Gå til innhold

Sende barna på privatskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er 20 år gammel, og sliter med angst, depresjon og traumer. Har også svak form for sosial angst. Er også redd for kirker og religionsutøvelse generelt. Historien min er som følger:

12 år gammel ble jeg, mot min vilje, plassert på en katolsk privatskole.

Ungene lo av meg fordi jeg hadde ikke råd til merkeklær og måtte gå med Fretex-klær, fordi jeg var konstant blakk, fordi jeg var annerledes, stor for alderen, og fordi jeg allerede da hadde aggresjonsproblemer.

Hver eneste dag ble jeg mobbet av en overvektig (!) klassekamerat fordi han mente jeg spiste for mye, og på leirskolen ble jeg anklaget for å spise altfor mye. Enda jeg ikke tok mer enn to brødskiver... Er det for mye??? :overrasket: Dette førte til at jeg sluttet å spise, begynte tidlig med slanking og var på grensa til spiseforstyrrelser flere ganger.

I friminuttene ble jeg stengt ute av klassen min, som ikke ville ha noe med meg å gjøre. Og hva gjorde lærerne? Jo, de prøvde å dytte meg inn i gjengen igjen! :frustrert: Hjalp jo ingenting!

Og så tvang de meg, som ikke er katolikk, til å være med i messene. Dette prøvde jeg å stikke av fra, men neida, fikk anmerkninger.

I friminuttene satt jeg for det meste og gjemte meg på do eller i en krok, og i timene var det bare bråk da de andre provoserte meg, krangla og fikk meg sinna, trolig med vilje for at jeg skulle få oppførselsanmerkning...

Er det slik barna skal ha det? Lærerne ser ikke mobbingen, ser ikke tegn på at et barn ikke har det bra, og det er ikke alltid foreldrene ser det heller. Mine foreldre merket at noe var galt, men de fikk ingenting ut av meg. Jeg nektet å snakke. Jeg sa bare "alt ok" og gikk på rommet. Noe sosialt liv hadde jeg ikke. Dagen min bestod av et A4-mønster: Skole-hjem. Hver dag. I helgene, om jeg var heldig, gikk jeg ut med moren min... Vel, jeg synes at når man betaler for privatskole, skal man ha kvalitet! Og ikke få ungen ødelagt for livet... Takket være denne skolen sliter jeg nå med de problemene jeg har, er redd for å møte nye folk, er redd for forsamlinger og div. andre plager jeg ikke vil nevne, for ikke å snakke om konstant frykt for å ikke passe inn.

Og sist, men ikke minst: Hør på barnet dersom han/hun ikke trives på skolen. La barnet ditt bytte skole dersom det er til det beste. Det fikk jeg aldri lov til :tristbla: Privatskole betyr ikke disiplin og at barnet får en bra skolegang. Det kan også være veldig dårlig miljø og man kan være ganske så uheldig... Jeg personlig ville trives mer på en offentlig skole, hvor ingen la merke til hvordan jeg gikk kledd og hvor de andre var mer på mitt nivå.

Endret av genacvale
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ille det du opplevde paa skolen. Men jeg vil likevel ikke sette likhetstegn mellom privatskole=daarlig miljo/mobbing. Privatskoler er forskjellige, akkurat som andre skoler.

Skrevet

Jeg må si meg enig i det, privatskole vil ikke si mobbing, nødvendigvis.

At du ble "tvunget" til å gå på katolsk skole når du ikke er katolikk er jo merkelig i seg selv, men dette er noe du burde tatt opp med dine foreldre.

Jeg vet av erfaring at det er lett å holde inne med mobbing og ikke fortelle foreldrene om det, det gjorde jeg også.

Men jeg gikk på helt vanlig, offentlig skole, og kan alltids skrive et innlegg likt det du skrev, bare bytte om på offentlig og privat skole. At jeg ble mobbet på en offentlig skole, at miljøet var dårlig, at jegikke fortalt noe hjemme, men jeg ville ikke konkludert med at ingen burde sende sine barn på offentlig skole av den grunn.

Dette har med den SPESIFIKKE KLASSEN (og evt den spesifikke læreren eller skolen) å gjøre, ikke om den er offentlig eller privat.

Skrevet

Jeg gikk på offentlig skole og jeg ble jagd hjem fra skolen med jernstenger og trekjepper av en bølle. Ikke hver dag riktignok, men det skjedde. Dyttet nedi grøfta og pælma stein på. Verken lærere eller foreldre foretok seg en dritt annet enn å lure på hva i all verden jeg hadde gjort for noe for å få så mye bank... for de var helt sikre på at jeg hadde begynt.....

Privat skole eller offentlig skole har ingenting å si, mobbing skjer overalt!

Skrevet

Gikk på offentlig skole, og ble mobba hver dag.

Jeg ble lagt i bakken og hoppa på, mens de ropte hoppemadrass, hoppemadrass.

Ja, jeg var nok noe overvektig på barneskolen.

Når jeg kom på ungdomskolen ble det pizzatryne, pizzatryne.

Skole har vært traumatisk for meg.

Skrevet

Nei, mobbing foregår jo både på privatskoler og offentlige skoler, desverre...

Men jeg synes generelt ikke noe om å sende barna på religiøse skoler, uavhengig av mobbing eller ikke. Dette fordi jeg synes religion skal være et valg for barna selv. Selv gikk jeg på steinerskole de første årene. Skiftet over til offentlig skole, og har aldri opplevd så mye fokus på merkeklær og å være "kul" som på denne offentlige skolen. Jeg tror synes alternative pedagogiske skoler slik som steinerskole og montesorriskoler er veldig bra tilskudd til den offentlige skolen der ikke nødvendigvis alle passer inn. Feks gikk jo vår statsminister på steinerskole siden han hadde lærevansker de første årene etter å ha bodd på balkan i flere år :)

Skrevet

Så vidt jeg vet er det bare en katolsk skole i Oslo og det er St. Sunniva. Kanskje du burde skrive et klagebrev til skolen i stedet for å henge den ut her?

Skrevet
Så vidt jeg vet er det bare en katolsk skole i Oslo og det er St. Sunniva. Kanskje du burde skrive et klagebrev til skolen i stedet for å henge den ut her?

Men det finnes katolske skoler andre plasser i Norge ;)

Ett av mine barn tok 10. trinn på kostskole i utlandet. Det er det beste skoleåret hun har hatt, så man kan være heldig å havne i en klasse med bra miljø selv om man ikke vælger den kommunale.

Skrevet
Men det finnes katolske skoler andre plasser i Norge  ;)

Det står at hun bor i Oslo. Uansett burde hun ta det opp med skolen, hvis hun mener den har ødelagt livet hennes.

Skrevet
Det står at hun bor i Oslo. Uansett burde hun ta det opp med skolen, hvis hun mener den har ødelagt livet hennes.

Ja, men det er vel en stund siden TS gikk på den skole og kan ha flyttet 100 ganger siden da.

Skrevet
Ja, men det er vel en stund siden TS gikk på den skole og kan ha flyttet 100 ganger siden da.

Ja da, det kan hun sikkert svare på selv. Bare gikk ut i fra at det var i Oslo siden det står at hun bor der, skjønner du. Og har hun flyttet 100 ganger på fem år er det nok heller det som er grunn til problemene hennes enn at hun gikk på katolsk privatskole.
Skrevet
Ja da, det kan hun sikkert svare på selv. Bare gikk ut i fra at det var i Oslo siden det står at hun bor der, skjønner du. Og har hun flyttet 100 ganger på fem år er det nok heller det som er grunn til problemene hennes enn at hun gikk på katolsk privatskole.

Er det mulig :roll:

Skrevet
Er det mulig :roll:

Det var da også et svar fra en moderator?? Trodde de skulle gå foran med et godt eksempel?

Skrevet

Det er veldig trist å lese om dine opplevelser. Ingen barn bør mobbes, og at det har skjedd over lengre tid gjør det enda værre. At ingen har fanget det opp og fått satt en stopper for det er en skam.

Når det er sagt så har jeg likevel litt problemer med vinklingen i innlegget ditt. Jeg skjønner at du er bitter ovenfor skolen du har gått på, men å generalisere dette til et problem ved privatskoler og at du nødvendigvis hadde hatt det noe bedre på en offentlig skole er på ingen måte sikkert.

Jeg har selv gått på privatskole. Vi hadde et veldig godt miljø, og det var helt klart mindre mobbing der enn hva jeg hørte at venninner fortalte om fra sine offentlige skoler. Med dette mener jeg ikke at mobbing og erting ikke forekom, det vil det alltid være uansett hvilken skole det er snakk om. Men jevnt over veldig lite, og lærerene fanget fort opp problemer.

Press om merkeklær var ikke-eksisterende. Jeg opplevde merkepress i ungdomstiden, men det var ikke på skolen med via fritidsaktiviteter jeg holdt på meg utenom. At merkepresset er større på en privatskolen tror jeg ikke noe på. Det vil selvsagt alltid være en klasse som er mer fokusert på slikt enn andre klasser, men alt i alt tror jeg ikke det er noen forskjell.

Når det gjelder de andre tingene så vet jeg ikke helt jeg. At du ble tvunget til å gå i messe ser jeg ikke på som urimelig. Når en velger å gå på en kristen privatskole må skolen kunne forvente at eleven deltar dette, som er en viktig del av livet på skolen. Dette bør du i så fall klandre dine foreldre for - at de tvang deg til å gå på denne skolen - ikke skolen. Dette inngår som et obligatorisk opplegg på skolen, og de som ikke kan innrette seg etter det bør ikke gå på en slik skole. Det er helt frivillig å gå på en kristen privatskole.

Når det gjelder de andre tingene du ble mobbet for så skulle det selvsagt ikke ha skjedd, og det er skammelig at lærerene ikke har klart å sette en stopper for det. Du skriver at lærerene prøvde å ordne problemet ved å dytte deg inn i gjengen igjen. Hva betyr det egentlig? Det er tydelig at de har sett problemet og prøvd å gjøre noe med det, men så lenge mobbingen har vedvart har de tydeligvis feilet av en eller annen grunn.

Jeg prøver ikke her å unnskylde skolen og legge skylden for alt dette på deg, men jeg føler samtidig at jeg må ta skolen - og privatskoler som gruppe - i forsvar da jeg synes endel av det du skriver er veldig unyansert og uriktig.

Gjest beekeeper
Skrevet
Og har hun flyttet 100 ganger på fem år er det nok heller det som er grunn til problemene hennes enn at hun gikk på katolsk privatskole.

Det var dumt sagt. Kan du begrunne det, eller skrev du det bare for å være frekk?

Skrevet

Jeg reagerer som de fleste her på vinklingen i innlegget ditt TS.. Den historien du skrev kunne fint vært en historie fra en offentlig skole. Miljøet på både offentlige og private skoler varierer fra år til år, etter hvilke elever som går der. Da jeg gikk på ungdomsskolen så var det et kjempegodt miljø, spesielt siste halvdel. Det sjeldent mobbing, siden folk tok vare på hverandre.. Så flytter jeg for å begynne på videregående. Etter 2 år leser jeg om at det er et kjempedårlig miljø, flere bytter skoler, masse mobbing osv..

En annen ting er; hvorfor gikk du på katolsk privatskole når du ikke er katolikk?

Skrevet

Jeg er enig i det som blir sagt,om at privat/offentlig går ut på det samme. Alikevel

, jeg gikk de to siste årene på vgs på kristen privatskole (jeg er IKKE kristen), og disse årene var helt fantastiske!! Det var helt merkelig å komme ut i den "virkelige" verden. hvor folk var opptatt av moter, og slikt.

For all del, det var sikkert mobbing der som alle andre steder, men generelt sett tror (vet) jeg at folk brydde seg mer om hverandre enn hva de gjorde på den offentlige.

:)

Skrevet

Ja, mobbing foregår på både private og offentlige skoler, det er sant, men det jeg ville frem til, er at å sende barna på privatskole løser ikke problemet med mobbing...

Gjest Madam Felle
Skrevet
Det var da også et svar fra en moderator?? Trodde de skulle gå foran med et godt eksempel?

Hun er vanlig bruker i denne diskusjonen, og det burde du vite. Eller er det vanskelig å lære seg å se forskjellen på vanlig og kursiv skrift?

Skrevet
Hun er vanlig bruker i denne diskusjonen, og det burde du vite. Eller er det vanskelig å lære seg å se forskjellen på vanlig og kursiv skrift?

Så spydig du var da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...