Gå til innhold

"pengeplante"

Gjest Lille Solstråle

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg har fått en stor "pengeplante" i presang. Vet ikke hva den heter på fagspråket, men det er altså en stor plante i en stor potte på gulvet, bladene er sånne tykke små mørkegrønne og det ser litt ut som et tre.

Hvor ofte skal jeg vanne den? Trenger den mye lys?

Takk for svar, jeg er en elendig botaniker :)

Skrevet

Den trenger lite vann - den har nesten ikke rotsystem, er min erfaring - og gjerne ganske mye lys, men ikke sydvindu, nødvendigvis. En annen ting er at pengetrærne elsker å stå ute om sommern - mine blir helt tynne og rare i bladene om de står inne, samme hvordan jeg steller dem. Om vintern liker de godt å stå i en kjølig gang, da holder bladene seg væskefylte og den mister færre blad.

Egentlig en teit stueplante som ikke liker å stå i stua... Men de er lette å få til å overleve.

Skrevet
Jeg har fått en stor "pengeplante" i presang. Vet ikke hva den heter på fagspråket, men det er altså en stor plante i en stor potte på gulvet, bladene er sånne tykke små mørkegrønne og det ser litt ut som et tre.

Hvor ofte skal jeg vanne den? Trenger den mye lys?

Takk for svar, jeg er en elendig botaniker :)

Litt sånn halvlys,men ikke gi den mye vann. Du ser på bladene da den trenger påfyll. Bladene ser litt uttørka da den trenger mere. er det saftige/kjøttfylte blader har den det fint.

Skrevet

Det er til og med en plante som jeg klarer å få til å overleve! har hatt min i flere år! Har ikke grønne fingre i det hele tatt, er kjempe stolt over meg selv! :sjenert:

Skrevet
Det er til og med en plante som jeg klarer å få til å overleve! har hatt min i flere år! Har ikke grønne fingre i det hele tatt, er kjempe stolt over meg selv!  :sjenert:

jepp, sånn er det her oxo.. har noen sånne som har levd i 3-4 år!

de står i vinduet, der er det lyst & så får de vann når jrg husker!

Skrevet

Min likte ikke lys. Så nå står den i et vindu som er litt under overflaten med bare spirer av lys inn. Vanner den når det ser litt tørst ut (innhult). Trives som bare det den nå.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg vanner alle plantene mine ei gang i uka, lar dem stå og trekke til seg vann ei stund, så dusjer jeg dem og lar dem renne godt av seg, før jeg setter dem i potta igjen. Funker som bare det.

Når pengeplantene mine blir for "lange" skuddene blir ofte litt skrale, så klipper jeg dem av, setter i vann og får flotte avleggere. Der du trimmer planten kommer det flere skudd som er kraftigere.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Tusen takk for tips!! :) Nå skal jeg gjøre det jeg kan for at den skal overleve, er glad for at den er så hardfør..

• 9 år senere...
Skrevet

Det blir skrevet at pengeplante har tykke blader, men når jeg ser på leksikon er ikke de tykke. Min "pengeplante" har tykke blader. Kun to stilker. Kan jeg klippe ( skjære) av den som kommer fra hovedstilken og plante den ved siden av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...