og samarbeide med et slik barnevern etter på om di trenger veiledning nar barnevernet beviselig bare har vert opptat av makt og ikke av barnets beste

jeg syns man ma tenke på familien litt her og og jeg tror det hadde vert fint om di hadde kunnet fa nye saksbehandlere

hilsen

Skrevet
hei

jeg blir altså så sint  :sur:

dette er det som har skjedd i saken nå :frustrert: 

les her

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2383575.ece

barnevernet har plasert jenta i barnevernsinsitusjon og truet med at hun blir der til hun er myndig om hun ikke reiser til gambia til tross for at både moren og stemoren ønsker at besteforeldre skal ha omsorgen, det teller vist ikke noe  :sur: , og det kan ikke påklages

barnevernet har fat omsorgen i fylkesnemda

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2383573.ece

...

...

Og det som er mest skremmende er ikke at barnevernet kan ha gjort feil i denne saken. Derimot at "Helse- og Sosialsjefen" , som sansynligvis er første instans til å kontrolere barnevernets arbeid, ikke ønsker å løfte en finger for å få en uavhengig vurdering av problemet.

Med "kontrollmyndigheter" som denne Helse- og Sosialsjefen tyder alt på at vi fortsatt må stole på mediene da de som egentlig skulle vært delaktig i å få til en uavhengig vurdering ikke er interesert i å gjøre jobben sin.

Skrevet

Jeg har jobbet i barneverntjenesten i over 10 år. Kjenner som de fleste andre ikke hele saken, og vil derfor ikke gå noe inn på det siden det blir feil.

Det jeg ønsker er å prøve og oppklare litt rundt lovverket.

Barneloven - http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html - er det retten som regulerer. Dvs. barneverntjenesten jobber ikke etter denne loven, og kan ikke fremme vedtak til hverken retten eller Fylkesnemnda i forhold til innholdet i barneloven.

Barneverntjenesten jobber etter Lov om barneverntjenester, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html , og kan kun fremme forslag til vedtak i forhold til denne loven.

Barneverntjenesten kan overta omsorgen etter § 4-12, men har ingen myndighet til å gi besteforeldre eller mor omsorgen etter barneloven, når der fra før er personer som har juridisk omsorg og foreldreansvar (i dette tilfellet stemor).

Barneverntjenesten kan altså overta omsorgen hvis der foreligger omsorgssvikt etc., og plassere barnet i godkjent fosterhjem eller institusjon. Besteforeldre kan bli godkjent som fosterforeldre, men det skal godkjennes og plasseringsstedet skal være til beste for barnet.

Ifølge http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2383573.ece har Fylkesnemnda fattet vedtak om omsorgsovertagelse (barneverntjenesten som fremmer sak, mens det er Fylkesnemnda som fatter vedtak i saken). Det står også at det skal være sak for Tingretten i januar. Om det er ankesak i forbindelse med vedtaket om omsorgsovertagelse, eller om det er besteforeldrene/mor som ønsker omsorgen står det ikke noe om (barnefordelingssak etter barneloven).

Hva som ligger til grunn for at det ble fattet omsorgsvedtak, kommer ikke fullt ut fram i media. Jeg kan derfor ikke uttale meg om hva som har skjedd.

Det jeg får ut av det lille som har fremkommet i media, er at dette er en innfløkt sak, der det ikke bare er barneverntjenesten/Lov om barneverntjenester som er inne, men også tingretten/Lov om barn og foreldre (barneloven), dvs. det kan virke ut som en innfløkt barnefordelingssak.

Skrevet
Skulle ikke egentlig barnevernet være på barnas side? Hvorfor kaster vi ut barn som er født og oppvokst og integrert, mens vi beholder majoriteten av kriminelle innvandrere, inkl mulla krekar, nettopp fordi han vil kanskje lide/evt dø hvis han blir sendt ut? Send ut barnevernet! Til Gambia

Barneverntjenesten regulerer ikke foreldreansvar og daglig omsorg etter barneloven. Det er retten som gjør. Stemor er ifølge media den juridiske omsorgspersonen. Hvis den som har foreldreansvar/daglig omsorg flytter til utlandet, og vil at barnet skal være med, har ikke barneverntjenesten noen lovhjemmel til å nekte en foresatt dette.

Siden barneverntjenesten har vært inne med hjelpetiltak etter Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd eller godkjent en privat plassering etter § 4-7, og fosterhjemsavtalen deretter har blitt sagt opp, samtidig som stemor (foresatte) bor i utlandet, kan se ut til at er grunnen til at de dekker reisen til den som har det juridiske ansvaret for jenta.

Barneverntjenesten kan, hvis de vurderer at foresatte ikke kan gi god nok omsorg for barnet, fremme sak for Fylkesnemnda om omsorgsovertagelse.

-------------

Oppklaring i forhold til at jenta har bodd hos en onkel, og han har sagt opp fosterhjemsavtale:

Foresatte kan i samarbeid med barneverntjenesten midlertidig plassere sitt barn/sine barn som frivillig hjelpetiltak etter Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd. Barneverntjenesten kan altså i samarbeid med foresatt iverksette en slik plassering som hjelpetiltak - godkjenne fosterhjemmet, samt yter fosterhjemsgodgjørsle. Dette skal være en midlertidig plassering.

Foresatte kan også plassere barnet på egenhånd. Da kan barneverntjenesten kreve å godkjenne plasseringsstedet hvis plasseringen varer mer enn to måneder.

------------

Skrevet

Hentet fra http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2322530.ece

"Stemora har foreldreretten til barnet fordi faren er død og mora har hatt rusproblem. Mora har nå vært rusfri i 10 måneder og ønsker å ta seg av sin datter, men er ikke klar for det ennå.

En tante og besteforeldre har tilbudt seg å ta seg av jenta inntil mora har funnet et sted for dem begge. Barnevernet har hentet stemora til Norge for at hun skal ta med seg barnet til Gambia. Barnevernet har ikke gjort noe for at barnets norske familie skal kunne ta seg av henne.".

Her ser man tydelig manglende kunnskap om lovverket fra en journalist.

Barneverntjenesten har som over skrevet ingen myndighet til å plassere jenta hos tante og besteforeldre, da det er stemor som har foreldreansvaret. Stemor kan hvis hun ønsker det, foreta en slik privat plassering, men barneverntjenesten kan ikke gå utover lovverket å foreta noe slikt på egenhånd.

Barneverntjenesten kan fremme sak til Fylkesnemnda om omsorgsovertagelse, hvis der er lovhjemmel. Hvis Fylkesnemnda fatter omsorgsvedtak, kan barneverntjenesten foreta en fosterhjemsplassering hos tante eller besteforeldre, hvis det ut fra en samlet vurdering er til barnets beste. Der det er store konflikter i forbindelse med barnefordelingssak bør barnet vernes for det.

Det er dumt at media ikke kjenner bedre til lovverket, når de skal formidle til folk. Det fører dessverre til at folk misforstår, og danner seg inntrykk av barneverntjenesten på feilaktig grunnlag.

Skrevet
Det er dumt at media ikke kjenner bedre til lovverket, når de skal formidle til folk. Det fører dessverre til at folk misforstår, og danner seg inntrykk av barneverntjenesten på feilaktig grunnlag.

Ikke forvent for mye de såkalte "journalistene".

Skrevet
Jeg har jobbet i barneverntjenesten i over 10 år. Kjenner som de fleste andre ikke hele saken, og vil derfor ikke gå noe inn på det siden det blir feil.

Det jeg ønsker er å prøve og oppklare litt rundt lovverket.

Barneloven - http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html - er det retten som regulerer. Dvs. barneverntjenesten jobber ikke etter denne loven, og kan ikke fremme vedtak til hverken retten eller Fylkesnemnda i forhold til innholdet i barneloven.

Barneverntjenesten jobber etter Lov om barneverntjenester, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html , og kan kun fremme forslag til vedtak i forhold til denne loven.

Barneverntjenesten kan overta omsorgen etter § 4-12, men har ingen myndighet til å gi besteforeldre eller mor omsorgen etter barneloven, når der fra før er personer som har juridisk omsorg og foreldreansvar (i dette tilfellet stemor).

Barneverntjenesten kan altså overta omsorgen hvis der foreligger omsorgssvikt etc., og plassere barnet i godkjent fosterhjem eller institusjon. Besteforeldre kan bli godkjent som fosterforeldre, men det skal godkjennes og plasseringsstedet skal være til beste for barnet.

Ifølge http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2383573.ece har Fylkesnemnda fattet vedtak om omsorgsovertagelse (barneverntjenesten som fremmer sak, mens det er Fylkesnemnda som fatter vedtak i saken). Det står også at det skal være sak for Tingretten i januar. Om det er ankesak i forbindelse med vedtaket om omsorgsovertagelse, eller om det er besteforeldrene/mor som ønsker omsorgen står det ikke noe om (barnefordelingssak etter barneloven).

Hva som ligger til grunn for at det ble fattet omsorgsvedtak, kommer ikke fullt ut fram i media. Jeg kan derfor ikke uttale meg om hva som har skjedd.

Det jeg får ut av det lille som har fremkommet i media, er at dette er en innfløkt sak, der det ikke bare er barneverntjenesten/Lov om barneverntjenester som er inne, men også tingretten/Lov om barn og foreldre (barneloven), dvs. det kan virke ut som en innfløkt barnefordelingssak.

hei

her sier du det som jeg har tenkt om denne saken hele tiden :klappe: men det som er årsaken til tingrettsaken er at retten har delt foreldreansvaret midlertidig mellom stemoren og mor og at dette skal vurdere i januar, jeg tror det og kan ha og gjøre med den lovendringen om barn og det med og flytte til utlandet og gjøre som kommer da dette vet du sikkert bedre en meg ;) det jeg syns er rart på generelt grunnlag er at når begge personer med foreldreansvar og barnet ønsker at det skal bo hos besteforeldrene at ikke det kunne godkjennes som plasering fram til januar, jeg syns og det er rart at barnevernet fikk berammet en fylkesnemdsak så rask, det virker heller ikke som det er omsorgsvikt her jeg syns det kan se som at de har fåt medhold på veldig svakt grunnlag

hilsen

Skrevet
Barneverntjenesten regulerer ikke foreldreansvar og daglig omsorg etter barneloven. Det er retten som gjør. Stemor er ifølge media den juridiske omsorgspersonen. Hvis den som har foreldreansvar/daglig omsorg flytter til utlandet, og vil at barnet skal være med, har ikke barneverntjenesten noen lovhjemmel til å nekte en foresatt dette.

Siden barneverntjenesten har vært inne med hjelpetiltak etter Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd eller godkjent en privat plassering etter § 4-7, og fosterhjemsavtalen deretter har blitt sagt opp, samtidig som stemor (foresatte) bor i utlandet, kan se ut til at er grunnen til at de dekker reisen til den som har det juridiske ansvaret for jenta.

Barneverntjenesten kan, hvis de vurderer at foresatte ikke kan gi god nok omsorg for barnet, fremme sak for Fylkesnemnda om omsorgsovertagelse.

-------------

Oppklaring i forhold til at jenta har bodd hos en onkel, og han har sagt opp fosterhjemsavtale:

Foresatte kan i samarbeid med barneverntjenesten midlertidig plassere sitt barn/sine barn som frivillig hjelpetiltak etter Lov om barneverntjenester § 4-4, 5. ledd. Barneverntjenesten kan altså i samarbeid med foresatt iverksette en slik plassering som hjelpetiltak - godkjenne fosterhjemmet, samt yter fosterhjemsgodgjørsle. Dette skal være en midlertidig plassering.

Foresatte kan også plassere barnet på egenhånd. Da kan barneverntjenesten kreve å godkjenne plasseringsstedet hvis plasseringen varer mer enn to måneder.

------------

hei

så det er to måneder nå, jeg mente det var tre da vet jeg det ;)

hilsen

Skrevet
Hentet fra http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2322530.ece

"Stemora har foreldreretten til barnet fordi faren er død og mora har hatt rusproblem. Mora har nå vært rusfri i 10 måneder og ønsker å ta seg av sin datter, men er ikke klar for det ennå.

En tante og besteforeldre har tilbudt seg å ta seg av jenta inntil mora har funnet et sted for dem begge. Barnevernet har hentet stemora til Norge for at hun skal ta med seg barnet til Gambia. Barnevernet har ikke gjort noe for at barnets norske familie skal kunne ta seg av henne.".

Her ser man tydelig manglende kunnskap om lovverket fra en journalist.

Barneverntjenesten har som over skrevet ingen myndighet til å plassere jenta hos tante og besteforeldre, da det er stemor som har foreldreansvaret. Stemor kan hvis hun ønsker det, foreta en slik privat plassering, men barneverntjenesten kan ikke gå utover lovverket å foreta noe slikt på egenhånd.

Barneverntjenesten kan fremme sak til Fylkesnemnda om omsorgsovertagelse, hvis der er lovhjemmel. Hvis Fylkesnemnda fatter omsorgsvedtak, kan barneverntjenesten foreta en fosterhjemsplassering hos tante eller besteforeldre, hvis det ut fra en samlet vurdering er til barnets beste. Der det er store konflikter i forbindelse med barnefordelingssak bør barnet vernes for det.

hei

jeg kan vere enig i at det er dumt at media skriver om ting di ikke har greie på, når det gjelder det andre ville jeg vert enig om det var en langsiktig plasering og det fantes et fosterhjem, men her er det bare snakk om til januar, og hun er plasert på barnehjem, håper da at hun får feire jul med familien, men med tanke på vilke traumer dette gir barnet sa syns jeg det virker useriøst, la ga at den kanskje kunne vere konflikter men det virker ikke slik, men her har både moren og stemoren og jenten ønsket at hun skal bo hos besteforeldrene da syns jeg nesten det er skremmende at det er mulig for barnevernet og nekte en slik plasering :overrasket: nar barnehjem er eneste alternativ, om det var litt krangel kan jeg ikke tenke meg at det hadde gitt flere traumer, og jeg syns det behandlingen barnet har fat hvis det er truet med at det kan bli i barnehjem til det er atten vis det ikke reiser til gambia, om barnevernet har fat omsorgsovertakelse sa kan de som du sier godkjenne besteforeldrene som fosterforeldre jeg skjønner ikke da at di ikke har gjort det midlertidig det er jo ikke snakk om så lang tid, jeg ma si jeg på det grunnlaget nesten skjønner anmeldelsen til foreldrene

hilsen

Skrevet
hei

her sier du det som jeg har tenkt om denne saken hele tiden  :klappe:  men det som er årsaken til tingrettsaken er at retten har delt foreldreansvaret midlertidig mellom stemoren og mor og at dette skal vurdere i januar, jeg tror det og kan ha og gjøre med den lovendringen om barn og  det med og flytte til utlandet og gjøre som kommer da dette vet du sikkert bedre en meg ;)  det jeg syns er rart på generelt grunnlag er at når begge personer med foreldreansvar og barnet ønsker at det skal bo hos besteforeldrene at ikke det kunne godkjennes som plasering fram til januar, jeg syns og det er rart at barnevernet fikk berammet en fylkesnemdsak så rask, det virker heller ikke som det er omsorgsvikt her  jeg syns det kan se som at de har fåt medhold på veldig svakt grunnlag

hilsen

Bakgrunnen for at barneverntjenesten har gått inn med (midlertidig?) omsorgsvedtak, kan være pga belastningen konfliktene kan ha ført til for barnet. Omsorgsvedtaket er fattet i forhold til den som har omsorgen, dvs. stemor.

Barneverntjenesten kan ikke plassere ett barn hos besteforeldre, hvis de er en del av konflikten (spesielt ikke hvis det er grunnlaget for at barneverntjenesten har fått medhold i sitt vedtak. Husk på at Tingretten kritiserte besteforeldrene i forhold til det pkt.)

Høge konflikter i barnefordelingssaker kan føre til midlertidig omsorgsssvikt. Dessverre mister enkelte foresatte barnets perspektiver i "kampens hete", og det går utover barnet på en slik måte at de trenger å vernes i forhold til konfliktene. Dette skjer i enkelte saker, men heldigvis unntaksvis.

Barneverntjenesten kan sende forslag til hastevedtak til Fylkesnemnda.

Medhold i Fylkesnemnda får ikke barneverntjenenesten på svakt grunnlag.

Skrevet
hei

jeg kan vere enig i at det er dumt at media skriver om ting di ikke har greie på, når det gjelder det andre ville jeg vert enig om det var en langsiktig plasering og det fantes et fosterhjem, men her er det bare snakk om til januar, og hun er plasert på barnehjem, håper da at hun får feire jul med familien, men med tanke på vilke traumer dette gir barnet sa syns jeg det virker useriøst, la ga at den kanskje kunne vere konflikter men det virker ikke slik, men her har både moren og stemoren og jenten ønsket at hun skal bo hos besteforeldrene da syns jeg nesten det er skremmende at det er mulig for barnevernet og nekte en slik plasering :overrasket:  nar barnehjem er eneste alternativ, om det var litt krangel kan jeg ikke tenke meg at det hadde gitt flere traumer, og jeg syns det behandlingen barnet har fat hvis det er truet med at det kan bli i barnehjem til det er atten vis det ikke reiser til gambia, om barnevernet har fat omsorgsovertakelse sa kan de som du sier godkjenne besteforeldrene som fosterforeldre jeg skjønner ikke da at di ikke har gjort det midlertidig det er jo ikke snakk om så lang tid, jeg ma si jeg på det grunnlaget nesten skjønner anmeldelsen til foreldrene

hilsen

De som har foreldreansvar - mor og stemor - står fritt til å avtale hvor barnet skal bo. Ut fra at mor og stemor skal i retten, så er der ikke enighet om hvor barnet skal bo. Utgangspunktet er at stemor kunne plassere jenta midlertidig hos besteforeldre eller tante, men det gjorde hun ikke. Hun kunne også gitt mor omsorgen, men det har hun heller ikke gjort.

Det som er tydelig for meg, er at det er mye mer i denne saken, enn det som kommer frem i media.

Skrevet
Bakgrunnen for at barneverntjenesten har gått inn med (midlertidig?) omsorgsvedtak, kan være pga belastningen konfliktene kan ha ført til for barnet. Omsorgsvedtaket er fattet i forhold til den som har omsorgen, dvs. stemor.

Barneverntjenesten kan ikke plassere ett barn hos besteforeldre, hvis de er en del av konflikten (spesielt ikke hvis det er grunnlaget for at barneverntjenesten har fått medhold i sitt vedtak. Husk på at Tingretten kritiserte besteforeldrene i forhold til det pkt.)

Høge konflikter i barnefordelingssaker kan føre til midlertidig omsorgsssvikt. Dessverre mister enkelte foresatte barnets perspektiver i "kampens hete", og det går utover barnet på en slik måte at de trenger å vernes i forhold til konfliktene. Dette skjer i enkelte saker, men heldigvis unntaksvis.

Barneverntjenesten kan sende forslag til hastevedtak til Fylkesnemnda.

Medhold i Fylkesnemnda får ikke barneverntjenenesten på svakt grunnlag.

hei

jeg er selvfølgelig enig i det første du skriver, men her tenker jeg at det er så kort tid til januar at belastningen med og bli tatt bort fra den som hun er glad i blir større, derfor syns jeg det virker forhastet og be om omsorgsovertakelse i steden for og godkjenne den løsningen som mor og stemor ba om nar de hadde foreldreansvaret

når det gjelder det siste du sier så er jeg enig i deg på generelt grunnlag men mener det finnes untak, i Anita saken som jeg har tok opp her inne så fikk barnevernet først medhold i fylkesnemda for omsorgsovertakelse, dette ble senere kjent som et lovbrudd i tingretten og lagmannsretten, sa jeg mener det hender at de får medhold på svakt grunnlag, jeg tror at noen ganger gjør det at halparten av fylkesnemda er fagfolk at de får litt mye sympati for barneverntjenesten jeg vet ikke om det er slik men jeg lurer på det, i tilleg er det og enklere beviskrav i nemda etter det jeg har hørt en i retten, jeg tror jeg skjønner på en mate hvorfor barnevernet vil fjerne nemda

hilsen

Skrevet
De som har foreldreansvar - mor og stemor - står fritt til å avtale hvor barnet skal bo.  Ut fra at mor og stemor skal i retten, så er der ikke enighet om hvor barnet skal bo. Utgangspunktet er at stemor kunne plassere jenta midlertidig hos besteforeldre eller tante, men det gjorde hun ikke. Hun kunne også gitt mor omsorgen, men det har hun heller ikke gjort. 

Det som er tydelig for meg, er at det er mye mer i denne saken, enn det som kommer frem i media.

hei

ut fra det som er utalt så har både stemoren og moren ønsket at jenta skal bo hos besteforeldrene eller tanten, det er også sakt at stemoren ikke ønsker og ta jenta ut av landet mot sin vilje, jeg syns det er rart at hun da har flytte jeg da når hun har hat ansvaret for jenta og hun er mest tilknyttet her, det jeg syns det virker som er at stemoren har en vel hyperaktiv advokat som vil vinne koste va det koste vil i og med at han har gat til sak selv om stemoren ikke vil presse med jenta

hilsen

Skrevet (endret)
hei

ut fra det som er utalt så har både stemoren og moren ønsket at jenta skal bo hos besteforeldrene eller tanten, det er også sakt at stemoren ikke ønsker og ta jenta ut av landet mot sin vilje, jeg syns det er rart at hun da har flytte jeg da når hun har hat ansvaret for jenta og hun er mest tilknyttet her, det jeg syns det virker som er at stemoren har en vel hyperaktiv advokat som vil vinne koste va det koste vil i og med at han har gat til sak selv om stemoren ikke vil presse med jenta

hilsen

Hvis stemor og mor er enig i hvor barnet skal bo - hvem som skal ha den daglige omsorgen, da er det ikke grunnlag for sak i tingretten.

Det er noe som ikke stemmer i medias fremstilling.

Tråden er stengt pga. spam. Mette Admin

Endret av Mette
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...