Imax Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har såre brystvorter som kan være vonde i lang tid etter amming. Jeg har tenkt at det skyldes at jeg ikke har luftet brystene nok etter amming (har vært den siste uken i konstant selskap med folk, så jeg har pakket inn puppen rett etter hver amming). Når ungen suger er de første sugene utrolig vonde, det svir og jeg må bite tennene sammen. Så sa en i barselgruppa mi at det kanskje kunne være trøske? Brystvortene ser helt normale ut, og ungen min har ingen hvite flekker i munnen. Burde jeg oppsøke lege eller bare være flinkere en stund med lufting, bytting av ammeinnlegg og smøre på salve/morsmelk?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 høres ut som sopp - det skal ikke svi når du ammer!! Prøv å smør brystvorta med litt canesten et par dager, og se om det går over, husk å vask vekk salva før du legger baby'n til puppen..
Imax Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. oktober 2006 Da har jeg vært hos legen og fått salve til puppene mine og mikstur til snuppa. Så får vi se om det blir bedre. Takk for tips, gjest
Murmelmy Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Så bra du er bedre. Jeg lufter kun om natten da bh'en er av og har aldri vært så
Helen Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg hadde samme problemet da min eldste sønn var liten, vi fikk sopp begge to. Vi ble behandlet med Krystall fiolett. Han måtte på sykehuset for å bli penslet i munnene for det fikk jeg ikke lov å gjøre selv. Men da vi hadde gjort det noen ganger ble det borte. Jeg måtte også bruke brystskjold til vi begge ble helt bra for ellers ville vi smitte hverandre, såkalt ping-pong smitte.
nallemaja Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Nå har trådstarter fått diagnose og hjelp. Men ang. det at man ikke får luftet brystene etter amming pga mye folk rundt seg etc. Jeg hadde samme problemet, men kjøpte slike "kopper" til å ha på brystene, som legger ett lett press på brystet slik at det kommer en dråpe melk i ny og ne, noe som gjør alt så mye bedre. Disse koppene kan vises hvis man ikke har tykk genser over, og da brukte jeg ammeinlegg av ull. De er mye bedre enn de papir-innleggene man finner i butikken. Ikke setter de seg fast heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå