Gå til innhold

Hvorfor gir lavstatusyrker høyere lønn?

Gjest Jon

Anbefalte innlegg

Mange snekkere, elektrikere, rørleggere, murere og andre håndtverkere tjener mye mer enn akademikere. Og det fortjener de absolutt, lønnen sin, mener jeg!  :)

Men jeg har lagt merke til at akademikerfolk synes håndtverkyrker er lavstatus, hvorfor er det slik?

Hvis akademikerne mener de er så bra, hvorfor tjener de så lite da? Med en så lav lønn kan de umulig være spesielt flinke, verken i forhandlinger eller i resultater?

Kan noen oppklare dette for meg?

Akademikere har desverre en tendens til å se ned på andre yrkesgrupper. tror det har noe med lønnen å gjøre.De yrkene du nevner kan faktisk tjene veldig godt.

mange av de har to år på skole+læretid. senere kan de bli mestere. De sitter med mye kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akademikere har desverre en tendens til å se ned på andre yrkesgrupper. tror det har noe med lønnen å gjøre.De yrkene du nevner kan faktisk tjene veldig godt.

mange av de har to år på skole+læretid. senere kan de bli mestere. De sitter med mye kunnskap.

Akademikerne har også gått disse to årene (+1) FØR de begynte studier..

Grunnen til at noen (meg inkudert :rodme: ) ser på "svartrussen" som lavstatus, er at MANGE av de som velger disse fagene ikke gjør valget grunnet interesse, men latskap. Når de (selvfølgelig ikke alle) aldri leser bøker og hører på vg- lista i tillegg hjelper det ikke akkurat på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg må si at jeg ikke kjenner mange fra BI som jobber med call-center og salg (det avhenger kanskje i hvor bredt man definerer salg..). Jeg kjenner derimot mange med gode jobber i offentlig sektor, management-konsulenter, ledere og spesialister i næringslivet. Men nå er det jo sånn at næringslivet blir sett "litt ned på" i forhold til status av mange som har en enda mer akademisk utdannelse (fra universitetene).

Jeg nevner P.Bourdieu fordi han var tidlig ute med å peke på nettopp disse definisjonene av hva som er riktig og viktig i samfunnet vårt, og hvem som definerer nettopp dette langs økonomiske og sosiale dimensjoner.. (jeg nevner han altså ikke fordi han er død... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at croonerne er universitetsfolkene, mens BI-folkene blir mer sett ned på fordi de jobber i lavstatusjobber i næringslivet, i småbedrifter, som blonde markedssekretærer osv. Derimot er det mange med kremjobber som kommer fra handelshøyskolen. På den annen siden igjen finnes det da universitetsfolk som sitter i dårlige jobber også.

Bi-folk, Handelshøyskolefolk og universitetsfolk ser ikke ned på andre folk uansett yrke. Min oppfatning er at det er de folkene selv "der nede" som selv sørger for den stigmatiseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful

LAVSTATUSYRKER.. Jeg blir kvalm av dere som snakker nedlatende om andres yrker. Nå er det nå engang sånn at vi trenger alle yrkesgrupper for at denne verden skal gå rundt slik den gjør idag. Vi må ha renholdsassistenter på sykehus for eksempel, kassadamen på rimi sørger for at dere i "overklassen" får kjøpt dere mat. For det er jo virkelig i overklassen dere må tro dere befinner dere får å kunne sette mennesker i båser på den måten. Han som kommer med søppelbilen gjør et ærlig yrke han og!

Jeg har familie og venner i alle mulige yrkesgrupper! Både høyere utdannelser, videregående og de uten utdannelse. Blandt dem en venninne som føler at hun stadig må unnskylde at hun "bare" jobber i en butikk.. Det er nettopp pga sånne som dere som skriker over LAVSTATUSYRKER som får henne til å gjøre det. Skamme seg over jobben sin.

Moren min sluttet etter ungdomsskolen den gang, men har jobbet i alle år i ulike yrker, jobbet seg oppover og er kjempestolt over den jobben hun gjør idag. Selv om det nok er et yrke som dere ville satt i bås her.

Som jeg skrev i begynnelsen så trenger vi alle yrkesgrupper, men for å si det sånn så er vi mer avhengig av disse "lavstatusyrkene" enn det vi er av en astrofysiker, en litteraturprofessor, osv. Da snakker jeg grunnleggende behov.

Tenk litt før dere snakker nedlatende om andres yrker. Det er tross alt en del timer vi tilbringer der, og det ER personlig. Om man vasker do på mcdonalds eller er lege så er man lik mi\ye verdt som menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelsen tar da 4 år tilsammen. Korteste tid for høyskole utdanning er gjerne 3 år på videregående, så 3 år på høyskole. Akademikere har gjerne mer

Så ja. Utdannelsen er kortere, de tjener også litt under utdannelsen. (Selv om det ikke kan sammenlignes med lønna etter fagbrev.)

Men nei, ser ikke på elektriker, snekkere og lignende som lavstatus yrker. Det er vaskejobber og lignende jeg ser på det som...

Når det er sagt er det helt tragisk at ikke folk med høyere utdanning tjener mer i dette landet...

Hvor har du fått det synet på vaskeobber? hva gjorde vi uten de. vet du, de er veldige viktig. De tar vare på enorme verdier.

tror noen har mindreverdighetskomplekser som kommer med slike utsagt.

har "lavstatus" yrke selv. iIølge de med høyere utdanning. jeg tjener faktisk mye mere enn de med høy utdanning. brutto i fjor var på 480.000. da jobbet jeg ikke noe ekstra. Noe som ervanlig at man gjør i min jobb.

hvorfor vi har så høy lønn? sier seg selv. Vi bruker kroppen til hardt arbeide. Vi er utslitt da vi passerer 50. Ingen i min jobb er der til vi blir pensjonister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste i min omgangskrets (som er ganske variert mht utdanning og jobb) som snakker negativt om jobber som butikk, lager osv, er de som jobber der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste i min omgangskrets (som er ganske variert mht utdanning og jobb) som snakker negativt om jobber som butikk, lager osv, er de som jobber der selv.

Akademikere eller andre som har litt mere enn vg. skole...ja de snakker om lavstus,men de fleste har faktisk jobbet der selv i ferier og helger. Har de glemt det.

Til høyere utdanning man har dess mindre hører en om lavstausyrker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Det jeg synes er mest merkelig med denne tråden, er at det helt fra start av stilles likhetstegn mellom lønn og høy status. Hvis lønn er den eneste målestokken for status, er man fattig i mer enn ett henseende.

I min vennekrets, som stort sett består av det man i denne tråden vil kalle akademikere (de har master/hovedfag, eller er i ferd med å ta doktorgrad), har jeg helt til gode å høre et eneste skjevt ord om håndverkere. Det at folk med høy utdanning "ser ned på" folk med lav utdanning, er en myte skapt av den sistnevnte gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er mest merkelig med denne tråden, er at det helt fra start av stilles likhetstegn mellom lønn og høy status. Hvis lønn er den eneste målestokken for status, er man fattig i mer enn ett henseende.

I min vennekrets, som stort sett består av det man i denne tråden vil kalle akademikere (de har master/hovedfag, eller er i ferd med å ta doktorgrad), har jeg helt til gode å høre et eneste skjevt ord om håndverkere. Det at folk med høy utdanning "ser ned på" folk med lav utdanning, er en myte skapt av den sistnevnte gruppen.

:klappe: Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...