Gå til innhold

Forslag til vegetarretter med pasta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i pasta, men har en noe begrenset kreativitet når det kommer til å lage noe av den. :sjenert:

Mine oppskrifter så langt er squash, løk og champignon i krydret tomatsaus og soyafarse/gourmetbullar i krydret tomatsaus.

Jeg kunne gjerne tenkt meg flere vegetaroppskrifter til pasta. F.eks lasagne - hva kan man bruke i sausen?

Blir veldig glad for tips og hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen forslag til hva du kan bruke i lasagnesausen er: spinat, squash og aubergine, champignon, eller soyafarse.

Min favoritt-pastasaus uten kjøtt er:

1-2 boks(er) grovhakkede tomater

paprika

løk

rødløk

hvitløk

soltørkede tomater

gulrot

mozzarella

frisk basilikum, timian og oregano.

Og ja, du har mozarellaen oppi sausen slik at den får smelte der FØR du serverer.

Ellers er denne god:

Pasta med aubergine, tomat og oliven

2-3 fedd hvitløk

frisk chili etter smak (for meg holder det med 1)

olivenolje

1 boks herm. tomater

1 aubergine, skåret i skiver og grillet i tørr grillpanne

oregano

frisk basilikum (kan bruke tørket i stedet, men slett ikke like godt)

salt, pepper

revet parmesan

Surr hvitløk og chili et minutt i oljen, tilsett tomater, grillede aubergineskiver og oregano. La koke ca. 15 min, til auberginen er mør. Smak til med salt og pepper, bland med nykokt fullkornsspaghetti og grovhakket basilikum, server med masse parmesan.

Endret av *Enigma*
Skrevet

Pasta med spinatsaus

Pasta med grillete grønnsaker (aubergine, squash, paprika, f.eks)

Pasta med brokkoli i ostesaus

Pasta med frest rødløk, paprika, hvitløk, oliven og ferske tomater, krydret med litt pesto rosso

I lasagne bruker jeg det jeg har, det kan være revne gulrøtter, squash i tynne skiver (ostehøvel), grillet aubergine, paprika, mais, spinat, sellerirot, knuste sojabiter, sopp, brokkoli...

Canneloni fylt med sopp eller spinat (og gjerne fetaost)

Skrevet
Ellers er denne god:

Pasta med aubergine, tomat og oliven

2-3 fedd hvitløk

frisk chili etter smak (for meg holder det med 1)

olivenolje

1 boks herm. tomater

1 aubergine, skåret i skiver og grillet i tørr grillpanne

oregano

frisk basilikum (kan bruke tørket i stedet, men slett ikke like godt)

salt, pepper

revet parmesan

Surr hvitløk og chili et minutt i oljen, tilsett tomater, grillede aubergineskiver og oregano. La koke ca. 15 min, til auberginen er mør. Smak til med salt og pepper, bland med nykokt fullkornsspaghetti og grovhakket basilikum, server med masse parmesan.

Denne så kjent ut. ;)

Her er en til - opprinnelig en Jamie Oliver-oppskrift, men jeg bruker blantannet fersk chèvre i stedet for parmesan, og synes det gjør hele retten. :)

Pasta med tomat, ruccola og oliven

(2 pers)

250 g spaghetti, gjerne fullkorn

2 fedd hvitløk

1 frisk rød chili, eller etter smak

olivenolje

1 boks herm. tomater

svarte oliven, helst kalamata

ruccola, 1/2-1 pakke

salt, pepper

oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker)

Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Dryss oppsmuldret chèvre over hver porsjon (eller parmesan/annen ost om du vil).

Skrevet
Mine oppskrifter så langt er squash, løk og champignon i krydret tomatsaus.

Dette lager jeg bare med pesto til i steden for tomatsaus. *nam*

Ellers fikk jeg meg nettopp en ny kokebok, og der var det en oppskrift på canneloni fyllt med panacotta, spinat og parmesan. Stekte det i ovnen og hadde over en saus laget av cherry-tomater. Det var kjempegodt!

Skrevet

Tusen takk for mange interessante tips! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...