Gå til innhold

Søknad til borettslag angående hold av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sende søknad til borettslag angående hold av katt, men er ikke 100% sikker på hvordan en slik søknad skal skrives, hva jeg burde ha med og hvordan den burde fomuleres. Jeg blir veldig takknemlig om noen her kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke så enormt mye du bør skrive, men forklar litt hvorfor det er viktig for deg å ha katt og skriv at katten skal kastreres så den ikke blir til skade for naboene.

Skrevet

Det er vel, om jeg ikke husker feil, også et eller annet om at alle naboene må ha samtykket. Ihvertfall der borettslaget består av blokkleiligheter.

Skrevet
Det er vel, om jeg ikke husker feil, også et eller annet om at alle naboene må ha samtykket. Ihvertfall der borettslaget består av blokkleiligheter.

dette er ikke riktig. Se husleieloven §5-2

Skrevet

Vi har tre katter og sendte ingen søknad, selv om borettslaget vårt har vedtatt forbud. Borettslag har ikke anledning til å nekte deg å holde innekatt, så lenge den ikke er til dokumentert sjenanse for naboene. Og det skal godt la seg gjøre. ;) (Teit nok er det lov til å ha hund, og selv om det overhodet ikke ville plaget meg om naboen fikk hund, er jo dette dyr som er mer synlige og braskete enn pusekatter.)

http://home.no.net/huskatt/emmelinedommen.htm

Skrevet
Vi har tre katter og sendte ingen søknad, selv om borettslaget vårt har vedtatt forbud. Borettslag har ikke anledning til å nekte deg å holde innekatt, så lenge den ikke er til dokumentert sjenanse for naboene. Og det skal godt la seg gjøre. ;) (Teit nok er det lov til å ha hund, og selv om det overhodet ikke ville plaget meg om naboen fikk hund, er jo dette dyr som er mer synlige og braskete enn pusekatter.)

http://home.no.net/huskatt/emmelinedommen.htm

emmelinedommen gjelder jo en innekatt, og INGEN har noe som helst med hva som skjer innenfor leilighetens fire vegger så lenge det ikke er ulovlig i følge norsk lov eller er til sjenanse for naboen. Det er litt annerledes når man har utekatt, men katteierne har fortsatt rettigheter.

Men med bestemmelsen i husleieloven ligge bevisbyrden på naboene om de blir plaget av katteholdet når katten er utekatt. De tider er forbi da borettslag kunne diktere hvilken farge beboerne skulle ha på gardinene.

Skrevet

I vårt borettslag er det ferdige skjema man må signere. Skjemaet er en avtale at dyreeier skal sørge for at dyret ikke skal ha sjenanse for naboer. Bl.a. plukke opp avføring etter dyret

Skrevet (endret)

Det er snakk om innekatter da, så det blir ikke så mye loving angående at de blir passet på og slikt når det gjelder ute.. Dessuten er det fortsatt ingen andre som bor i oppgangen hans siden de fortsatt bygger her så og evt få goskjennelse fra naboer blir vanskelig..

Endret av Gjest
Skrevet

Du er fast bestemt på at du vil sende søknad, og ikke bare la en katt flytte inn i stillhet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...