Lizzie123 Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Noen som har peiling på dette? Har hatt samme jobb i 4 år, og får hvert år utbetalt 11% av brutto inntekten i feriepenger i juni. Men hva skjer hvis jeg bytter jobb? Får jeg ikke feriepenger i 2007 da, selvom jeg har jobbet hele 2006.
Gjest allium Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Jo, du har uansett opparbeidet deg rett til feriepenger. Jeg tror det vanligste er at du får dem sammen med siste lønnsutbetaling når du slutter, men min forrige arbeidsgiver gav meg dem i januar året etter.
Chic Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg ville ha gått til sjefen og bedt om å få utbetalt feriepengene i januar 07(hvis det er i år det er snakk om), eller når resten av de ansatte får feriepengene, altså juni07. Dette fordi tar du ut feriepengene samme året som du opptjente dem, så betaler du også skatt på dem, noe du ikke gjør om du tar de ut året etter.
La Luna Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Jo, du har uansett opparbeidet deg rett til feriepenger. Jeg tror det vanligste er at du får dem sammen med siste lønnsutbetaling når du slutter, men min forrige arbeidsgiver gav meg dem i januar året etter. ← Hvis du spør etter det, får du det utbetalt på siste lønninga, hvis ikke kommer de i januar
Miami Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Hvis du spør etter det, får du det utbetalt på siste lønninga, hvis ikke kommer de i januar ← Det kan faktiske variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Og husk at dersom du får utbetalt feriepengene det samme året de er opptjent må du betale skatt av dem.
La Luna Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Det kan faktiske variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Og husk at dersom du får utbetalt feriepengene det samme året de er opptjent må du betale skatt av dem. ← Men egentlig så spiller jo ikke det så stor rolle, for da får du det igjen i juni igjen, for skatten gjennom året blir totalt sett det samme.
La Luna Skrevet 11. oktober 2006 #7 Skrevet 11. oktober 2006 Hvis du spør etter det, får du det utbetalt på siste lønninga, hvis ikke kommer de i januar ← Var visst litt for rask til å svare, dette er hva siste arbeidsgiveren min sa, men fant noe annet på lovdata: "Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør."
La Luna Skrevet 11. oktober 2006 #8 Skrevet 11. oktober 2006 Nei det er sant, men det kan jo spille en rolle der og da. Tenkte bare det var greit å poengtere det da det virket som TS hadde lite greie på det ← Sant
Miami Skrevet 11. oktober 2006 #9 Skrevet 11. oktober 2006 Nei det er sant, men det kan jo spille en rolle der og da. Tenkte bare det var greit å poengtere det da det virket som TS hadde lite greie på det
Gjest allium Skrevet 11. oktober 2006 #10 Skrevet 11. oktober 2006 Det kan være nyttig å få med seg forskjellen på "betale skatt" og "trekke skatt". Feriepenger er like skattepliktige som all annen lønn.
abelille Skrevet 12. oktober 2006 #11 Skrevet 12. oktober 2006 Riktig som allium sier, man betaler skatt også av feriepenger, men det trekkes ikke skatt av dem året etter fordi man betaler for mye resten av året. (Det samme gjelder "1/2 skatt" i desember). Du får feriepenger fra den tidligere arbeidsgiveren din, men får da ingenting/lite fra den nye arbeidsgiveren. Da jeg skiftet jobb fikk jeg det utbetalt da jeg sluttet. De pengene bør spares (ellers får du en kjip måned i juni slik som jeg fikk).
Gjest Gjesta Skrevet 12. oktober 2006 #12 Skrevet 12. oktober 2006 Men egentlig så spiller jo ikke det så stor rolle, for da får du det igjen i juni igjen, for skatten gjennom året blir totalt sett det samme. ← Kommer jo litt an på hvilken lønn du har da... Når jeg mistet jobben min fikk vi en liten sluttpakke sammen med feriepenger. (Ble aldri spurt når vi ville ha dem utbetalt...) Dette gjorde at jeg bikket over grensen for toppskatt det året, fikk dermed mer skatt enn om jeg hadde fått de året etter...
Carrot Skrevet 12. oktober 2006 #13 Skrevet 12. oktober 2006 Fakta om feriepenger fra arbeidstilsynet
Lizzie123 Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 12. oktober 2006 Kjempeflott! Tusen takk for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå