Gå til innhold

Hvordan er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei

men du kunne jo lese artikkelen/ne da, der ser du at det dreier seg om et barn som er født døpt og oppvokst i Norge, da syns jeg man burde vurdere den biologiske familien, jeg skjønner godt at folk reagerer, barnevernet burde og lytte til barnets følelser og meninger jeg trodde vi hadde kommet lengre i dag

hilsen

Men tror du blindt på det som står i avisene? Tror du at dette, som bare er en side av saken, er den absolutt rette framstillingen?

Jeg stiller også en del spørsmål, jeg synes barnet skal få være i sine nære omgivelser der det er vokst opp, men vi VET ikke alle sider av denne saken, og KANSKJE er det beste alternativet at barnet flytter til stemor. Det er er ikke alltid det lar seg gjøre å finne en løsning som er optimal - hvordan kan VI si at denne løsningen ikke er den beste?

Når det gjelder omskjæring, så VISST det er rett at 90% er omskjært, hvorfor skal ikke stemoren være av de 10% som ikke er omskjært? Og hvis stemoren sier at dette ikke er vanlig i hennes familie, hvorfor skal man ikke tro henne? Hva vet vi om hvor dypt barnevernet har gått i sine undersøkelser når det gjelder å finne sannheten i stemorens påstander angående dette?

Jeg synes også det er greit at saken kommer til domstolen, og håper på den beste løsningen for barnet, håper bare ikke dette tar så lang tid at vanskelighetene for barnet blir større.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og til gjest som mener at omskjering kanskje ikke er så mye å tenke på i forhold til omsorg, så vil jeg gjerne si at du kanskje kan sette deg litt mer inn i hva kjønnslemlestelse er før du utaler deg, det er og fjerne deler av klitoris og sy igjen kjønnsleppene, man mister muligheten til sexuell nytelse etterpå,

Her vil jeg få føye til at omskjæring er en atskillig mer variert praksis enn som så, som kan være både mer og mindre omfattene enn dette. En del steder kutter de ikke vek noe som helst. (ikke at jeg synes det er greit av den grunn, men skal man kjefte på andre fordi man meenr de kan for lite, så kan det være greit å være fullstendig opplyst selv også).

Skrevet
Hei

men du kunne jo lese artikkelen/ne da, der ser du at det dreier seg om et barn som er født døpt og oppvokst i Norge, da syns jeg man burde vurdere den biologiske familien,

Hvordan VET du at de ikke er vurdert?

Skrevet
Men tror du blindt på det som står i avisene? Tror du at dette, som bare er en side av saken, er den absolutt rette framstillingen?

Jeg stiller også en del spørsmål, jeg synes barnet skal få være i sine nære omgivelser der det er vokst opp, men vi VET ikke alle sider av denne saken, og KANSKJE er det beste alternativet at barnet flytter til stemor. Det er er ikke alltid det lar seg gjøre å finne en løsning som er optimal - hvordan kan VI si at denne løsningen ikke er den beste?

Når det gjelder omskjæring, så VISST det er rett at 90% er omskjært, hvorfor skal ikke stemoren være av de 10% som ikke er omskjært? Og hvis stemoren sier at dette ikke er vanlig i hennes familie, hvorfor skal man ikke tro henne? Hva vet vi om hvor dypt barnevernet har gått i sine undersøkelser når det gjelder å finne sannheten i stemorens påstander angående dette?

Jeg synes også det er greit at saken kommer til domstolen, og håper på den beste løsningen for barnet, håper bare ikke dette tar så lang tid at vanskelighetene for barnet blir større.

Hei

Nei jeg tror ikke blint på alt som skrives men jeg syns dette er rart

Jeg syns det er rart at en stemor som var gift med faren i gambia kan ha rettighetene til barnet, kan vere den beste løsningen i en kultur som barnet ikke kjenner, jeg syns da de bør vurdere om en litt mindre optimal omsorgsløsning i norge om det er tilfelle i egen nettverk er bedre

jeg syns det er rart og at barnevernet godkjenner at en norsk statsborger flytter til Gambia uten at de undersøker situasjonen der, hva med utdanning, skole og språk

Når det gjelder det med omkjæring så syns jeg det at barnevernet ikke kan garantere at det ikke skjer er grunn god nok til ikke og sende ut barnet, i største konsekvens burde man da kanskje finne fosterforeldre i Norge

Når det gjelder så raskt som mulig så er jeg litt uenig, jeg syns en burde vurdere om en burde utsette saken til hun har fyller 12 da står hun sterkere, det ble gjort da jeg var i samversak med mine besteforeldre da jeg var liten, da ble saken utsatt til jeg var tolv og kunne legges vekt på, her er det vel bare et år til sa det burde man kunne gjøre om hun har slektninger og bo hos

Jeg syns det er rart at ingen reagere mer på at en vil sende ut en norsk jente slik som dette, og har en klokketro pa at barnevernet ikke gjør noe galt :overrasket: etter det som blant annet hendte med den 14 åringen som de fleste sikkert husker som var fra sarpsborg og som ble jaget land og strand rundt av barnevernet før det var tatt en avgjørelse om hun skulle bli hos fostermoren, kan vi stole hundre prosent på dem når situasjonen er så lukket som den er og kontrollen er så liten etter dette.

Og en ting til va ville dere følt om det vare dere som ble sent ut som barn uten og bli hørt og spurt

hilsen

Skrevet (endret)
Her vil jeg få føye til at omskjæring er en atskillig mer variert praksis enn som så, som kan være både mer og mindre omfattene enn dette. En del steder kutter de ikke vek noe som helst. (ikke at jeg synes det er greit av den grunn, men skal man kjefte på andre fordi man meenr de kan for lite, så kan det være greit å være fullstendig opplyst selv også).

Hei

Nå kaller de det jo kønnslemlestelse så det er vel en grunn til det, og jeg syns du er naiv vis du mener at noen steder skjærer di ikke bort noe i det heletatt, det er klart de skjærer noe ellers hadde det vel ikke vert kalt om - skjæring med tanke på de resursene som blir lakt ned for og bekjempe det så er det kart at dette vil vere et problen for jenta, det er jo primert for og hindre henne i og ha sex til hun er voksen, jeg syns det er ille hvis du jobber i barnevernet og mener dette er en akseptabel ting som kan gjøres med et barn bare omsorgen er god ellers :sur:

jeg vil egentlig mene at en ver annen løsning her ma vere bedre en det, og her har ikke barnevernet undersøkt situasjonen der i det hele tatt.

hilsen

Endret av Tule
Skrevet
Hvordan VET du at de ikke er vurdert?

Hei

de har jo tatt denne avgjørelsen bak ryggen på dem, de har jo ikke vist at den var tatt

hilsen

Skrevet
6. Denne saken virker som besteforeldrenes desperate kamp for å beholde kontakten med barnebarnet uansett virkemidler.. Er virkelig en eventuell omskjæring så ille at det bør overstyre alle barnets ønsker om å være hos sin mor, sine evt halvsøsken osv?

Jeg råder deg til å finne ut hva omskjæring/kjønnslemlestelse (det er en grunn til at det heter LEMLESTELSE) av jenter er, for det vet du tydeligvis ikke...

Hele saken er horribel! Har stemoren adoptert jenta da, ettersom hun er "den juridiske rette personen"? For ellers kan hun da ikke ha den retten? Eller har jeg misforstått noe??

Skrevet
Jeg råder deg til å finne ut hva omskjæring/kjønnslemlestelse (det er en grunn til at det heter LEMLESTELSE) av jenter er, for det vet du tydeligvis ikke...

Hele saken er horribel! Har stemoren adoptert jenta da, ettersom hun er "den juridiske rette personen"? For ellers kan hun da ikke ha den retten? Eller har jeg misforstått noe??

Hei

det er det jeg sier også, men her virker det som at noen mener dette ikke er noe og bry seg om i det hele tatt og at det ikke er sikkert at de skjerer selv om det heter omskjering

hilsen

Skrevet
det er det jeg sier også, men her virker det som at noen mener dette ikke er noe og bry seg om i det hele tatt og at det ikke er sikkert at de skjerer selv om det heter omskjering

hilsen

Nei, enkelte har litt for store skylapper...

I en del afrikanske land (bla. Somalia) fjernes de ytre skamleppene, og de indre. Det sys igjen slik at det er igjen ca 1/2cm som mensblodet kan komme gjennom. Når jenta blir gift, har hun og mannen samleie. AU! Når hun så skal føde et barn.. enda mere AU!

Men så klart, at alt sammen skjer uten bedøvelse forsterker jo bare den fantastiske opplevelsen....

:kvalm:

Skrevet
Nei, enkelte har litt for store skylapper...

I en del afrikanske land (bla. Somalia) fjernes de ytre skamleppene, og de indre. Det sys igjen slik at det er igjen ca 1/2cm som mensblodet kan komme gjennom. Når jenta blir gift, har hun og mannen samleie. AU! Når hun så skal føde et barn.. enda mere AU!

Men så klart, at alt sammen skjer uten bedøvelse forsterker jo bare den fantastiske opplevelsen....

:kvalm:

Hei

ja det er det jeg mener også, syns at donpedro bør kommentere det, en annen ting er at det godt kan vere at stemoren er den beste omsorgspersonen, men vis dette ikke kan garanteres sa syns jeg det er feil uansett, jeg vil mene at om utagerende festingproblemer og skoleskulking i tenåra blir resultat av at hun bor hos slektninger her sa bør det kompansere for det du snakker om her, jeg syns at om stemoren er glad i jenta sa burde hun plasere henne hos slektninger her i steden for og forlange og ta henne med seg, hun har lov til det mener jeg

hilsen

Skrevet

Hva med barnets mor? Hvorfor raser ikke hun inn og "redder" jenta, hvorfor må alle andre ordne opp for hennes unge??

Jeg synes også det virker rart at ikke barnevernet vurderte flere omsorgsalternativer, og ikke minst, vektla barnets ønsker.

Skrevet
Hva med barnets mor? Hvorfor raser ikke hun inn og "redder" jenta, hvorfor må alle andre ordne opp for hennes unge??

Jeg synes også det virker rart at ikke barnevernet vurderte flere omsorgsalternativer, og ikke minst, vektla barnets ønsker.

Hei

moren har vist sakt fraseg omsorgen, det er derfor denne stemoren har kommet in, men rart at di ikke har vurdert andre alternativer ja

hilsen

Skrevet

Tule og Festus har så dumme innlegg at jeg gidder ikke kommentere dem.

Jeg vil imidlertid anbefale dere å gå inn på noen sider som omhandler kjønnslemlestelse, så ser dere at det er ganske variert og slettes ikke ensbetydende med avkutting.

Videre vil jeg anbefale dere å lese andres innlegg før dere kaster dere over og tillegger folk meninger de ikke har og kommenterer ting de ikke har sagt (goddag mann økseskaft).

Bare noen tips om kan være kjekke å ta med seg i en debattverden.

Skrevet (endret)

Kan jo imidlertid være så generøs at jeg legger inn følgende info, håper WHO er en seriøs nok kilde for dere:

Som sagt kutter man ikke nødvendigvis vekk noe.

http://www.ung.no/art/?id=16&shw=OMSKJAERING

Flere typer

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) omfatter kjønnslemlestelse alle inngrep der jentebarnets eller kvinnens ytre kjønnsdeler fjernes helt eller delvis, eller inngrep som medfører annen skade på kjønnsorganene, og som foretas av kulturelle eller andre ikke-terapeutiske årsaker.

WHO beskriver fire typer kjønnslemlestelse av jenter:

Type 1.

Fjerning av vev fra klitoris.

.

Deler av sitat fjernet ihht reglene. Resten av teksten finnes i linken over.

Pheps

-mod

Endret av Pheps
Skrevet
Kan jo imidlertid være så generøs at jeg legger inn følgende info, håper WHO er en seriøs nok kilde for dere:

Hei

Jeg vil si at det og kalle festus sine inlegg for dumme er drøyt, jeg syns hun argumenterer godt for synene sine jeg.

Jeg skal beklage om jeg kan ha anlakt deg holdninger du ikke har, men mitt inlegg var myntet til gjest som mente at omskjering og kjønnslemlestelse ikke er noe og bry seg om jeg mener at det i høyeste grad er det, det du viser her er nyanser og ingen ting av det som står der er noe en burde utsette et barn for, jeg syns dette her blir litt flisespikking, jeg mener jeg gjorde rett i og kritisere en som mente at omskjering kanskje ikke er så mye og bry seg om det var omtrent det som stod i gjests inlegg,

jeg mener at vis man skal sende en norsk statsborger til et sånt land så burde det minste man krevde var en garanti om at noe slikt ikke kan skje

jeg mener det er rimelig

hilsen

Skrevet

Hei

en annen ting er din påstand om at de ikke altid skjerer bort noe, det er i såfall ytterst sjelden i den artikkelen de skjerer som regel bort di ytre kjønnsorganene og syr igjen det må vere ille nok, jeg syns nesten dette er flisespikking

hilsen

Skrevet

Jeg fatter ikke at dette har blit en diskusjon om omskjæring. Dette handler først og fremst om å tvangssende et barn ut fra landet hun er vokst opp i.

Skrevet
Jeg fatter ikke at dette har blit en diskusjon om omskjæring. Dette handler først og fremst om å tvangssende et barn ut fra landet hun er vokst opp i.

Hei

ja det er det jeg mener og, men så kom det en gjest som mener at en må fokusere mest på hvem som eventuelt kan vere best omsorgsperson og at omskjering kanskje ikke er så mye og bry seg om og da svarte jeg på det, og det mente donpedro var feil, uansett slik jeg leste det donpedro la ut så ser det ut som omskjering har alvorlige konsekvenser uanset vor mye som fjernes, da mener jeg det er et vektig element også, jeg ser ikke at det er dumt og ta opp ikke i det hele tatt, men jeg er enig i at det ikke er det en skal diskuteres mest her :)

hilsen

Skrevet

Er virkelig kjønnslemlestelse det viktigste i denne saken? Hun kan da ikke flytte dit av andre grunner heller, ukjent land, ukjent skoleverk, ukjent kultur, venner i norge. Osv..

Skrevet
Er virkelig kjønnslemlestelse det viktigste i denne saken? Hun kan da ikke flytte dit av andre grunner heller, ukjent land, ukjent skoleverk, ukjent kultur, venner i norge. Osv..

My point exactly.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...