Gå til innhold

Hvor lang forlovelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

1 års tid høres passelig ut, etter det bør det bli giftemål.

Når det drøyer i over ett år er nok ikke alt som det bør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan går det ann å si noe sånt? :overrasket:
Skrevet

Da vi forlovet oss hadde vi bestemt dato og år for lenge siden. Vi hadde bestemt det nesten fra dag 1 :) Men likevel valgte vi å ha en litt lang forlovelses tid.

Min kjære ville fri til meg før vi fikk barnet vårt. Jeg var gravid da.

Så når vi blir gift neste år har vi vært forlovet tilsammen i 2 år og 7 mnd.

Men hva andre tenker om det kunne ikke vært meg mer likegyldig :) Nå er det kun 10 mnd igjen.

Skrevet
Da vi forlovet oss hadde vi bestemt dato og år for lenge siden. Vi hadde bestemt det nesten fra dag 1 :) Men likevel valgte vi å ha en litt lang forlovelses tid.

Misforstår jeg noe her, eller bestemte dere dato for bryllupet før dere forlovet dere? Er det egentlig mulig?

Skrevet
Har vært forlovet i snart 2 år nå, og har ingen umiddelbare planer om å gifte oss ennå. Grunnen til det er helse, og at det har vært litt turbulent mellom oss til tider.

Hvordan går det ann å si noe sånt? :overrasket:

Når man ser de to første litt i sammenheng, så er den adnre nesten forklarelig.

Den er altfor bombastisk selvsagt, men når man velger å ha en lang forlovelestid fordi det er et så turbulent forhold at de ikke vil gifte seg enda? Da ser jeg kke helt hvorfor de er forlovet, og må si meg enig i at i akkurat denne sammenheng er nok lengden på forlovelsestiden et teng på at noe ikke er helt som det skal.

Men sånn generelt, så er det jo ikke nødvendigvis slik da.

Men forlovelse handler om et løfte om ekteskap, så hvordan det er mulig å ha satt dato fotr bryllupet før forlovelsen bryter litt med hvordan en forlovelse oppstår, det same gjør dete med "vi vil være forlova, men vi skal ikke gifte oss på en evighet, om noen gang, for vi vet ikke om forhodlet vårt er stabilt nok til det".

Til syvende og sist må nå likevel hver enkelt få lov til å kalle forholdet sitt hva de vil, og det er ikke noe vi andre skal legge oss opp i.

Skrevet

vi forlovet oss i begynnelsen av juli og gifter oss i midten av juli neste år så blir ca 1 års forlovelse. Synes det er passe. men grunnen er egentlig at vi har vært sammen i da nesten 3 år, vet vi vil ha hverandre, jeg er ferdig med skolen da, jeg hadde ikke lyst til å være forlovet i flere år men ser det praktiske i det hele. jeg hadde spart 25000 av konfirmasjonspenger og annet som jeg hadde tenkt å bruke til noe spesielt og de siste årene har jeg funnet ut at det er bryllup så vi hadde joi en startkapital, har klart å spare en god del til, og vi har enda 9 mnd igjen.

Mange velger en lang forlovelse, men det må sees i forbindelse med livssituasjonen synes nå jeg. En i klassen min har vært sammen med samme jenta i 10 år, forlovet i noen år litt usikker på hvor lenge men de stresser ikke med å gifte seg, får barn rett over jul...

alt er inviduelt.

Skrevet

Vi har da vært forlovet i 2 år nå. Planla bryllup for ett år tilbake, men så skjedde det noe som gjorde at vi måtte utsette. Og nå haster det ikke så mye med å bli gift likevel . funker fint å bare være samboer! ;)

Skrevet

Vi var forlovet i hele 7 uker. Etter at han fridde paa den gode gammeldagse maaten, fant vi ut at vi ville ha en kort forlovelse. Da vi sjekket ut lokalet vi ville bruke hadde de en aapning syv uker senere, saa vi kastet oss ut i det med god hjelp fra familien og et relativt lavt budsjett. Ble litt hektisk, da, og i ettertid tenker jeg noen ganger at det hadde vaert hyggelig aa nyte forlovelsestiden litt lenger. Ingen krise det heller, for naa nyter vi hvetebroedsdagene i stedetfor :)

Skrevet

For meg så er forlovelse noe en inngår når den ene har fridd og det er et øsnke om å bli gift, i utgangspungtet så synes jeg vel at en forlovelse på over to år er lenge, men det er nå min oppfatning. Det kan jo godt finnes grunner for å vente.

Ganske snart etter at han fridde så bestemte vi oss for ca når vi ville gifte oss, og vi ender opp med en 1.5 år lang forlovelse.

Ellers så må da folk få gjøre som de selv vil, selvom jeg nok synes det er syn at det er så masse prestisje rundt giftingen at man venter så lenge som fem år for å få alt rett.

Skrevet

Det gjör dere jo som dere vil med! det er mange som har gjort det på samme måte som dere :)

Vi kommer til å ha värt forlovet i ett år da vi gifter oss. Men vi har "pratet" og önsket om et bryllup har värt der i en lengre periode - för selve forlovelsen.

Skrevet
Men forlovelse handler om et løfte om ekteskap, så hvordan det er mulig å ha satt dato fotr bryllupet før forlovelsen

Klart det går ann å sette dato for bryllupet før en forlover seg, burde jo ha snakket en del om saken, det er et veldig viktig valg!

Skrevet

Alt er rosen rødt hos oss, men pga studier, jobb og økonomi har vi ikke muligheten til å gifte oss før om 5 år. Men vi ville gjerne love hverandre det nå:)

Skrevet

Vi skal gifte oss i 2012 og regner med at han kommer til å fri om ikke alt for lenge, vi har jo bestemt oss for å gifte oss så er pr def nesten godt som forlovet.

Skulle gjerne ha giftet oss før vi også, men det lar seg ikke gjøre før tidligst i 2011, men vi vil heller spare et ekstra år og dermed kunne feire det slik vi vil.

Blir selvfølgelig glad om vi vinner i lotto... :ler:

Synes ikke det er noen norm på hvor lenge en forlovelse skal vare jeg, gjør det som er riktigst for dere.

Skrevet

Jeg får helt fnatt av å lese at folk "ikke har mulighet" eller "ikke kan" gifte seg før om 5-6 år ol!!

Alle kan gifte seg når som helst!! Det er ikke det spor vaskelig eller dyr!

Dersom det er å ha et dyrt og stort selskap dere er så opptatt av, så skriv det, da.. Ikke skriv at dere ikek har muligheten til å gifte dere!

Skrevet
Klart det går ann å sette dato for bryllupet før en forlover seg, burde jo ha snakket en del om saken, det er et veldig viktig valg!

Ja, det er et bveldig viktig valg, men når du har satt en dato for bryllupet, da klarer jeg ikke se at man ikke er forlova. Eller planlegger man en dato, UTEN å skulle gifte seg den dagen? Forlovelse er en avtale/løfte om et kommende ekteskap, og forlova er man fra denne avtalen er inngått og til man blkir gidt. Når man har satt en dato er da vitterlig avtalen inngått?

Å gifte seg er et vedlig viktig valg, men du mener altså at man bør ha snakka om bryllupet, satt datoen og begynt å planlegge dette før man kan forlove seg? Du og jeg må ha meget forskjellige definisjoner av forlovelse...

Vi satte datoen et par dager etter at vi ble forlova. Vi har pratet mye sammen om mye rart vi, og visste at vi ville dele livet med hverandre, men bryllupet planla vi ikke før.. ja før vi visste at vi skulle gifte oss. Og det visste vi jo ikke før vi ble forlova (altså når han spurte om jeg ville gifte meg emd ham, og jeg svarte ja) Da ble vi forlova, og da begynte vi å planlegge brylluept, og da satte vi en dato.

Selvsagt er det å gifte seg en veldig viktig sak, men de aller fleste "vet" jo hvilket svar de vil få når de frir da, selv om man ikke har satt datoen. Fordi man tross alt har snakket såpass mye sammen om livet, planer og ønsker at man vet at man vil leve sammen.

Men har man satt en dato for bryllupet, da klarer jeg ikke se at man ikke har inngått en avtale om et fremdtidig ekteskap. Hvordan du klarer det er jeg meget usikker på.

Skrevet
Jeg får helt fnatt av å lese at folk "ikke har mulighet" eller "ikke kan" gifte seg før om 5-6 år ol!!

Alle kan gifte seg når som helst!! Det er ikke det spor vaskelig eller dyr!

Dersom det er å ha et dyrt og stort selskap dere er så opptatt av, så skriv det, da.. Ikke skriv at dere ikek har muligheten til å gifte dere!

Vi kunne giftet oss i morgen vi, men da ville familien bli skuffet. Vi har heller ikke pga utdanning og turnus mulighet til å bo sammen på "full-tid" før om 5år og det ønsker vi når vi har giftet oss.

Dessuten så er det da opptil hver enkelt, hvorfor skal andre legge seg opp i andres privat liv og valg??

Skrevet

He he ;) , jeg skjönner hva du mener Malama. Men jeg mener også at man kan ha en "önkset" dato, allerede för man har forlovet seg... Kanskje noen månder för... Som en slags "dröm" man har sammen.... Litt tullete og fleipete..

Skrevet

vi har vært forlovet i 8 og ett talt år da vi gifter oss til neste år.

Skrevet
Misforstår jeg noe her, eller bestemte dere dato for bryllupet før dere forlovet dere?  Er det egentlig mulig?

Det er mulig ja. Da vi ble sammen så ble vi enige om en dato vi ville gifte oss på.

Først var det mest på spøk tror jeg. Var min forlovede som fant datoen. Det pussige var at det var på en lørdag også, så da tok vi den datoen da han fridde til meg.

Skrevet

For oss er forlovelsestiden fra han fridde til bryllupsdagen. Dato er ikke satt ennå, men det er kun fordi vi ikke har fått tid til å ringe ønsket kirke og lokale. Vi ønsker at forlovelsestiden ikke skal vare særlig lenger enn ett år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...