Gå til innhold

Tips til skolestart..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Etter idè fra konfirmanttråden, ber jeg om gode råd i forbindelse med skolestart.

Jenta vår starter på skolen til høsten, og det er første gang for oss!! Er kjempespent på hvordan det vil bli, og føler meg VELDIG BLANK på det hele. Har en følelse av at det meste med skolen er forandret fra den tid jeg gikk der (ja, en evighet siden.....) Jeg synes også at informasjonen er skral (har hørt fra andre også) fra skolens side. Har en følelse av at jeg kommer til å bli en sånn "marerittmamma" som skal spørre og grave om alt, og vil sjekke og styre ivei....

Har dere noen råd om hvordan en nyblitt skolestartmamma (og pappa) bør forholde seg. Hva er viktig å forberede seg på, både praktisk og mentalt, og både for jenta vår og oss.

Hun går i barnehagen, og kjenner de fleste hun skal begynne sammen med. Det er en del uklarheter angående skoleskyss og SFO enda, og det er også en frustrasjon....

Hva skal de egentlig holde på med i 1. klasse, og hva er egentlig SFO tenkt for tilbud. Hva kan en kreve?? Jeg føler meg veldig trygg på barnehagen, og har alltid gjort det. Synes skolen virker som en mer "skummel" plass for små 6-åringer. De henger mer fast i fortiden der, innbiller jeg meg. Ikke så mye fleksibilitet og individuell tilpasning, tror jeg da. Hva er deres erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Synes kanskje ikke du skal bekymre deg så særlig for dette ennå.

Informasjon vil komme utover året og når det nærmer seg.

Hvis det er en stor skole ungen din skal begynne på er det vanskeligere å få oversikt enn om det er en liten skole.

Min datter går nå i 2. klasse på en stor skole. Jeg synes det var et kaos uten like det første halve året. Både med klassen og SFO. De er ca. 25 i hennes klasse, samt at det var to andre 1.klasser med like mange elever samt ca. 80 elever på SFO.

Selve undervisningen har ikke så stort avvik fra barnehagemiljøet annet enn tidsrammene kanskje. De har ikke pulter, men sitter sammen på golv eller lange benker og store bord. Masse leik og aktiviteter.

Det er i 2. klasse man kjenner seg igjen som forelder. Der står pultene på rekke og rad, og det er plutselig blitt en del lekser å forholde seg til.

Jeg synes nesten det var et større sprang (faglig sett) mellom 1. og 2. klasse enn mellom barnehagen og 1. klasse.

På SFO er det stort sett leik. Noen ganger kan det være "voksenstyrte" aktiviteter som f.eks. baking, tur o.l.

Men uansett, spør ivei hvis det er noe du lurer på til lærere og andre skoleansatte. Men mitt inntrykk er at de ofte ikke vet så mye mer de heller før endelig informasjon kommer ut!

Lykke til med skolestart. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...