Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vel, Bush kan dessverre ikke få prisen hvert år. Og Olmert er opptatt den dagen det er fredsprisutdeling. Så noe måtte de dessverre finne på. Du får prøve å venne deg til det.

Nok en fullstending avsporing, ikke uventet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis de skal utvide "fredsbegrepet" bør de da ikke komme med en mye bedre grunngiving?

Utvide fredsbegrepet? Finnes det bedre fredsarbeid enn det forebyggende?

En dag kommer komiteen til å strekke begrepet for langt, så langt at prisen mister all mening.

Hvorfor skal de strekke det for langt? Hva gjør at du mener Nobels fredspris vil miste all mening? Hørte du intervjuet med årets fredsprisvinner, hvor han sa at Nobels fredsprisen er den siste pris man får? Synes du det er vanskelig å tolke det dithen at prisen henger svært høyt?
Skrevet

Alf Kaida og Talin: Ingen diskusjon blir god av arroganse eller sure oppstøt. Kan dere forsøke å heve dere over det?

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg mener at Fredsprisen har noen lite heldige vinnere, da den i lang tid litt ofte ble gitt til vestlige maktpolitikere (Henry Kissinger comes to mind).

At fredspriskomiteen nå går en annen vei viser at de ikke bare er med sin samtid, men at de faktisk er i front. Det mener jeg er imponerende, og at de har gjort et svært godt valg.

Da Wanghari Mathai vant prisen var det veldig mye sutring i norske medier fra hvite mannlige maktpolitikere, som heller ville at prisen skulle gå til en annen hvit vestlig maktpolitiker. I år har det ikke vært det, jeg regner med at det er fordi de annerkjenner viktigheten av fattigdom i større grad enn miljø. Og jeg er glad for prisen, og jeg er glad for mottakelsen den har fått.

Skrevet
Og jeg er glad for prisen, og jeg er glad for mottakelsen den har fått.

:hoppe: Jeg også. Hadde det vært mulig, skulle jeg ønsket han hadde fått alle Nobelprisene i år :ler:

Jeg er så veldig glad for tildelingen :hoppe:

Gjest LilSweetie
Skrevet
Utvide fredsbegrepet?  Finnes det bedre fredsarbeid enn det forebyggende?

Hvorfor skal de strekke det for langt?  Hva gjør at du mener Nobels fredspris vil miste all mening?  Hørte du intervjuet med årets fredsprisvinner, hvor han sa at Nobels fredsprisen er den siste pris man får?  Synes du det er vanskelig å tolke det dithen at prisen henger svært høyt?

Veldig enig, hvis jeg skulle gi bort en antikriminalitetspris, ville jeg heller gitt den til noen som forebygget kriminalitet, enn til noen som bygget fine fengsler.

Og ingen grunn til bekymring når det gjelder fredsprisens betydning, den henger svært høyt. Det merker jeg ikke minst når jeg er i utlandet/snakker med utlendinger; jeg blir faktisk overrasket over hvor høyt den blir anerkjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...