Gå til innhold

Hvordan er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok... Sånn jeg leser artikkelen (og jeg har ingen annen kjennskap til saken):

1. jentas ønsker er ikke nevnt med et ord. Kanskje det er dette HUN vil?

2. den personen som i jentas oppvekst har hatt morsrollen skal faktisk flytte - hva er rart ved at barnet blir med?

3. den biologiske moren er faktisk (av en eller annen grunn) kun gitt samværsordning med datteren.. Det må ligge noe ganske alvorlig bak når moren ikke ansees som skikket til å ta seg av barnet sitt. Skjønner at barnevernet derfor anser det som best å la barnet være hos stemoren.

4. denne saken blir MEGET ensidig framstilt i artikkelen.

5. ja, omskjæring er FEIL. Jeg synes også at jenta burde bli i Norge. Men enn om hun VIL flytte?

6. Denne saken virker som besteforeldrenes desperate kamp for å beholde kontakten med barnebarnet uansett virkemidler.. Er virkelig en eventuell omskjæring så ille at det bør overstyre alle barnets ønsker om å være hos sin mor, sine evt halvsøsken osv?

7. Dersom det var den BIOLOGISKE moren (som forøvrig ikke har uttalt seg i artikkelen) som ville flytte til Gambia - hadde dere fremdeles syntes det var grusomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste du ingenting?? Jenta har jo sagt tydelig at hun ikke vil flytte!!

Skrevet

Jeg har lest engang til, og finner fremdeles ikke setningen med "jenta har sagt hun ikke vil flytte". Kan jeg få en copy-paste fra trådstarters artikkel som sier det?

Skrevet
Jeg har lest engang til, og finner fremdeles ikke setningen med "jenta har sagt hun ikke vil flytte". Kan jeg få en copy-paste fra trådstarters artikkel som sier det?

Bildeteksten og bildet øverst:

Jenta skrev et brev om at hun ikke ville dra til Gambia.
Skrevet

Så kan man da spørre seg - hvor gammel er jenta?

Har barn noen gang lyst til å flytte til et nytt sted?

Er det hun eller omsorgsperson/stemor som bestemmer?`

Skrevet

Hun er elleve. Og burde være stor nok til å kunne si klart om hun vil flytte fra alle vennene sine og til et helt annet land, vekk fra moren og besteforeldrene som hun har jevnlig samvær med, og ned til folk og steder hun ikke kjenner. Og med en litt annen kultur enn hun er vant til.

Skrevet

Hvorfor skal hun flytte til STEmoren sin? En stemor er jo ikke en del av den biologiske familien?

Det er derimot besteforeldrene hennes....og når hun itilleg ikke vil flytte skjønner jeg ikke hva BV tenker med:s

Skrevet
Hvorfor skal hun flytte til STEmoren sin? En stemor er jo ikke en del av den biologiske familien?

Det er derimot besteforeldrene hennes....og når hun itilleg ikke vil  flytte skjønner jeg ikke hva BV tenker med:s

Det er ingen automatikk i at besteforeldre automatisk er de best egnede omsorgspersonene.

Skrevet
Det er ingen automatikk i at besteforeldre automatisk er de best egnede omsorgspersonene.

-ikke stemødre heller.

Skrevet

Hele saken høres jo grusom ut, men det er kanskje greit å tenke på at vi kun kjenner en side av saken og at media vinkler som de vil for å selge en historie? Uansett - når trussel om omskjæring er med i bildet høres de fleste alternativer bedre ut i mine øyne :tristbla:

Skrevet
-ikke stemødre heller.

Selvsagt ikke, men nå er hun alt vurdert til å være den beste for barnet, eller har jeg misforstått? Er det ikke der barnet har bodd til nå?

Jeg har ikke tatt stilling i saken, jeg bare prøver å nyansere litt til det hylekoret her inne som vet alle løsninger når de har hørt den ene siden av saken.

Skrevet

Synd hun ikke har fylt 12 år. Ikke nødvendigvis sagt at det hadde hjulpet, men da hadde hun i det minste hatt krav på å blitt hørt.

Skrevet
Nå bor stemoren i Gambia. Derfor har barnevernet i Nes betalt alle utgifter for å få stemoren til å hente barnet til Afrika.

Omsorgspersonen ville ikke lenger være det. Derfor ser vi på dette som den beste løsningen, da stemoren er den juridiske moren, sier hun til TV 2.

Ikke nødvendig å undersøke

Barnevernet i Nes har ikke vurdert det som nødvendig å reise til Gambia for å undersøke forholdene.

- Vi har kun snakket med stemoren, og har undersøkt med henne. Vi finner ingen grunn til at hun ikke skal ha omsorg for jenta, sier Thorsen til TV 2.

Samtidig kan ikke barnevernet i Nes garantere at jenta ikke blir omskjert i det afrikanske landet.

Jeg synes heller besteforeldrene til ungen kan ha omsorgen, hun vil heller ikke flytte.

Står heller ingen ting om at hun har bodd hos stemoren.

Skrevet
Synd hun ikke har fylt 12 år. Ikke nødvendigvis sagt at det hadde hjulpet, men da hadde hun i det minste hatt krav på å blitt hørt.

Donpedro Innlegget er lagt til I dag, 18:56 

Da kan jeg berolige deg med at barn skal bli hørt fra de er 7 år :)

Vi skal huske på at vi bare har hørt en side av saken her, jeg er enig i at i første omgang høres det vilt ut, men hva vet vi om at mor eller mors familie er egnet til omsorg for denne jenta?

Hun har muligens vokst opp med sin stemor, muligens vært mye i Gambia og har kanskje fars familie der som er glade i henne? Kanskje søsken hun bør få være sammen med?

Hvis hun har VOKST opp med denne STEmoren - mener du virkelig å tro at biologiske slektninger automatisk er BEDRE egnet? I såfall er jeg uenig, jeg tror at i mange tilfeller er den best egnete/like bra egnet den som har vært til stede og OPPFØRT seg som en omsorgsperson.

Jeg tror det hele dreier seg om å velge for og i mot, min umiddelbare reaksjon er at stemor og barn burde bli boende i det samfunnet de har etablert seg i - det tenker jeg er det beste for barna. Men som så mange andre omsorgsforeldre så vil denne STEmoren hjem til familien sin, og så vidt jeg kan se så er det sjelden noen kan stoppe de som vil det :tristbla:

Skrevet

Blir vel kanskje hørt, men det er en grense som går ved 12 års alderen. Eller det var iverfall det for en del år tilbake når jeg var 10 og fikk beskjed om at jeg kunne egentlig bare holde kjeft. Men mye kan ha endret seg på 14 år, jeg har ikke orket å engasjere meg så mye i dette, iverfall ikke så lenge vi ikke har barn og det ikke kan bli aktuelt å måtte kunne slikt.

Skrevet

Vi skal huske på at vi bare har hørt en side av saken her, jeg er enig i at i første omgang høres det vilt ut, men hva vet vi om at mor eller mors familie er egnet til omsorg for denne jenta?

Hun har muligens vokst opp med sin stemor, muligens vært mye i Gambia og har kanskje fars familie der som er glade i henne? Kanskje søsken hun bør få være sammen med?

Hvis hun har VOKST opp med denne STEmoren - mener du virkelig å tro at biologiske slektninger automatisk er BEDRE egnet? I såfall er jeg uenig, jeg tror at i mange tilfeller er den best egnete/like bra egnet  den som har vært til stede og OPPFØRT seg som en omsorgsperson.

Jeg tror det hele dreier seg om å velge for og i mot, min umiddelbare reaksjon er at stemor og barn burde bli boende i det samfunnet de har etablert seg i - det tenker jeg er det beste for barna. Men som så mange andre omsorgsforeldre så vil denne STEmoren hjem til familien sin, og så vidt jeg kan se så er det sjelden noen kan stoppe de som vil det :tristbla:

Det står jo at jenta har bodd hos andre norske familiemedlemmer også...og stemoren har jo flytta til Gambia allerede uten jenta+at hun selv ikke vil flytte.

Mener ikke at stemoren ikke er en bra nok omsorgsperson..men er synd at omsorgspersonen flytter til et (kansje) fremmed land, med en jente som antagentligvis ikke har lyst.

Skrevet

Hei

Jeg har skrevet et innleg om dette på barneforumet og for og ta dette med reglene først

et barn har altid rett til og høres uansett alder

fra det er 7 år har det rett til og utale seg i saker som angår det

fra barnet er 12 år skal det legges spesiell vekt på hva det mener

her syns jeg det er mye rart¨

1. stemoren bor i gambia, jenta er oppvokst i norge og er døpt og født her, vis stemoren er en god omsorgsperson burde hun ikke ha ofret lit for jenta da :overrasket: som og for eksempel bo et land som ikke er hennes, der faren også bodde og var statsborger, spesielt når jenta ikke vil flytte og er så stor

2. barnevernet har ikke undersøkt vordan situasjonen er i gambia før de har vedtat og dekke reisen til stemoren, er ikke det litt rart de er nå heldigvis politianmeldt

jeg syns at når barnet er så stort så burde det vel ha vert vurdert og utsette saken til hun ble tolv slik at hun hadde stått sterkere

når jeg leser dette så lurer jeg på om det burde vere mer kontroll med barnevernet, jeg syns di har gjort alt for mange store feil i det senere og jeg tror det er bedre med litt for mye kontroll en litt for lite det tror jeg barnevernet og tjener på i forhold til tillit

Og til gjest som mener at omskjering kanskje ikke er så mye å tenke på i forhold til omsorg, så vil jeg gjerne si at du kanskje kan sette deg litt mer inn i hva kjønnslemlestelse er før du utaler deg, det er og fjerne deler av klitoris og sy igjen kjønnsleppene, man mister muligheten til sexuell nytelse etterpå, og det mener du ikke er så farlig bare jenta får god omsorg skam deg :frustrert:

Og til du som snakker om at det ikke er sikker at besteforeldre er best, ja jeg kan vere enig med deg i visse tilfeller, men det er et faktum at det og er en litt for stor skeptisk til egne slektninger i barnevernet, derfor jobbes det med og få mer slektsplasering, her vil jo jenta kunne få ha mer kontakt med moren om hun ble her i gambia har hun ingen forelder

hilsen

Skrevet

hei igjen

her er den andre artikkelen om saken

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article770611.ece

helgdigvis er barnevernet nå politianmeldt vi får håpe at di får stoppet saken, en burde stille spørsmål om barnevernsansatte som vil sende et barn til et land der di ikke kan garantere at jenta ikke vil bli omskjert bør få beholde jobben eller om di har forstått hva jobben deres går ut på

hilsen

Skrevet
Selvsagt ikke, men nå er hun alt vurdert til å være den beste for barnet, eller har jeg misforstått? Er det ikke der barnet har bodd til nå?

Jeg har ikke tatt stilling i saken, jeg bare prøver å nyansere litt til det hylekoret her inne som vet alle løsninger når de har hørt den ene siden av saken.

Hei

men du kunne jo lese artikkelen/ne da, der ser du at det dreier seg om et barn som er født døpt og oppvokst i Norge, da syns jeg man burde vurdere den biologiske familien, jeg skjønner godt at folk reagerer, barnevernet burde og lytte til barnets følelser og meninger jeg trodde vi hadde kommet lengre i dag

hilsen

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...