Carrot Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Eller gjør det?? Forsikringsbransjen har fått sin egen svarteliste hos forbrukerne - endelig.. Det er nok mange som har opplevd at de entens selv har blitt svartelistet - eller forkortet etter påført skade av grunner de oppfatter som urimelige fra selskapets side - vel folkens, nå tar forbrukerportalen steget og gir oss en laaang liste over de selskap som selv bryter sine forpliktelser overfor oss forbrukere.. Det var med en hvis skadefro må jeg innrømme jeg så ett selskap på lista som vi hadde en laaang og tung sak mot når vi kjøpte større bolig en tid tilbake.. Rett før saken skulle opp i retten andre gang inngikk de forlik, men de nektet å vedkjenne seg våre omkostninger - heldigvis for oss var vårt forsikringsselskap klare på sitt ansvar og kostet resten.. Ikke alle er like "heldige" med sitt selskap og sine forsikringer.. Ta en titt innom siden og fortell - så du noen du kjente? Savnet du ett selskap?? Hva syns du om at forbrukerportalen oppretter en slik side? Jeg for min del mener det er på sin plass - kanskje de nå skjønner at det er kunden de faktisk lever av??
Gjest Alf Kaida Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Flott at ombudet har opprettet, og offentliggjør, denne listen! Nå er det forsåvidt ikke så unaturlig at ikke alle vedtak i forsikringsklagenemnda blir automatisk godtatt, jeg ser godt at et eller flere selskap kan mene at her ligger det prinsipper som må prøves rettslig før de vil akseptere dem. Dét betyr ikke at jeg liker det, eller at jeg nødvendigvis er enig med dem, men alle er selvsagt interessert i at det går grenser også for forsikringsselskapenes ansvar, ikke minst fordi det motsatte vil medføre heftige premieøkninger.
Carrot Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2006 Nå er det forsåvidt ikke så unaturlig at ikke alle vedtak i forsikringsklagenemnda blir automatisk godtatt, jeg ser godt at et eller flere selskap kan mene at her ligger det prinsipper som må prøves rettslig før de vil akseptere dem. ← Klart det er viktig at ankelte prisnippsaker kjøres for domstolene - men poenget er vel at i de fleste saker det selskapene taper i startgropen taper de også høyere opp i rettsinstansene, ofte heldigvis.. Og jeg tror nok at de som listes opp her er verstingene for å si det slik..
Gjest Alf Kaida Skrevet 12. oktober 2006 #4 Skrevet 12. oktober 2006 Enig, men hvem som er "versting" varierer nok fra sak til sak. JEg har en samboer som jobber med forsikringsjus, riktignok i maritim sektor, men jeg har nå i det minste skjønt såpass at jeg ikke skjønner noenting av enkelte av sakene hun baler med. Forsikringsjus er nok ofte mer komplisert enn det tilsynelatende burde være (som det meste annen jus, jf. Peder og MArte) Jeg er helt enig i at mange saker, særlig slik de blir fremstilt i media, ser ut til å oppstå fordi noen har koblet ut bondevettet - og i enkelte saker har det gitt helt motbydelige utslag. Og jeg håper at svartelisten vil være en vekker for hele bransjen, og for forbrukerne.
Gjest Turi Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 ...men det stod jo at om selskapet bringer saken inn for rettsvesenet, og dekker forbrukers evt. advokater der, blir det ikke oppført. Et selskap som er sikker på å vinne og dermed sikker på at nemda tar feil, vil derfor ikke komme på denne listen. Problemet er jo når selskapene sier "det driter jeg i" og så ikke gjør mer med det. Ingen rettsinstans får da saken med mindre klageren/forbrukeren går rettens vei, og det kan være økonomisk vanskelig å få til. Forøvrig ser jeg ACE dukke ofte opp på eierskifte forsikring. Det som ikke nevnes er at ACE trakk seg ut av dette markedet for noen år siden. De selger p.t. ikke noen forsikringer til forbrukere i Norge direkte. Derfor har de heller ikke noe å tape på å overse klagene, verken renommemessig eller salgsmessig. Dessverre vil nok klagene slå på selskapene som er i markedet i dag for eierskifte (til tross for at de ikke har en eneste sak der inne)
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 Legg merke til at forsikringer vi LOfavør IKKE ligger på lista eller er nevnt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå