Gjest _Lille meg Skrevet 13. oktober 2006 #1 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg kjøpte leilighet tidligere i år og har alltid betalt lånet til rett tid. Nå lurer jeg på å kjøpe bil (en veldig billig en) og kanskje dra på en liten ferietur før jul. Men trenger da litt ekstra penger.... Tenkte å kanskje høre om å få et lån på leiligheten? Er dette mulig? Jeg tenkte å si til kontakten min i banken at jeg skal pusse opp... Men hva er det f.eks. man pusser opp på kjøkkenet??? Har lyst på nyt kran, nytt kjøleskap og ny komfyr... Kanskje nye dører på skapene etc. ... ?? Trenger kr 20.000. Noen som har løst det slik? Er jo mye bedre enn å ta billån og ha kredittkort når man trenger litt ekstra. Dersom jeg hadde fått 20.000 hadde jeg også fått 5-7000 til en liten buffer, som alltids er god å ha skulle noe virekelig bli nødvendig i leiligheten... Kan jeg bare prøve meg med en e-mail til han i banken??? Presentere det som oppussing? Må jeg da legge fram kvitteringer?? Håper noen vet.
punkyB Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Banken bryr seg ikke om hva du bruker pengene til - bare du har nok sikkerhet for lånet. Det avhenger av hvor mye du har lånt ifht. verdien på leiligheten. Kanskje må du skaffe en ny takst/verdivurdering. Litt avhengig av hva slags sikkerhet de satte opp så må du kanskje ha ny tinglysning og da må du jo ut med en del penger. 20 000 kr er jo ikke så mye så da må du jo regne på hva som lønner seg - lån eller kreditt. Tra du det siste kan du jo ta avdragsfrihet på lånet for å kunne nedbetale kreditten raskt. Men hva som vil lønne seg vil jo banken hjelpe deg med.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg kjøpte leilighet tidligere i år og har alltid betalt lånet til rett tid. Nå lurer jeg på å kjøpe bil (en veldig billig en) og kanskje dra på en liten ferietur før jul. Men trenger da litt ekstra penger.... Tenkte å kanskje høre om å få et lån på leiligheten? Er dette mulig? Jeg tenkte å si til kontakten min i banken at jeg skal pusse opp... Men hva er det f.eks. man pusser opp på kjøkkenet??? Har lyst på nyt kran, nytt kjøleskap og ny komfyr... Kanskje nye dører på skapene etc. ... ?? Trenger kr 20.000. Noen som har løst det slik? Er jo mye bedre enn å ta billån og ha kredittkort når man trenger litt ekstra. Dersom jeg hadde fått 20.000 hadde jeg også fått 5-7000 til en liten buffer, som alltids er god å ha skulle noe virekelig bli nødvendig i leiligheten... Kan jeg bare prøve meg med en e-mail til han i banken??? Presentere det som oppussing? Må jeg da legge fram kvitteringer?? Håper noen vet. ← En slik sum burde du egentlig få på lønnskontolån. Det er bare store investeringer banken kan komme på befaring
MiniMjau Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 En venninne av meg har holdt på slik i flere år. Ettersom leiligheten har økt i verdi, har de fått ny takst og lånt mer penger(til turer, forbruk osv). Nå har de fått råte og sopp i omtrent hele huset og de har ikke mulighet til å ta opp mer lån på huset for å reparere skadene(får ikke igjen på forsikringa).
Krista83 Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Synes persolig at det å ta opp lån for å reise på ferie høres dumt ut. Men du kan jo sikkert få et billån da. Har selv ikke hatt ferie på over 4 år, og til sommeren så kan vi endelig une oss ferie...
Gjest Turi Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Du ringer bankkontakten din og spør hva som er mulig å låne på leiligheten din nå. Du lyver ikke om hva du skal bruke pengene til, da får du dårlig samvittighet selv og ikke noe mer penger av banken. De bryr seg ikke om hva du bruker 20 000 kroner til. Det er helt vanlig å ta billån med pant i bolig, vi har finansiert begge bilene slik. Jeg sa det til lånerådgiveren, men bare fordi jeg kjenner henne. Hvis du i sin tid f.eks. lånte 1 000 000 på leiligheten din, har betalt ned så det står igjen f.eks. 950 000 er det fint mulig for deg å låne inntil 50 000 på nytt innenfor eksisterende pant. Det er mulig du må få en ny verdivurdering på eiendommen om banken er litt pirkete, men i dagens marked burde det ikke være nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå