Gå til innhold

Hvor lang forlovelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge er det egentlig vanlig aa vaere forlovet?

Bor i Australia og her boer en gifte seg innen to aar! Min kjaere og jeg vet at det er hverandre vi vil ha men har ikke mulighet/raad til aa gifte foer om 5aar, er det uvanlig i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel et til to år som gjelder her i Norge også. Vi blir forlovet i nesten 2 år før vi gifter oss, men det er også grunnet at det skulle vært to bryllup i familien denne sommeren. Dermed syntes vi det var greit å drøye vårt.

Når det er sagt så er det jo opp til hver enkelt. Er jo mange som forlover seg i ung alder bare for å forlove seg. For min del synes jeg en forlovelse skal inneholde en plan om å gifte seg, men om ikke har mulighet før om 5 år for eksempel så bør en jo kunne forlove seg uansett.

En forlovelse er ikke like "bindene" nå som før. Så har hørt om folk (spesielt litt godt voksne) som velger å kun forlove seg.

Ønsker dere å forlove dere så synes jeg ikke dere skal la tradisjoner være i veien for det. Kun dere som kan avgjøre hva som er riktig for dere.

Skrevet

"Forlovelsesperioden" er for meg tiden fra man begynner å sette bryllupsdato og legge planende for å gifte seg..

Og dessuten kan vel alle gifte seg når som helst? (med mindre den ene alt er gift, eller noe, da.. ??)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Dere kan fint vente i 5 år, og blir ikke de første som venter så lenge. Vi var forlovet i 6 år, for det var først etter 6 år det passet inn med bryllup

Skrevet

Da kan man strengt tatt vente med forlovelse? Jeg er av samme oppfatning som en lengre opp: forlovelse er tiden man planlegger et bryllup på. Det tar ikke 5 år..

Vi var forlovet i 6 mnd.

Men for ordens skyld: det er vel ingen som ville lette på øyelokket om dere venter 5 år. (Selv ser jeg ikke poenget.. En venninne var forlovet i 4 år.. Det mener jeg er helt merkelig..)

Skrevet

Forlovelse er fra den ene frir og den andre sier "ja" til de gifter seg.

Forlovelse er et løfte om ekteskap.

Å forlove seg bare for å forlove seg er i mitt hode litt merkelig "Vil du forlove deg med meg?" er feil sprøsmål. "vil du gifte deg med meg?" er spørsmålet, og da blir man forlova)

Men noen har jo eviglange forlovelser, noen forlover seg uten å noen gang ha ønske om å gifte seg.

1-2 år er vel det vanligste for "frieriforlovelser", mens for "forlovet for å forlove seg, og evt gifte seg senere" kan vare i en evighet og litt til.

Jeg skjønner ikke "ønsket om å bli forlovet", men det er fordi i mitt hode er det "ønsket om å bli gift", og forlovelsen er et biprodfukt av et fireri. Jeg har også visst at det var min kjære som var den jeg skulle tilbringe livet med, men kort forlovelsestid får vi likevel.

Men om dere vil, så er det jo ikke noe i veien for det. I norge er det i alle fall ikke uvanlig det du planlegger, en 5 års lang forlovelse.

Vår forlovelse varer i 1 år og 2 dager. Akkurat passe tid til å planlegge bryllupet, håper jeg :)

Skrevet

Tror dette varierer veldig. Selv har jeg vært forlovet i tolv år til jul, og giftre meg ikke før neste sommer. Hos oss har det ikke passet med bryllup før nå,men ønsket om at det skal være oss to har hele tiden vært der. Det var også grunnen til at vi forlovet oss i utgangspunktet (at vi skulle gifte oss altså..) Selv kjenner jeg flere som har vært forlovet 5 år og kanskje mer. Noen giftet seg etter en fem seks år,mens andre er fortsatt ikke gift, men jeg tror nok det blir bryllup pådem også. Så gjør det du føler er rett for deg du, og ikke tenk så mye på hva alle andre mener om den saken.

Gjest Gifter meg i 07
Skrevet

Dette er opp til den enkelte mener jeg, selv har vi vært forlovet i litt over 2 år når vi forhåpentligvis gifter oss. Har ikke satt noen dato enda, men er så smått i gang med planleggingen. Håper å få det til på våren neste år :)

Skrevet (endret)

FOr oss var det naturlig å begynne å planlegge bryllup etter forlovelsen...og ikke minst sette en dato. VI skal gifte oss neste sommer, dvs ca et år etter at han fridde.

Endret av water1
Skrevet

Når vi gifter oss i mars neste år har vi vært forlovet i 7.5 år.

Da vi forlovet oss gjorde vi det fordi vi ønsket å gifte oss -en dag- men vi ønsket likevel ikke å sette noen dato med en gang. Vi fikk barn sammen veldig raskt og følte at ekteskap var neste riktige steg..likevel ville vi ikke stresse det.....

Nå er det 9 mnd siden vi satte dato og 5 mnd til vi skal gifte oss.

Skrevet
Da vi forlovet oss gjorde vi det fordi vi ønsket å gifte oss -en dag- men vi ønsket likevel ikke å sette noen dato med en gang.

Samme her. Vi forlovet oss ikke bare for å "være forlovet", men fordi vi oppriktig ønsket å gifte oss og dele resten av livet sammen. Nyttårsaften i år har vi vært forlovet 5 år og vi gifter oss i juni neste år. Hva andre måtte mene om lange forlovelser er meg revnende likegyldig.

Skrevet

Det er jo forsåvidt forståelig at noen vil bekrefte for seg selv og andre at de har tenkt å gifte seg, selv om det av ulike grunner blir langt fram i tid.

Men selv er jeg en av dem som ser på forlovelse som noe man inngår når datoen er satt, og den ikke er langt fram i tid. Har en kamerat som er forlovet, men han er ikke helt 100% sikker på at han vil gifte seg enda! Forlovelse var liksom bare å ta forholdet et lite steg videre, men samtidig ikke synonymt med giftemål.

Det blir litt fjernt, synes jeg.

Skrevet
Tror dette varierer veldig. Selv har jeg vært forlovet i tolv år til jul, og giftre meg ikke før neste sommer. Hos oss har det ikke passet med bryllup før nå,men ønsket om at det skal være oss to har hele tiden vært der.

Litt rart at det aldri har passet i løpet av 12 år. Får da være måte på og være opptatt!

Skrevet

Da vi forlovet oss, det var i oktober -99 bestemte vi oss for å gifte oss sommeren etter, men så viste det seg at jeg var gravid så da ble det utsatt ett år. Så vi var forlovet i 1 år og 9 mnd.

Ellers vet jeg om flere som er forlovet "hele livet" uten å tenke på giftemål engang.

Skrevet

Jeg synes at hvis man skal forlove seg så skal man gifte seg innen rimelig tid etterpå, rundt 1-2 år.

Det er altfor mange som er "fjortisforlovet", og som ikke har noen planer om å gifte seg- men som forlover seg fordi det er "kult". Når man forlover seg så er det fordi man vil gifte seg, ikke bare for å ta forholdet et lite skritt videre, det mener ihvertfall jeg.

Vi har vært forlovet i 1 år og 3 dager når vi gifter oss :)

Skrevet

Når vi gifter oss har vi nok vært forlovet i rundt ti år. Vi har ikke satt en dato enda, men vi kommer nok til å ta bryllupet når jeg er ferdig utdannet og i jobb.

Folk gjør ting på forskjellige måter og noen liker tradisjonen med at man setter en dato rett etter forlovelsen. Selv har jeg bare møtt en som var negativ til vår variant, men hun skjelte meg i tillegg ut så ørene mine flagret! :overrasket:

Skrevet
Litt rart at det aldri har passet i løpet av 12 år. Får da være måte på og være opptatt!

Det er faktisk flere grunner til at det ikke har passet. For det første så har vi fått 3 barn i løpet av de årene. Vi har vært studenter, vært på flyttefot over store deler av landet, pga studier og jobb. Ja, også var det der med pengene da.... er jo ikke akkurat billig og gifte seg. For vi hadde bestemt oss for at hvis vi ført skulle gifte oss så ville vi gjøre det ordentlig, med stor fest av både familie og venner. Så derfor så har det ikke passet for oss i løpet av 12 år.

Skrevet

TS her.

Vi har egentlig bestemt oss for dato, men pga oekonomi og utdanning saa har vi ikke mulighet til aa gifte oss foer om 5 aar.

Vi vil jo forlove oss fordi vi skal gifte oss fordi vi har bestemt oss for hverandre men ikke har mulighet til aa gifte oss foer.

Tror nok vi kommer til aa forlove oss snart fordi det er en viktig markering for oss.

Tusen takk for alle svar og synspunkter.

Skrevet

Vi var forlovet i 2 år og tre mnd før vi giftet oss. Før jeg forlovet meg var jeg veldig streng på at jeg ikke skulle være forlovet mer enn et år - men sånn gikk det med det.... Synes dere kan gjøre det som passer dere - det er jo faktisk ikke noen andre som har noe med det!!

Skrevet

Har vært forlovet i snart 2 år nå, og har ingen umiddelbare planer om å gifte oss ennå. Grunnen til det er helse, og at det har vært litt turbulent mellom oss til tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...