Tabris Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Nja. Jeg mener de er lettleste, selv om de selvsagt krever mer av leseren enn kiosklitteratur gjør. For meg tok det ca. 50-60 sider av den første boken for å bli vant med hans skrivestil. Etterpå syntes jeg boka (dette var Hotel New Hampshire) var fantastisk, og jeg leste mens tærne krøllet seg av fryd.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 Nja. Jeg mener de er lettleste, selv om de selvsagt krever mer av leseren enn kiosklitteratur gjør. For meg tok det ca. 50-60 sider av den første boken for å bli vant med hans skrivestil. Etterpå syntes jeg boka (dette var Hotel New Hampshire) var fantastisk, og jeg leste mens tærne krøllet seg av fryd. ← Kan du si litt om det jeg har uthevet? Hva er det f.eks. med skrivestilen som gjør den spesiell? Fikk ei Irving bok inn døra her i dag, over 800 sider. Ville bare vite om den er verdt å begynne på. Har flere uleste Irvingbøker i hylla, så jeg burde vel få ut fingeren.
nostalgia Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Jaaaaaa de er virkelig verdt å lese!! De (som jeg har lest) er herlige og fulle av svart humor, absurde hendelser og utrolig gode karakterskildringer. Min absolutte favoritt er En Bønn for Owen Meany. Jeg ville definitivt begynt med den. Den er nydelig, trist, levende, ufattelig morsom og vanvittig sår. Jeg anbefaler veldig!
Gjenglemt sykkellås Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Har lest "Enke for et år". Jeg synes den var bra selv om det sies at den ikke er hans beste bok. Men det må i så fall bety at mange av bøkene er mye bedre - som igjen betyr at bøkene hans er veldig bra. Jeg husker ikke at det var noe veldig særegent med skrivemåten hans, men det kan vel godt være at det var det, i så fall var det i hvert fall ikke noe negativt med den.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Den jeg fikk i dag heter "Til jeg finner deg", noen som har lest den?
Leo Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 De første sidene i hver bok kan være krevende, men når du først er i gang er det vanskelig å legge dem fra seg! Typisk lettleste som en typisk "kioskseriebok" er de dog ikke. De er heller ikke "tunge" i klassisk forstand. Har imidlertid lest alle bøkene hans og de er absolutt verdt "bryderiet"!
Leo Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Min favoritt er for øvrig "Siderhusreglene"!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 Krevende fordi det er mange personer å forholde seg til?
Mrs. K Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har nettopp begynt på "Until I Find You" og foreløbig er den er i beste John Irving-stil og det forventer jeg at resten av boken også er. TS, enten liker du John Irving eller ikke. Det finner du først ut når du har lest boken
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg har ikke sansen for Irving, men kjenner mange som elsker bøkene hans. Du må nok bare lese dem selv for å finne ut om du liker dem.
Gjest Deception Skrevet 13. oktober 2006 #12 Skrevet 13. oktober 2006 Den jeg fikk i dag heter "Til jeg finner deg", noen som har lest den? ← Den slet jeg litt med, selv om Irving er en av favorittforfatterne mine. Første halvdel av boka har litt usympatiske karakterer, og jeg merket at jeg ble sur av å lese. Men etterhvert gikk det bedre, og sett under ett kan jeg si at det er en fantastisk roman. Min Irving-favoritt er for øvrig Hotel New Hampshire.
Tabris Skrevet 13. oktober 2006 #13 Skrevet 13. oktober 2006 Det jeg mente var at da jeg satte meg ned med Hotel New Hampshire hadde jeg ikke lest noe annet enn kiosklitteratur og kvinneromaner. Det tok meg dermed litt tid å omstille hjernen til noe litt mer matnyttig.
Kiama Skrevet 13. oktober 2006 #15 Skrevet 13. oktober 2006 The world according to Garp! ← Ja, denne er kjempebra
Malama Skrevet 13. oktober 2006 #16 Skrevet 13. oktober 2006 TS, enten liker du John Irving eller ikke. Det finner du først ut når du har lest boken ← Ikke helt enig. Jeg elsket "enke for et år" og "den fjerde hånden", og gikk derfor med stor iver til å lese andre bøker av samme forfatte, inkludert den hotell-boka og siderhusregelene, og disse likte jeg IKKE. (enda disse visstnok anses som å være bedre enn de jeg likte...) Så jeg LIKER Irving, og jeg liker IKKE Irving, jeg. Lettere merkelig sånn... (dvs, "liker ikke så veldig godt". Det var ikke sånn som da jeg leste "halvbroren", Saaby kristensen liker jeg virkelig IKKE, og var kvalm gjennom store deler av boka. Ikke at historien gjorde meg kvalm, jeg bare fordrar ikke hans bøker, og leste og leste i håp om at den skulle bli bedre, for alle sa den var så bra, men det ble den jo aldri)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 13. oktober 2006 #17 Skrevet 13. oktober 2006 Det jeg mente var at da jeg satte meg ned med Hotel New Hampshire hadde jeg ikke lest noe annet enn kiosklitteratur og kvinneromaner. Det tok meg dermed litt tid å omstille hjernen til noe litt mer matnyttig. ← Ok. Jeg leser ikke kiosklitteratur og kvinneromaner, så da er det kanskje håp for meg
g@brielle Skrevet 13. oktober 2006 #18 Skrevet 13. oktober 2006 Ok. Jeg leser ikke kiosklitteratur og kvinneromaner, så da er det kanskje håp for meg ← Da vil du definitivt finne John Irvings romaner lettleste De er lange, og det er et vidt spekter av karakterer, men språket er lett og ledig. Selv synes jeg forfatterskapet hans endret karakter i "A Widow for One Year". Jeg synes dette er den minst komplekse av alle hans romaner, men det er likevel en fantastisk roman. Min favoritt er forøvrig "A Prayer for Owen Meany". Ellers kan jeg også anbefale novellesamlingen "Trying to Save Piggy Sneed".
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 13. oktober 2006 #19 Skrevet 13. oktober 2006 men språket er lett og ledig. Takk, var den infoen jeg var ute etter. Ble litt skeptisk i går, så da begynte jeg på en annen bok.
Anglofil Skrevet 13. oktober 2006 #20 Skrevet 13. oktober 2006 Ja, jeg er veldig glad i bøkene hans. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå