Gå til innhold

male hvite vegger inne

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har god peiling på hvitfarger her? :) Jeg har kjøpt leilighet, og den er malt helt kritt hvitt inni. Jeg skal male på nytt pga det har vært røyka inne i en del år der, men har ikke lyst tul å male helt kritt hvitt igjen. Blir så kaldt. Jeg har kikka litt på farger som ser helt hvite ut, men som ikke er det allikevel. de har noe rødt/gult i og greier... min far mener eggeskall er tingen, men jeg er skeptisk. vil ikke ha noe hvitt som ser ut som den er gulna hvis dere skjønner. Selv har jeg sett på en farge som heter visjon, den har litt mer rødt i seg, synes den var utrolig fin!! men jeg har ikke så god peiling på sånne her ting, interiør og farger og sånn... ikke mitt beste felt :) så tenkte å høre litt her om noen har noen ideer til farger jeg kan kikke på, og hva dere tror om eggeskall eller visjon? For å beskrive leiligheten ellers er den litt kald og modernistisk. liten, med åpen kjøkkenløsning. Kjøkkeninredningen er hvit med sånn benkeplate som jeg synes alle har nå... grå-aktig. og med sjakkbrett-fliser på veggen. alt er altså hvitt, grått og svart. men jeg har mye farger på møblene jeg skal innrede med som er i blått og turkis stort sett. litt beige også. Parketten er litt mørk med mye rødt i, (kirsebær?) lister er hvite.

Endret av Taxi
Skrevet

Hei! Har ikke sånn kjempepeiling akkurat, men jeg har nettopp malt mitt kjøkken i en farge som heter latte , den er fin og lys+ lister og brystning i en lys grå som heter sky. Vinduskarmer er i eggehvit. Har også mørkt gulv, og dette passer fint sammen. Mye å velge i, man må bare ta et valg man liker best! Jeg fikk forresten låne med meg noen fargeprøver av de ulike hjem fra fargehandleren, da var det enklere å se og bestemme seg! (Sånne som var malt opp på plankebiter). Lykke til! :)

Skrevet

Lys anitkk er safe.

Jeg har malt så mange rare farger at jeg ikke tør bruke noe annet mer :ler:

Skrevet

Jeg har eggehvitt, men høyblanke hvite lister. Fint det! :)

Skrevet

Jeg driver og maler stua nå, og jeg har valgt Benhvit fra Lady. Alternativet er Eggehvit hvis du vil ha det enda litt hvitere, men ikke helt hvitt.

Skrevet

Vi har også brukt latte. Den er veldig fin. Litt mykere hvitfarve. Karmer og lister er hvite.

Skrevet

Tusen takk for masse forslag! Jeg har nå vært og sett sånne prøver av de forskjellige fargene... Lurer på om jeg synes latte blir hakket for mørkt, og jeg lurer på om eggehvitt vil bli for gul til den røde parketten?? Lys antikk likte jeg!! Holder en knapp på den foreløpig. Så også en farge som heter visjon som jeg likte veldig godt.

Skrevet

Jeg maler stua og kjøkkenet (er plassert i vinkel) i Visjon nå, gangen malte vi i Visjon for to år siden. Veldig fornøyd med fargen!

Den er hvit-hvit (jeg synes ikke den bryter "synlig" mye mot verken gult, rødt eller grått...) uten å være sykehus-hvit. Nå er leiligheten vår veldig lys da, gjennomgående dagslys gjennom store vinduer, lys parkett...

Min tidligere leilighet malte jeg i Benhvit, var jeg også godt fornøyd med. Den leiligheten var mye mørkere lysmessig (sokkeleilighet) i tillegg til mørkeblått vegg-til-teppe...

Skrevet

Artikkel vedr. "Mange nyanser av hvitt" - http://www.kvinneguiden.no/magasin/interio..._av_hvitt/29624

Når man velger farge, er det viktig å tenke over hvilken innvirkning himmelretning, farger i rommet, belysningen osv. kan ha for "sluttresultatet", jfr. siden lyset , jfr. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...dpost&p=3812878

Selv har jeg malt med egghvit 0502Y (5% sort, 2% gult og resten hvitt) i ca. 10 år, og liker den fargen kjempegodt - uansett himmelretning rommet er vendt mot. Vil man unngå rød- eller gulnyanse, kan løsningen være 0500 - som har 5% sort og resten hvitt.

Skrevet

Jeg tror ikke eggeskall/eggehvit er noe lurt pga den røde parketten. tror jeg burde hatt lysere parkett da. inbiller meg det i hvert fall.... Visjon er lekker!! Men skal jeg ha den, så må jeg kjøpe ny sofa, for den fargen jeg har på sofaen passer ikke til visjon (mørk blå....). jeg tror nok det blir lys antikk jeg!!!

Skrevet

ehm...

Lys Antikk og Latte er samme farge. De har forskjellige navn pga forskjellige leverandører. Men de har helt lik resept.

Så om du ikke syns at Latte var noe særlig fin farge, så burde du heller ikke velge Lys antikk.

Skrevet
Jeg tror ikke eggeskall/eggehvit er noe lurt pga den røde parketten. tror jeg burde hatt lysere parkett da. inbiller meg det i hvert fall.... Visjon er lekker!! Men skal jeg ha den, så må jeg kjøpe ny sofa, for den fargen jeg har på sofaen passer ikke til visjon (mørk blå....). jeg tror nok det blir lys antikk jeg!!!

Lys antikk fra Jotun har fargekoden 0802-G98Y.

NYANSEN 0802

Svarthet 8%

Kulørthet 2%

Følgelig hvithet 90%

KULØRTONEN G98Y

Grønn med 98% gul

Som du ser innholder også Lys antikk gult

Gjentar forslaget over: 0500N, dvs. 5% sort og 95% hvitt. Da slipper du gult eller rødt i hvitfargen, som jeg forstod du ikke ønsker....

Skrevet
ehm...

Lys Antikk og Latte er samme farge. De har forskjellige navn pga forskjellige leverandører. Men de har helt lik resept.

Så om du ikke syns at Latte var noe særlig fin farge, så burde du heller ikke velge Lys antikk.

Det kommer an på hvilken leverandør man bruker. På maxbo har de to forskjellige latte farger. På jotun sitt er det den samme, men ikke på den andre de har malt der. :klø: merkelig men...

Skrevet

Hm, nå forstår jeg ingenting. På det fargekartet jeg sitter med er Latte og Lys antikk to HELT forskjellige farger. Latte er mye mørkere enn jeg har tenkt, og Lys antikk er nesten hvit bare litt mer grå/beige(?).

0500N er ikke sånn jeg har tenkt meg i det hele tatt. den er jo helt kald... Jeg kunne forsåvidt godt tenke meg eggeskall, men den blir feil til parketten min. Men når jeg holder Lys antikk inntil parketten min, og til salongen passer det veldig bra. Det virker som det er noe som skjærer seg med eggeskall mot den kirsebær-parketten...

Skrevet

Som sagt så er det en leverandør som bruker samme fargen og en som ikke gjør det. Er ikke sikker på hvem som gjør hva.

Den lys anitkk jeg har er den som er veldig lys men litt gråbeige. :)

Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Husk at farger gjerne blir lysere på veggen enn på fargeprøven, det er i hvertfall min erfaring. Vi skal snart (vel, alt er relativt, sannsynligvis til våren) male gangen nede, og jeg lurer veldig på Lys Antikk, fordi det er en fin, lys farge.

Caffe Latte er også en fin farge, med litt brunskjær i, men allikevel lys.

Skrevet
Som sagt så er det en leverandør som bruker samme fargen og en som ikke gjør det. Er ikke sikker på hvem som gjør hva.

Den lys anitkk jeg har er den som er veldig lys men litt gråbeige.  :)

Er du fornøyd med den? hvordan ser det ut mot hvite lister, og er det vanskelig hvis du skal bytte farger på møbler/stasj, eller passer det meste til?

Skrevet

Hadde den i den forrige stua mi og har den her også så jeg er veldig fornøyd.

Den passet egentlig ikke til den offwhite sofaen jeg hadde før, men passer veldig fint til den brune jeg har nå. Fin til hvite lister også (eller, jeg har standarfargen på lister da, eggehvit. Synes det er penere enn helt hvite. Det hadde jeg sist)

Skrevet
Men når jeg holder Lys antikk inntil parketten min, og til salongen passer det veldig bra. Det virker som det er noe som skjærer seg med eggeskall mot den kirsebær-parketten...

Blir litt forvirret vedr. "eggeskall".

Egghvit er ikke det samme som "Eggeskall".

Er det en annen farge? I tilfelle hvilken kode har den? Egghvit har koden 0502Y

(NYANSEN 0502Y

Svarthet 5%

Kulørthet 2%

Følgelig hvithet 93%

KULØRTONEN Y

100% gul)

To andre farger i samme hvitnyanse som egghvit og Lys antikk er "Letthet" (lysere enn Egghvit) og "Sjel" (mørkere enn Egghvit).

En farge forandrer seg i forhold til lys. Hvis du kun holder en liten fargeprøve til parketten, er det vanskelig å få det rette inntrykket. Det beste er "oppstrøksprøver" (male på en stor plate e.l. - eks. 1 x 1 m). Prøve den ulike plasser i rommet (flytte rundt i rommet) - både i dagslys, lampelys, samt med møbler som skal være i rommet. Først da vil man ha en sjanse til å få noenlunde inntrykk av hvordan fargen fremstår.

Anbefaler

Skrevet

forts.: Anbefaler å prøve 2-3 farger (kjøpe små bokser), hvis du er i tvil.

Det er mange som er fornøyd med Lys antikk, men er bør alltid sjekke hvordan fargen er hos seg selv. Det er flere eksempler på folk som har sett en kjempefin farge hos andre, for så å male den hjemme hos seg selv med ett helt annet resultat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...