Gå til innhold

Ang. spise sent på kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan :)

Lurer på dette med å spise sent på kvelden, om det er "dumt" ift vekten. Jeg spiser bare de anbefalte kaloriinntaket pr dag, men er alltid så sulten ved 22-tiden og har derfor lagt et av måltidene hit (2 Ryvita m/pålegg kl 22). Jeg spiser 6 måltider pr dag.

Noen som f.eks går på GR og har hørt hva de sier om å spise så sent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er to forskjellige syn på dette:

A) du skal ikke spise de siste timene før du legger deg, fordi når du sover forbrenner kroppen lite. Mat du nettop har spist blir da lagret som fett.

og

B) ved å spise jevnt og trutt, blir kroppen sikker på at den får næring hele tiden. Og trenger ikke å spare ved å senke forbrenningen. Altså høyere forbrenning gjennom hele døgnet.

Selv heller jeg til B. Hvis du er sulten om kvelden så bør du spise noe. Tror ikke at det er så veldig bra å legge seg sulten. Verken for forbrenningen eller motivasjonen. Legger du deg sulten vil du jo føle deg misfornøyd, og at noe mangler. Og dette gjør det jo vanskeligere å følge dietten.

Skrevet

Jeg legger på meg hvis jeg spiser for sent om kvelden. Jeg spiser derfor mer i åtte-ni tiden, så slipper jeg bli sulten senere på kvelden. Det er bra å spise mange måltider, men med planlegging slipper man spise rett før man legger seg. Det å legge seg sulten er jo ikke noe særlig det heller.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ikke ta mitt ord for dette, men mener å ha hørt at dette er en myte...

Skrevet

Har ei venninne som er ernæringsfysiolog, og hun sier at det er bare tull. Det er to ting som spiller inn på vekta - kaloriinntak i forhold til kaloriforbruk, og jevnt kaloriinntak over hele dagen, for å holde blodsukker og forbrenninga oppe.

Skrevet
Ikke ta mitt ord for dette, men mener å ha hørt at dette er en myte...

Dette har jeg ògså hørt!

Skrevet

Jeg ser på "et lettere liv" på TvNorge, og der sa Kari Jaquesson (ikke skyt meg om det ble feilstavet...) at det bare var en myte....

Skrevet

I såfall er det jo fint... Her spiser vi middag halv ellve annen hver uke (sambo jobber skift) så da legger jeg meg med rimlig full mage. Nå skal det sies at jeg har lagt på meg litt i det siste da, men det trenger jo nødvendigvis ikke ha noen sammenheng...

Skrevet
Har ei venninne som er ernæringsfysiolog, og hun sier at det er bare tull. Det er to ting som spiller inn på vekta - kaloriinntak i forhold til kaloriforbruk, og jevnt kaloriinntak over hele dagen, for å holde blodsukker og forbrenninga oppe.

:Nikke: Det er energiinntak minus energiforbruk som er hele essensen i kosthold.. Skal man gå ned så må man spise mindre enn hva man forbruker, skal man holde vekten skal man gå i 0, og skal man gå opp i vekt må man ha overskudd.. Når på døgnet man spiser spiller ingen rolle, man må se det over lengre perioder enn et par timer eller en dag..

Skrevet

Hei..

Det har faktisk litt å si, men ikke så mye som folk tror. Er blodsukkeret ditt veldig høyt når man legger seg, så sier det seg selv at man får et energioverskudd i og med at man ikke beveger seg stort i sengen. Eller noen er kanskje veldig aktive ;)

Men man bør absolutt spise før man legger seg, bare vær obs på hva man spiser. Spis heller proteinrik mat, ikke for mye karbohydrater.

Skrevet

Ernæringsfysiologen som jeg snakket med sa at det bare var tull. Det viktige er at du spiser jevnlig og sunt gjennom dagen, og ikke hva man spiser til ulike tidspunkt.

Skrevet

Man skal jo selvfølgelig ikke fortære et herremåltid rett før man går i sengs, men en time før man legger seg er mer enn nok..

Jeg kjenner flere som følger det kostrådet med å ikke spise om kvelden.. De spiser ikke etter klokka 19, og så legger de seg ikke før 23-23.30.. Neste morgen spiser de ikke frokost før kanskje klokka 8.. Det er for lang tid uten mat, og det kan sette ned forbrenninga. Det er jo motsatt effekt av hva de fleste ønsker vel?

Skrevet

De fleste her trener vel litt også litt. Ved trening bryter man musklene ned og de trenger litt tid på å bygge seg opp igjen. Etter hva jeg har lest så er er den viktigste oppbyggningfasen når man sover dermed er det ekstra viktige at man har nok av de næringstoffene trenger til denne fasen og at det viktigste da blir å spise godt og variert før man legger seg.

Skrevet
De fleste her trener vel litt også litt. Ved trening bryter man musklene ned og de trenger litt tid på å bygge seg opp igjen. Etter hva jeg har lest så er er den viktigste oppbyggningfasen når man sover dermed er det ekstra viktige at man har nok av de næringstoffene trenger til denne fasen og at det viktigste da blir å spise godt og variert før man legger seg.

Stemmer det. Derfor man bør spise proteiner før man legger seg. Det er kun under hvile at muskler bygges opp.

Skrevet

Jeg prøver ut det rådet å ikke spise måltider etter kl. 19.00. Og det hjelper :-D Jeg har ikke trent og likevel blitt tynnere bare ved å kutte ut måltider på kveldene. Det er ikke sikkert det er sånn for alle, men for meg funker det og jeg følger dette tipset. :smile:

Skrevet
Jeg prøver ut det rådet å ikke spise måltider etter kl. 19.00. Og det hjelper :-D Jeg har ikke trent og likevel blitt tynnere bare ved å kutte ut måltider på kveldene. Det er ikke sikkert det er sånn for alle, men for meg funker det og jeg følger dette tipset. :smile:

Spørsmålet er da: Har du kuttet ut kalorier vad å slutte å spise på kvelden, altså - har du rett og slett droppet den maten du spiste sent, eller har du lagt den inn på andre tidspunk på dagen? Hvis du rett og slett har kuttet den ut, er det ikke rart du går ned i vekt, da du spiser mindre enn før. ;)

Gjest Revenka
Skrevet

Hei

Jeg går på GR. Jeg spiser middag i 16-17 tiden nå, og kveldsmat i 20 tiden. Men det hender ofte at jeg tar meg litt yoghurt eller frukt en time før jeg legger meg. Jeg har hørt det ikke har noe å si egentlig, men det er en fordel å få unna de "store" måltidene i god tid før leggetid så får man brukt av energien eller no... :sjenert: Ikke alltid jeg følger 100% med.

Skrevet
Spørsmålet er da: Har du kuttet ut kalorier vad å slutte å spise på kvelden, altså - har du rett og slett droppet den maten du spiste sent, eller har du lagt den inn på andre tidspunk på dagen? Hvis du rett og slett har kuttet den ut, er det ikke rart du går ned i vekt, da du spiser mindre enn før. ;)

Jeg spiser frokost, lunsj og middag med mellommåltider. Jeg måtte jo legge inn det måltidet som ble kuttet ut på kvelden. Kan ikke spise bare 2 store måltider :overrasket: Men det med null kveldsspising hjelper for meg, kanskje det har å gjøre med at du forbrenner kalorier i den tiden. Men som sagt det er forskjellig og for noen har ikke dette noen virkning i det hele tatt.

Skrevet

Det naturlige er å spise når man er sulten.. dette har jeg fra gamle asiatere.. men man må også huske å tygge maten 32 ganger ikke det så gafler man i seg alt for mye.. også må man skille på virkelig sult eller om man bare er litt sugen på noe. dersom man bare er sugen er det jo bedre å bare ta seg en kopp med te :)

prøvde det grete roede styret - orker ikke spise 6 ganger om dagen.. spiser heller vanlig mat når jeg er sulten og bare litt eller ingen godis og jeg har gått ned 5 kilo på null komma niks :) så mitt svar til deg er : jeg tror ikke det gjør noe om du spiser så sent på kvelden

Skrevet
Hei

Jeg går på GR. Jeg spiser middag i 16-17 tiden nå, og kveldsmat i 20 tiden. Men det hender ofte at jeg tar meg litt yoghurt eller frukt en time før jeg legger meg. Jeg har hørt det ikke har noe å si egentlig, men det er en fordel å få unna de "store" måltidene i god tid før leggetid så får man brukt av energien eller no...  :sjenert:  Ikke alltid jeg følger 100% med.

Det tror jeg du sier mye fornuftig! Ikke noe galt med et knekkebrød og en yoghurt før leggetid, men en stor middag er temmelig unødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...