Gjest Bøllefrøet Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Hei! Skal kanskje snart kjøpe bil for første gang, og skal vel legge sånn rundt 50 000 i det (+- 15 000). Noen som har noen gode tips her til hva slags bil jeg burde kjøpe? Den må helst være nyere enn 96 (pga at man får ikke billån hvis bilen er eldre enn 10 år, og vil egentlig heller ikke ha en så altfor gammel bil, men får nok ikke noe særlig nyere enn 96-98 for den prisen), helst ikke mer enn 1,6l (vil at den skal bruke lite bensin), og jeg vil helst at det skal være 5 dører. Vil ha litt størrelse på den, så ikke en VW polo, Ford Fiesta eller lignende. Er egentlig generelt ikke så veldig glad i Opel eller Ford, så vil holde meg unna dem Har tenkt litt på en Corolla, de er jo veldig greie og lite feil med, men syns de ser litt kjedelige ut, og de er dessuten litt dyrere enn gjennomsnittet på lignende biler. Har veldig lyst på en Renault Megane som jeg har sett på, men så har jeg hørt at det er så mye feil med Megane da Noen som har erfaring med Megane forresten?
Drua Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Tok et raskt søk på finn med kriteriene dine, ikke lett å oppfylle - særlig ikke kombinasjonen ikke for liten og ikke for kjedelig til den prisen Du kan jo se på disse: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=298&page=7 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...3&pos=2&tot=298
Gjest Bøllefrøet Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 :bukke: Takk takk Likte Carisma'en ganske godt Har sett (veldig) mye på finn, men er så vanskelig å bestemme seg! Hehe. Trenger noen anbefalinger
liv Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Gå for en toyota du! De virker kanskje litt kjedlig men du slipper i allefall forhåpentligvis mye problemer! Slitesterke som fy!
TheHairyToothfairy Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 (endret) Franske biler er sorgen. Gå for en Mazda eller Nissan, eller til nøds en Toyota. Jo nyere Toyotaen er, jo mindre sannsynlighet er det for at slitasjestyrke-ryktet holder mål. De andre to holder fabelaktig godt. Bare vært litt forsiktig med de minste motorene. Du skriver at du ikke vil ha mer enn 1,6 liter motor pga bensinforbruk. Her er vi inne på en veldig vanlig missforståelse. En motor på 1.8 vil i mange situasjoner bruke lant mindre drivstoff enn en motor som er mindre enn dette. Grunnen er at med større slagvolum så får du større moment i motoren, dette gir at motoren har mindre behov for å øke arbeidsbehovet for å holde den gitte hastigheten når du feks kommer til en bakke. Den vil også kreve mindre moment for å komme opp i hastighet, slik du gjør når du akselerer fra 0 til 50 ifra lyskryss. Jo mer du laster i bilen, jo mer vil du merke disse punktene. Tenk deg at hver gang du girer bruker du 2 øre. Se for deg hvor mye oftere du må gire en mindre motor for å oppnå samme arbeidseffekt som en større motor. Det er også slik at en større motor vil ha lavere forbruk ved lave kuldegrader, og vil bruke kortere tid på å oppnå korrekt arbeidstemperatur. Alt dette gir i tillegg langt lavere slitasje, og lengre levetid. Endret 13. oktober 2006 av MoskvaMorten
Gjest Gorgonzola Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Mitsubishi er meget godt skrudd sammen (har jeg hørt). Toyota er også et bra alternativ.Dropp eldre franske biler, der finner du mye "gammel moro" etterhvert som koster skjorta. Eldre VW er ikke å anbefale (egen erfaring). Mye tull med drivverk, gear og småting som frosne dørlåser, dørlister som sprekker etc. God bil-jakt!
nea Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg kan anbefale Mazda på det sterkeste! De er slitesterke og bruker ikke allverdes med drivstoff.. Honda er også gode biler, hvis du trenger en bil med litt futt i så er det bare å finne en med VTec. Er somregler bare 1,4l eller 1,6l men går godt og bruker mindre drivstoff enn en 2,5 liter. Har du sjekka Autodb.no? Min kjære ar kjøpt nesten alle sine biler gjennom her. Mye private selgere der du ikke får med bruktbilgaranti, men en god del firmaer også.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Takk takk :bukke: Tar gjerne i mot flere tips
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 Velg en som har verksted i nærheten av deg(enten hjemme eller på jobb)! Det gjør ting MYE enklere når du må ha den på verksted!
Gjest Olga Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg sier bare en ting; japsebil! Lykke til med biljakten!
Litt Lost Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Kan anbefale Nissan. Min far jobber med biler og sier det er de bilene som sjeldnest kommer inn for reperasjoner.
Smashing Skrevet 13. oktober 2006 #12 Skrevet 13. oktober 2006 Joiner japsebølgen her. Kjøp deg en mazda eller en toyota. Vi har en mazda 323f og er storfornøyd med den! Søsteren min har en toyota corolla og det er aldri noe galt med den. Du sier at det er dyrere med toyota, det er kanskje fordi det er litt bedre kvalitet? Du slipper i hvertfall å bruke masse penger på reperasjon, så det lønner seg nok i lengden uansett. IKKE kjøp ford i hvertfall, det har foreldrene mine, noen venner av meg og deres foreldre, og det er ALLTID noe galt med de...
Gjest Bøllefrøet Skrevet 13. oktober 2006 #13 Skrevet 13. oktober 2006 Joiner japsebølgen her. Kjøp deg en mazda eller en toyota. Vi har en mazda 323f og er storfornøyd med den! Søsteren min har en toyota corolla og det er aldri noe galt med den. Du sier at det er dyrere med toyota, det er kanskje fordi det er litt bedre kvalitet? Du slipper i hvertfall å bruke masse penger på reperasjon, så det lønner seg nok i lengden uansett. IKKE kjøp ford i hvertfall, det har foreldrene mine, noen venner av meg og deres foreldre, og det er ALLTID noe galt med de... ← Ser mest på Mazda og Mitsubishi nå, og litt corolla fortsatt da Nei, skal i hvertfall ikke kjøpe Ford Har bare dårlige erfaringer med det.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #14 Skrevet 13. oktober 2006 Vil anbefale Mazda eller Mitsubishi på det sterkeste. Som en kamerat av meg sa; "en Mazda går til du må kjøre bak låven og avlive den med hagle!"
lillesky Skrevet 13. oktober 2006 #15 Skrevet 13. oktober 2006 Okey, her kommer jeg med Micra-propagandaen min. Jeg har Nissan Micra fra 1997, og jeg elsker den! Selv om bensintanken er liten (40 liter), så trenger jeg ikke fylle bensin så ofte, fordi den bruker så utrolig lite bensin! Den kommer veldig raskt opp i fart, veldig kjekt når man skal kjøre forbi. Det er plass til utrolig mye inni den. Setene kan legges ned, så man får inn alt mulig. Vi bruker min lille Micra når vi skal på Ikea f.eks. Det har vært lite feil med den. Mens jeg har hatt den (siden 2002) har den bare vært inne på servicer og ikke noen "skumle" verkstedgreier. Veldig fint å slippe uforutsette høye utgifter. Den er fin å kjøre, både i by og på landet. Veldig grei å parkere siden den er så liten! Også er den utrolig søt! Ikke en kjedelig Toyota liksom. Pappa hadde en Mazda 626, og den var det masse feil med. Han hadde den stadig vekk inne på verksted. Renault er jeg veldig skeptisk til. Men samtidig så har jeg kjørt Peugot 206, og den er fin, selv om den er fransk. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #16 Skrevet 13. oktober 2006 Vi har toyota corolla 96-modell. Har hatt den et år, og den er feilfri (unntatt slitasjedeler som bremseskiver, vindusviskere o.l, da). Kjedelig og "femi" utseende, kanskje, men ikke stygg. Og det viktigste er etter min mening at den er så slitesterk og til å stole på. Sparer endel verkstedutgifter, veldig greit for oss som uansett ikke vil eller kan bruke masse penger på bil. Kjempefornøyd:-) Bilen har forøvrig blitt pent kjørt før vi fikk den, men selv har vi brukt den til mye småkjøring, og den har stått utendørs i Trøndelagsvinter uten motorvarmer... Likevel har den startet uten problemer - hver eneste dag.
momo Skrevet 13. oktober 2006 #17 Skrevet 13. oktober 2006 Vi har en hyuandai elantra stv, en 97 mod. Vi har hatt den i nesten 5 år nå og er utrolig fornøyd med den, ikke hatt det minste problem med den i løpet av de årene. Kan tippe på at vi hadde fått 50 000 hadde vi skulle selge bilen våres nå.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #18 Skrevet 13. oktober 2006 Ja, Huyndai er en "uoppadget" bil. Da får du utrolig masse for pengene. Har en selv og den er slitesterk og utrolig bra på vinterføre. Sjekk en Accent f.eks. Da får du valuta for dine 50.000.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #19 Skrevet 13. oktober 2006 Det skulle da være en "UOPPDAGET" bil...
Gjest Fruktfat Skrevet 13. oktober 2006 #20 Skrevet 13. oktober 2006 jeg har mazda 323 og den går som ei klokke! gamle mazdaer og tildels toyota går og går. hyundai har tatt seg opp, men de fra midten av 90-tallet:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå