Gå til innhold

konsistens og utseende på mat

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

er du opptatt av konsistens når du lager mat?

jeg er sånn at maten ikke skal ha samme konsistens når jeg spiser og lager mat; f.eks fiskekaker og potetmos blir for mykt for meg, har vi fiskekaker har vi kokte poteter til, ellers blir det for "mykt", til kremet suppe har vi knekkebrød. er det flere som tenker over sånt, eller er det bare er jeg som er rar som tenker sånn? :ler:

en annen ting -som spesielt sambo er opptatt av- er utseende/farge på maten. han MÅ ha litt farge på maten, har vi f.eks fiskeboller i hvit saus og poteter må vi ha gulrøtter og noe grønt til. det skal se pent ut også :kgblunk:

har vi nachos er maisen og jalapenosen på like mye for fargen som for smaken, hehehe.

tenker du over sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Jeg lager mat som SMAKER bra sammen. Konsistensen er ikke vesentlig i så måte, og heller ikke fargene egentlig. Det er jo en fordel om maten ser bra ut (ikke mat med farge og konsistesn som ser ut som de allerede har vært tygget og spyttet ut igjen helst), men det er smaken jeg fokuserer på, ikke fargene ellr konsistensen.

Skrevet

Hihi, jeg tenker ikke over det, men samboer klarer ikke "harde" ting i myk mat, dvs han la ned veto mot gresskarkjerner i gresskarsuppe. ;)

Skrevet (endret)

Ja, jeg er opptatt av konsistens og utseende. Jeg liker å lage mat med flere forskjellige farger, det ser så mye mer appetittelig ut på tallerkenen. Mykt + mykt er jeg også litt skeptisk til, liker å ha i allefall noe med litt tyggemotstand på tallerkenen. En litt sær ting jeg har er at jeg ikke liker supper (eller for å være mer nøyaktig: posesupper og supper jeg selv ikke har laget). Jeg synes nemlig konsistensen på supper, flytende mat med biter i, minner meg om oppkast. Jeg spiser glatte supper og supper jeg har laget selv (for da vet jeg nøyaktig hva som er i den). Boller med rosiner i klarer jeg ikke. Den myke bollen og så de bløte slimete rosinene klarer jeg bare ikke. Jeg er heller ikke begeistret for slimete/geléaktig eller seig mat, hvordan maten føles i munnen når jeg tygger den er ganske viktig det også.

Endret av Arkana
Gjest Fruktfat
Skrevet
Nei.

Jeg lager mat som SMAKER bra sammen.

det regner jeg da med at alle gjør, eller prøver på ;)

Skrevet

Ja, det regner jeg også med, men jeg mente altså at det ikke er vesentlig for meg med konsistens eller farge dersom det smaker bra.

Je spiser jo poeteball. Det er en grå ball, rett og slett. Ikke spesielt innbydende i utseende, men godt, så da så :)

Jeg mente altså"Nei, jeg bryr meg ikke om konsistesn og farge så lenge det smaker bra sammen" :)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg bryr meg ikke så veldig mye om det, men synes "grov" mat er bedre enn "myk" mat. Liker f.eks potetmos med litt biter i bedre enn en som er helt glatt, grov leverpostei bedre enn fin osv. Men innbiller meg at smaken er annerledes også da? :klø:

Tenker ikke veldig mye på hvordan maten ser ut, men blir ekstra glad hvis den ser spesielt bra ut :)

Skrevet

Jeg digger å mikse konsistenser, så siden jeg var lita har jeg f.eks. pleid å legge flatbrød under osten når jeg spiser fint brød. Men jeg planlegger ikke maten min etter farger, jeg blir bare i litt godt humør hvis det ser ekstra lekkert ut når det kommer på tallerkenen. :)

For øvrig er jeg fan av å kombinere så mange smaker som mulig i ett enkelt måltid (så lenge de passer sammen, selvsagt).

Skrevet

Jeg er veldig nøye på form og farge på maten, ja, men tenker kanskje ikke fullt så mye over konsistens?

Dvs jeg vil jo ikke ha ihjelkokte grønnsaker eller pasta feks, så i den forstand er konsistens også viktig, og en saus eller en suppe skal ikke være hverken for tynn eller tyktflytende. Men jeg ikke problemer med visse typer konsistenser på mat - spiser blåskjell og knekkebrød med like god apetitt.

Men form og farge på tallerkenen synes jeg som sagt er kjempeviktig - at maten ser innbydende ut er en stor del av matopplevelsen. :) Og setter jeg sammen en meny, er det viktig at farger (og faktisk også konsistens) varierer fra rett til rett, det skjerper apetitten, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...