Gjest Gjest_spice_* Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Har akkurat kommet hjem fra sykehuset med vår førstefødte. Han sover det meste av dagen men det er verre på nettene. Det jeg lurer på er når vi bør legge han på kvelden. Siden han har kolikk,går jeg oppe med han det meste av nettene så vi har enda ingen leggerutiner. Han liker heller ikke å legges i egen seng- da blir det bare gråt.
Gjest Gjest1 Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg synes at når babyen er helt nyfødt bør den sove når den trenger det og vil det selv.
Brudulja Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Vi la lilletrollet samtidig med oss i begynnelsen, ca kl 24. Etter hvert går det seg til. Når babyen har passert 3 mnd er det greit å begynne å få litt mer rutine på ting. Når han var drøye 3 mnd begynte vi å legge han kl 20. Før den tid skiller ikke babyene sånn mellom dag og natt som de visstnok gjør fra de er ca 3 mnd. Mener det har noe med et hormon å gjøre. Endret 22. juli 2007 av Brudulja
kkristin Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 La nettop ut denne artikklen. Anbefaler deg å lese den. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v...SEKS_ID=1423233 Babyen må sove når den er trøtt, enkelt og greit.
Totalya Skrevet 12. oktober 2006 #6 Skrevet 12. oktober 2006 Vi pleide å legge sønnen vår når vi la oss til å begynne, og med ham hadde vi problemer med leggingen i et år... Nå legger vi datteren vår ca kl 19, da er hun lett å legge, og hun har de lengste søvnintervallene sine fra da. (hun er bare 1 mnd, så det er jo ikke sikkert at dette varer, men vi håper på det)
Kittykat Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Nyfødte babyer sover når de er trøtt, enkelt og greit. De har ingen fast leggetid. Man begynner med fast leggetid når barnet er eldre og ikke nyfødt.
Litt Lost Skrevet 13. oktober 2006 #8 Skrevet 13. oktober 2006 Kolikk oppstår ikke før babyene er 2-3 uker. Men er det kolikk kan jeg varmt anbefale kiropraktor. Du sier babyen sover godt på dagtid, det gjorde vår også - helt til kolikken kom like etter fylte 2 uker, da sov hun ikke særlig på dagtid, men hun har alltid sovet om nettene. Nå har hun gradvis blitt bedre og bedre, og jo bedre hun er jo bedre sover hun på dagtid, selv om kolikkskrikingen har vært på kveldstid har vi sett at hun hele dagen har hatt det slitsomt. Som de andre sier så er det ikke leggetider på nyfødte. Ting går seg til.
Litt Lost Skrevet 13. oktober 2006 #9 Skrevet 13. oktober 2006 Og nyfødte har veldig behov for kroppskontakt. Så prøv å ha han i sengen sammen med deg, selv om det kanskje tar noe av din nattesøvn. Etter hvert vil babyen klare å sove i egen seng.
Gjest gjesta Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 Om natten la jeg min kolikkunge på magen min. Satt halveis oppe i sengen og sov, mens jeg vugget fram og tilbake. (utrolig hva man lærer seg, selv i halvsøvne) Jeg ga han minifom, prøvde å spise helt ufarlige ting og da spesielt på kvelden. Jeg ammet også i den stillingen om natten. Etter en stund gikk det seg til. Sånn ca etter 4 mnd
Brunhilde Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Den gangen, for lenge siden nå, jeg hadde en nyfødt hadde jeg faste stelle- og leggerutiner fra den dagen vi kom hjem fra klinikken. Jeg badet, koste, matet og la klokken 19.00. Da babyen var 5 uker sov h*n hele natten. Det fortsatte h*n i grunnen med også, men enkelte unntak når det var tenner på gang eller sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #12 Skrevet 13. oktober 2006 Kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver, TS. La barnet sove når det er trøtt, og legg deg gjerne samtidig så du er opplagt til en ny våkenatt. Vi hadde det slik i 3 måneder før jenta vår plutselig slutte å gråte om kveldene og ville sove klokka 7 hver kveld. Et år seinere er hun fremdeles i seng seinest kl 7 om kvelden (hun er 14 måneder nå). Det er blytungt å ha baby med kolikk, men trøst deg med at det går over. Ser det har blitt anbefalt kiropraktor lenger opp i tråden, men det har ingen bevist effekt. En samtale med dyktig helsepersonell er like effektfullt. Vær sikker på at det er kolikk og ikke noe galt med barnet. Og sørg for at du får litt avlastning. Bruk familien din eller andre du har i nærheten for det de er verdt. La de stikke av med babyen en liten time når babyen nettopp har spist slik at du får litt fri. Du trenger sannsynligvis det med et lite barn som skriker mye. Dette er en periode. Det går over. Si det til deg selv ofte.
Murmelmy Skrevet 13. oktober 2006 #13 Skrevet 13. oktober 2006 Les det jeg skrev i denne tråden Gutten min har forøvrig alltid sovet godt om natten og langt utpå morgenkvisten, men det står litt om vår erfering med kiropraktor mtp kolikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå