Chic Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Vet ikke om denne er riktig plassert, men... Hadde en annen tråd her om at jeg ville lære fransk så fort som mulig og ta lappen. Så var det ei som sa at hun tok lappen i usa, og da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det? Trodde ikke jeg skulle få dratt til USA mer i år, men nå fikk jeg høre at kjæresten skal dit en tur til jobben i desember, og da tenkte jeg å bli med og ta lappen om det er mulig! Så jeg lurer på om noen har tatt lappen i USA, og kan fortelle meg litt hvordan det fungerer? Kan jeg ta den på en uke f.eks?
Malama Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Hmm, jeg har ikke gjort det, og vet ikke om du får tatt den på en uke, men hvorfor i all verden vil du gjøre det? Om jeg kan spørre...
Chic Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2006 Fordi jeg bor i Frankrike, og her må jeg kunne fransk for å ta lappen, så det kan ta sin tid. Og fordi jeg har hest, og scooteren min vil ikke kunne brukes hele vinteren, så jeg har problemer med å komme meg i stallen, + jeg har problemer med å komme meg på franskkurs Har hørt at å ta lappen i USA er ekstremt lett, men vil sjekke det ut litt mer hvordan jeg kan få tatt den der. Der går det jo også på engelsk så da har jeg ikke noe språkbarriere
Arwen Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Tror man må bo i USA over en viss periode for at lappen skal være gyldig i utlandet. Det er hvertfall sånn hvis man skal ha den med til Norge.
Malama Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Jo, jo, den skjønner jeg. Problemet med å lære å kjøre på fransk altså. (Men det var ialle fall før et problem med "utenlandsk sertifikat", jeg har ei venninne som tok lappen i usa (men det er mange år siden) og hun måtte ta opp igjen oppkjøringa, glattkjøringa, mørkekjøringa og forbikjøringa for å få den gyldig i Norge, mener jeg å huske. Altså, utlenddinger kan bruke sitt utenandske sertifikat i det land de måtte være i, men som bosatt i dette landet (eller muligens det kobles til statsborgerskap) kunne i alle fall ikke hun fortsette å ha amerikansk sertifikat. Å ta det på en uke høres jo i utgangspunktet hverken lett eller betryggende ut... Jeg vet at det før i tiden var organsiert slike komprimerte kurs i Norge også, gjerne i sommerferien, men i en uke i usa, mens du er der på et meget kort opphold, hørtes travelt ut i alle fall. Det er jo teori, teoriprøve, øvelseskjøring og oppkjøring der også vil jeg tro...?
Chic Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2006 Jaja, hørte med en i klassen som har bodd der som fortalte hvordan det lå an. Så da får jeg slå den fra meg. Hadde bare et lite håp om å kunne ta den der;) Malama, i norge hadde jeg alt bortsett fra oppkjøring og teori og det nye kurset som ble lagt inn. Jeg tok den ikke ferdig i Norge pga at jeg kunne ta den i sveits (vi snakket med dem på telefon, alt var i orden), men når jeg kom ned hit var regla en annen. MEN, nå får jeg bare finne på noe annet og håpe at jeg klarer fransk bra nok snart... snart snart snart...
Gjest lappen ja! Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har tatt lappen i USA. To ganger til og med. Det er forskjellige regler fra stat til stat. Første gangen var da jeg var der som utvekslingsstudent i 97/98. Den staten jeg bodde i da hadde regler om at jeg måtte ta teoriprøven to (eller var det fire?) uker før jeg kunne kjøre opp, slik at jeg kunne øvelseskjøre med venner eller familie i mellomtiden. Da jeg kom hjem til Norge fikk jeg den overført til norsk sertifikat uten problemer. Her har jeg hørt at folk har forskjellig erfaring med forskjellige biltilsyn. Noen må ta oppkjøring, noen må ta alt. Jeg trengte ingenting;) Hardde jeg ikke fått det overført, kunne jeg kjørt på det i ett år i Norge. Andre gangen jeg tok det, seks år senere, var i en annen stat. Jeg tok teoriprøven, og kjørte opp samme dag. Jeg trengte den grunnet noe forsikring der borte (lang historie...). Verken her eller i stat nummer 1 var prøvene eller oppkjøringen særlig vanskelige, og sammenlignet med norske forhold var det særdeles enkelt. I og med at jeg fikk det overført det første sertifikatet til norsk sertifikat ble det amerikanske slettet, og jeg måtte ta nytt nå. Dette nummer to beholdt jeg nå da som en souvenir. Det ble såvidt jeg husker ikke stilt krav om noen bostedsadresse i USA noen av stedene (det første stedet skal jeg ikke garantere, er jo noen år siden), men du må ha en adresse å oppgi, gjerne venner, et firma, mulig et hotell går bra også. Så etter min erfaring er dette ikke noe problem. Og selv om du skulle støte på problemer hos biltilsynet med å få det overført til norsk så du kan kjøre permanent på det i Norge (og ikke bare ett år) så er det jo en billig souvenir å ta med seg. Jeg betalte cirka 25 dollar tilsammen hver for hver av førerkortene. Og kanskje slipper du uansett unna med bare oppkjøringen, som mange jeg kjenner har gjort. Alt dette selvfølgelig med forbehold om at de ikke har endret reglene siden jeg gjorde dette... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 Dersom du har bare teori og oppkjøring igjen i Norge, kan du ikke bare ta det her da? Er vel gjort på en langhelg hjemme det?
Chic Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 12. oktober 2006 Dersom du har bare teori og oppkjøring igjen i Norge, kan du ikke bare ta det her da? Er vel gjort på en langhelg hjemme det? ← Mangler også dette nye kurset som ble innført for et år sia eller så. Og den går vel på tre-fire uker. Så det er ikke aktuelt, kan uansett ikke være borte fra hesten så lenge.
Chic Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg har tatt lappen i USA. To ganger til og med. Det er forskjellige regler fra stat til stat. Første gangen var da jeg var der som utvekslingsstudent i 97/98. Den staten jeg bodde i da hadde regler om at jeg måtte ta teoriprøven to (eller var det fire?) uker før jeg kunne kjøre opp, slik at jeg kunne øvelseskjøre med venner eller familie i mellomtiden. Da jeg kom hjem til Norge fikk jeg den overført til norsk sertifikat uten problemer. Her har jeg hørt at folk har forskjellig erfaring med forskjellige biltilsyn. Noen må ta oppkjøring, noen må ta alt. Jeg trengte ingenting;) Hardde jeg ikke fått det overført, kunne jeg kjørt på det i ett år i Norge. Andre gangen jeg tok det, seks år senere, var i en annen stat. Jeg tok teoriprøven, og kjørte opp samme dag. Jeg trengte den grunnet noe forsikring der borte (lang historie...). Verken her eller i stat nummer 1 var prøvene eller oppkjøringen særlig vanskelige, og sammenlignet med norske forhold var det særdeles enkelt. I og med at jeg fikk det overført det første sertifikatet til norsk sertifikat ble det amerikanske slettet, og jeg måtte ta nytt nå. Dette nummer to beholdt jeg nå da som en souvenir. Det ble såvidt jeg husker ikke stilt krav om noen bostedsadresse i USA noen av stedene (det første stedet skal jeg ikke garantere, er jo noen år siden), men du må ha en adresse å oppgi, gjerne venner, et firma, mulig et hotell går bra også. Så etter min erfaring er dette ikke noe problem. Og selv om du skulle støte på problemer hos biltilsynet med å få det overført til norsk så du kan kjøre permanent på det i Norge (og ikke bare ett år) så er det jo en billig souvenir å ta med seg. Jeg betalte cirka 25 dollar tilsammen hver for hver av førerkortene. Og kanskje slipper du uansett unna med bare oppkjøringen, som mange jeg kjenner har gjort. Alt dette selvfølgelig med forbehold om at de ikke har endret reglene siden jeg gjorde dette... Lykke til! ← Takker for svar! Han fra klassen min som jeg hadde pratet med, sa at etter 2001 så ble reglene forandret. Man må gjerne ha en bankutskrift eller noe som tilsier at man bor der. Men jeg skal be kjærsten snakke med de på jobben og se hva de finner ut for sikkerhetsskyld, kan jo hende det er mulig... Hadde vært midt i blinken i alle fall!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg ville ha sjekket muligheten for å ta teorien på et annet språk. jeg vet at det er mulig i mange land i Europa. Oppkjøringa klarer du sikkert på fransk, særlig etter noen timer i kjøreskolebilen.
Chic Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 13. oktober 2006 Jeg ville ha sjekket muligheten for å ta teorien på et annet språk. jeg vet at det er mulig i mange land i Europa. Oppkjøringa klarer du sikkert på fransk, særlig etter noen timer i kjøreskolebilen. ← Det er ingen mulighet, har sjekket opp det. Det er teorien som er værst, oppkjøring kommer til å bli enkel, der trenger jeg bare å kunne et par fraser, så skal nok det gå i boks. Kan jo hende teorien ikke er så ille dyr, så får jeg bare prøve meg en runde og se hvordan det er når jeg føler at jeg har endel av språket inne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå