Gjest gjesta Skrevet 13. oktober 2006 #1 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har en hel kylling liggende som jeg har lyst til å spise til middag på søndag Har lett på nett og i alle kokebøkene mine, men finner liksom ikke noe som frister... Har dere noen gode oppskrifter å dele med meg? Har mest lyst på en gryte, men så lenge det blir saftig og godt kan den godt stekes i ovnen også. Takk!
Arkana Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Fyll kyllingen med det du ønsker (eller dropp fyll), det kan være alt fra en stuffing til noe så enkelt som løk og båter og hele, skrelte hvitløksfedd. Pensle kyllingen med smeltet smør tilsatt salt, pepper og de krydrene du ønsker. Stek ved 160 grader i 1½ time. Stikk en knivspiss inn i lårfestet og hvis væsken som kommer ut er klar, er kyllingen ferdig. La den hvile litt før du skjærer den opp. Dette blir god og saftig kylling. Hvis du vil lage en gryte kan du dele kyllingen opp i passe biter. Brun dem i panne. Stek løk, hvitløk, selleri og gulrot i en stor gryte og ha i kyllingbitene. Tilsett hermetiske tomater, de grønnsakene du ønsker, gjerne litt rødvin, salt, pepper, oregano, laurbærblad, kraft/buljong. La småkoke ca 45 minutter. Ha gjerne i flere grønnsaker, f.eks. squash, aubergine, kikerter eller paprika.
Gjest Fruktfat Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 se på martha stewart på svensk tv4 nå, hun skal tilberede hel kylling (det var beste tipset jeg hadde...)
Gjest bamsemums Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Helstek den, evt del den opp i lår-bryst osv. Legg den i en form med poteter og løk, ha over en boks hakkede tomater og litt tomatpure-gjerne litt hvitløk. Stek det i ovn, på slutten av steketiden -hell av kraften i en gryte kok opp med litt tomatpure og matfløte og du har en ferdig kjempe god middag!!!!!
Plym Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg krydrer den med rikelig provence-urter, salt og pepper, og dekker hele kyllingen med bacon. Stekes ca 1 time på 200 grader, de siste 20 min uten baconet på varmluft for å få sprøtt skinn.
Gjest gjesta Skrevet 14. oktober 2006 #6 Skrevet 14. oktober 2006 Nå har vi spist en nyyydelig middag! Ble så inspirert av oppskriftene deres at jeg ikke klarte å vente til søndagen, så det ble kylling til middag i dag i stedet Fylte kyllingen med løk, hvitløk og en sitron, og puttet smør og krydder på utsiden. Stekte på 160 grader til den var 65 grader. Den ble så saftig og god Takk skal dere ha, alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå