Gå til innhold

Samsoving/amming/krybbedød

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg må si meg ganske så enig med gjest over.

Skrevet

Det finnes mennesker som er interessert i dette. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor de som ikke interesserer seg for dette leser det og kommenterer.:)

Skrevet

Sitat hentet fra din artikkel:

Dette innebærer at foreldre som ønsker å dele seng med sitt barn, foreløpig må unnvære støtte fra mange fagfolk.

Jeg leste hele, og dette sto på slutten. Jeg ble ikke oppmuntret til å samsove av denne artikkelen...

Skrevet
Sitat hentet fra din artikkel:

Jeg leste hele, og dette sto på slutten.  Jeg ble ikke oppmuntret til å samsove av denne artikkelen...

"Inntil all forskning inkluderer kartlegging av barnestyrt fullamming ved samsoving, vil kontroversene rundt samsoving og krybbedød fortsette."

Dette var begynnelsen på den setningen du siterte. Det var jo dette som var poenget med hele artikkelen. Du kunne jo lest hele feks. ;)

Skrevet

Ikke er jeg mor ennå, men en ting er jeg sikker på, mine eventuelle barn skal sove i egen seng!

Skrevet

Si meg en ting kkristin.....hva synes mannen din om all denne ammingen til skolealser og samsovingen?

Er han også helt enig og fullstendig oppslukt?

Eller opplever han kanskje at hans behov kommer helt i skyggen, og at du tar fullstendig av?

Gjest Madam Felle
Skrevet
«Nylig ble det påvist at barn under seks måneders alder har økt risiko for krybbedød om de sover sammen med mødre som røyker, mens barn under to måneders alder har økt risiko ved samsoving også når mor er ikke-røyker.»

I perioden 1984 - 89 sov 4 % av kontrollgruppen sammen med foreldrene, i perioden 1993 - 98 15 %, og i perioden 1998 - 2003 var andelen økt til 32 % - uten at det ble observert noen økning i krybbedødsraten. «Samsoving i «sikre omgivelser», dvs. blant annet at foreldrene ikke røyker, og at sengen er bred nok for formålet, ser derimot ikke ut til å utgjøre noen risiko for barnet,»

Inntil all forskning inkluderer kartlegging av barnestyrt fullamming ved samsoving, vil kontroversene rundt samsoving og krybbedød fortsette. Dette innebærer at foreldre som ønsker å dele seng med sitt barn, foreløpig må unnvære støtte fra mange fagfolk.
Gjest Madeline
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet. Regler. Diskuter sak og ikke person.

Madeline -mod

Endret av Madeline
Gjest Tweetypie
Skrevet

Å herregud er jo måte på hva man skal moderere her inne :roll: Nei vettu jeg tror je gir meg over. Du sletta mitt innlegg om at jeg skulle lese artikkelen og at jeg ikke nødvendigvis var enig. Er det noe å slette da - var jo ikke nødvendig å ta hele skiten bort da.

Skrevet (endret)

Mine barn har sovet i egen seng siden de var nyfødt. Føler at vi får mer tid sammen,jeg og samboer når barna ligger på eget rom, vi kan gjøre hva vi vil uten å bli avbrutt av barneskrik. Jeg har ikke noe i mot samsoving, men det er ikke alltid positivt og sove med barna.

Endret av sandnesjente
Skrevet

Jeg praktiserte samsoving i seks-sju mnd. Synes det var helt supert jeg - vi sov godt begge to og hadde små avbrekk med amming en-to ganger om natta. Pappa lå på ett annet rom. Jeg begynte å jobbe igjen ved 7 mnd alder, og da tok pappa over og la gullet i egen seng på eget rom. Det gikk helt smertefritt - to tre netter og så sov hun natten igjennom. Vi prioriterte det sånn for at det skulle være minst mulig bæring og styr på natta - og at alle skulle sove mest mulig. Og når barna nå kommer opp i sengen av og til synes jeg det er bare kos og deilig med de små varme kroppene som smetter seg inn under dyna.

Gjest snikkelora
Skrevet

Jeg må inndrømme at jeg synes det er litt søtt at tråstarter er så ivrig og tent for det hun står for :) Men det er en uavhengi mening, som ikke hat samenheng med temaet...

Gjest Tweetypie
Skrevet

Jeg har lest artikkelen det har jeg. Kan ikke si at jeg nødvendigvis er enig med kkristin. Uansett vi prøvde litt samsoving her, men begge våre unger har foretrukket sine egne senger og ikke minst de har sovet mye bedre på eget rom etter 6 mnd. Det er ikke alle samsoving passer for. Når det gjelder amming så skal du være forsiktig kkristin. Du kan tråkke på mange såre tær her. Det er faktisk ikke alle som får til amming. Selv vil jeg si at jeg var ganske heldig som har to unger som ville ta pupp og jeg har aldri hatt noe problem med å amme. Jeg ammer fremdeles minsten som er 16 mnd to ganger i døgnet, men ønsker nå å trappe ned selv til jul.

Men det jeg lurer på kkristin: Hvor lenge samsov/samsover du med ungene dine? Bare lure.

Gjest Tusenfryd ikke innlogget
Skrevet

Har ikke hatt tid til å lese artikkelen (er på jobb) men jeg var skråsikker før jeg fikk barn om at samsoving, nei, aldri! Vi skulle beholde voksenlivet og barn hadde ikke noe annet sted å være enn i egen seng.

Jeg innrømmer med stolthet og glede at jeg tok feil. Vårt barn sover fortsatt i vår seng og vi nattammer. Da jeg begynte å jobbe, ble det slutt på dag/ettermiddags/og kveldsamming.

Vi trives med dette og har gjort et bevisst valg og det forlanger jeg respekt for. Vi har gjort valget med bakgrunn i vårt liv, oss som mennesker og vårt barn og hva vi ønsker. Nei, ikke på bakgrunn av artikler, men det som var instinktivt var riktig for oss. kkristin har også gjort et bevisst valg og skal ha respekt for det. Artikler er spennende, og jeg setter stor pris på at kkristin gidder å grave dem frem.

Drittkommentarer her fordi noen er uenige er virkelig lavmål.

Skrevet

Nå har jeg printet ut artikkelen og skal kose meg med å lese den i en kaffepause.

Tusenfryd

Skrevet

Respekt for andres valg er en fin ting, la folk gjøre som de vil uten å misjonere og få folk til å føle seg små fordi de ikke gjør som enkelte andre. Og dette er ment til begge leire.

Gode foreldre "ser" barna sine og gjør det som føles riktig for barnet og dem, og andre foreldre må ikke gjøre det samme som meg for at det skal være riktig.

• 3 uker senere...
Skrevet

Folk må jo få gjøre som de vil, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan dere som samsover kan overse alle advarslene mot krybbedød. Tror dere ikke på fakta, driter dere i det, tenker dere at "det skjer ikke dere" eller hva? Jeg mener overhode ikke å være nedlatende, jeg klarer bare ikke å forstå. Så, f eks Kristin og Tusenfryd, HVORFOR bryr dere dere ikke om dette med krybbedød??

Det hadde jo vært helt forferdelig om dere plutselig en dag satt der med skjegget i postkassa. :tristbla:

Skrevet

Jeg bryr meg selvsagt om dette. Men jeg har lest endel om årsakene - dvs for varme dyner, røyking - at man puster dårlig luft på barnet etc og jeg mener de farene som man anser som sikre, er ryddet av veien hos oss. Vårt barn ligger aldri under vår dyne, men i midten med sin egne lille tynne dyne sm i alle fall sparkes av. Vi puster ikke ut oppbrukt nikotinluft og med ammingen som er såvidt hyppig som den, er det en ekstra kontroll i seg selv.

Jeg forstår godt den som ikke vil/tør/orker å sove med barn i sengen, vi vil, vi har tatt en bevisst valg på dette og det går kjempebra. Faren for krybbedød er nå også over ved ca 1 års alder.

Når man får barn møter man en masse farer og risker man ikke har opplved tidligere. Bilseter av ypperste klasse for noen år siden kan man ikke lenger bruke, det skal settes ting på skapdører, trapper, hjørner osv osv - og barnet skal sove trygt om natten. Vi velger alle det som vi tror er best for vårt barn, vi elsker dte jo høyere enn livet vårt og så gjør vi det beste vi kan. Om andre en uenige, eller gjør det på andre måter, får vi leve med og respektere.

Men som en oppsummering; jo, vi har tenkt på det - og masse andre ting, og valgt ut fra det vi vet, det vi tror og det vi føler er riktig for vår familie.

Hilsen ikke innlogget Tusenfryd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...