Gå til innhold

Dåp - hvordan får småen det best mulig i kirka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det at det er krise for oss om han skriker, men man ønsker jo at den lille skal få sove og slappe av - blir en hektisk dag for ham!

Vi har barnedåp på søndag, under en vanlig gudstjeneste kl. 11:00. Lillemann her pleier å våke ca. 07:00, og sovne igjen ca. 08:30. Så spiser han igjen rundt 11:00. Dette blir jo vanskelig da - må nok vekke ham i 10-tida og gi ham, før vi gjør oss klar og drar til kirka. Er bare 6-7 min. å kjøre, heldigvis. Der skal kjolen på, og vi skal gjøre oss klare til å gå inn i prosesjon. Deretter er dåpen ganske tidlig i gudstjenesten, heldigvis. Noen små spm.:

1) Lillemann er absolutt ikke vant til å sove i armene våre. Han er heller ikke vant til å bli båret ppå armen, slik man som regel bærer i dåp. Bør vi 'trene' ham opp i dagene før, på å bli bært sånn? Er ellers redd han tror han skal få mat da...

2) Han sover veldig greit i støy. Kan vi ha vogna inne i kirka og la ham sove der, eller bør vi bruke sakristiet hvis han ikke vil sove i armene våre?

3) Hva med smokk i kirka - han er nokså avhengig av smokk når han skal sovne...

Håper noen med 'dåpserfaring' (har vært tilstede under massevis av barnedåper i kirka, og vært fadder også, men det er jo ikke alt man tenker over da... ;) ) har gode råd. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest glamourgirl
Skrevet

Vil tro at det bare er å tilpasse rutinene den dagen. Søster hadde just dåp, de bar ungen som de pleier utenom akkurat til døpefonten, der bar jeg, smokk hadde de, men ikke vogn.

Skrevet

vi har nettopp hatt dåp selv og jeg tror ikke du er den eneste som tenker sånn,men når vi var til dåpssamtale så sa kirketjener at de er vandt til barn i kirken,hvis barnet skriker så er det lov å reise seg og gå litt rundt bak benkene,det er lov til å gå ut og gi mat.

vårt barn er ikke vant til å bli bært heller,men hun koste seg,sov litt så masse rundt,det er jo masse lys i kirken som de liker,du kan gi mat før du går inn,

det er ikke mange barn som liker å ligge i armene,du trenger bare og gjøre det på vei inn og når barnet skal døpes når dere sitter på benkene så kan barnet "sitte" i fanget på dere og se nyskjerrig rundt.

lykke til det går nok bra skal du se.

Skrevet

meg gjest over,

du kan trygt ha smokk i kirken,har ikke sett noen med vogn det er mest vanlig at barnet ligger eller lener seg inn til brystet på den som har barnet.....

Skrevet

Da vi hadde dåp bar vi inn bagen til vogna på forhånd og plasserte den der vi skulle sitte. Det var reserverte plasser til dåpsbarna med familie på de forreste benkene. Lille Binkejenta sovnet underveis i gudstjenesten, og da var det bare å legge henne ned i bagen så hun kunne sove der.

Har aldri hørt at det er noe problem med smokk. Men en ting å tenke på er jo om du vil ha med smokken på bildene som ganske sikkert blir tatt under sermonien.

Håper dere får en flott dåpsdag!

"Fylt av glede over livets under,

med et nyfødt barn i våre hender,

kommer vi til deg som gav oss livet."

(Nydelig dåpssalme, tekst av Svein Ellingsen)

Gjest Tweetypie
Skrevet

Våre barnedåper varte i nærmere to timer og vi hadde med oss bagen inn just in case. Smokk var en nødvendighet + jeg valgte meg ut toppers om jeg kunne amme med. Ja jeg ammer i Kirka ;) Og jeg får lov av prestene - jeg dekker meg selvfølgelig til da. Når det gjelder smokk tok vi den ut under selve dåpshandlingen da det skulle smøres salve på leppene til småtten + vi ville ha noen gode bilder og. Det gikk helt greit. Litt skrik og skrål må man regne med da det er en barnedåp. Lykke til da og håper dagen blir flott.

Skrevet

Kom til å tenke på dåpen til nevøen min nå. Han var en veldig stor og kraftig baby med en veldig stor lungekapasitet! Han brølte seg i gjennom gudstjenesten og overdøvet alt som ble sagt og da de skulle fram til presten ble volumet enda høyere. Fadderen som holdt ham presterte å banne ved døpefonten (sa "Faen!") da brølingen nådde sitt klimaks pga vann i håret. Presten var like rolig og gutten ble døpt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...