Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. januar 2003 #1 Del Skrevet 22. januar 2003 Vi hadde en interessant diskusjon om Yoga her på KG i de sene nattetimer i går- men den er "gjemt bort" på Snikk-Snakk så jeg tenkte jeg skulle lage en ny tråd om dette temaet. Jeg har drevet med Yoga siden jeg var 16, lenge før det ble hipt- og trendy. Jeg har gått flere kurs men de siste årene hvor jobben min har tatt mer og mer tid så gjør jeg øvelsene mine hjemme. Jeg har yoga-musikk, yogamatte og en gedigen "Bibel" med alle øvelser. Yoga forebygger og bedrer ryggproblemer, stress, du lærer deg å puste riktig samt at du blir både myk og sterk i kroppen når du har drevet med det en stund. Noen flere her som driver ned dette enten hjemme eller på kurs? Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megan Skrevet 22. januar 2003 #2 Del Skrevet 22. januar 2003 Yes! Har drevet med yoga i snart fire år, og skal ta et kurs igjen nå. Driver litt med det hjemme også, men har begrenset med plass. Hvor får man kjøpt yoga-matte, Milla? Vil iallfall anbefale alle å prøve det ut. Som Milla sier er det godt for mange ting, og er en fin måte å holde kropp og "sinn" i form. Og fint for å avstresse, og du føler deg i det hele tatt så bra etterpå! Dessuten passer det for alle slags mennesker og er veldig sosialt. Gleder meg til å starte opp igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. januar 2003 #3 Del Skrevet 22. januar 2003 Hvor får man kjøpt yoga-matte' date=' Milla?[/quote'] Jeg kjøpte min matte på kurset jeg tok, men du kan også kjøpe en slik matte på nettbutikken til www.yogaskolen.org de har også musikk. Det er himla viktig med en slik matte, hvis ikke så kan du ikke utføre øvelsene stødig og skikkelig. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 22. januar 2003 #4 Del Skrevet 22. januar 2003 Yepp, jeg driver med yoga. Er nybegynner da, har bar gått ett kurs, men det er kjempebra. En av grunnen jeg valgte å begynne var pga pust/avspenning og smidighet, men og fordi jeg gjorde et lite forsøk i forhold til min spisefortyrrelse. Det er bare helt supert, men for meg har det vært den utfordningen. Det er nemlig ikke enkelt å løfte beina over hodet når man veier over 100 kg. Men jeg gjør mitt beste. Jeg vil gjerne forsette, men prøve mer på egenhånd, noen som har forslag til litteratur. Og helst noe som er enkelt skrevet, trenger ikke all denne hurumlei hei sanskriten rundt opplegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. januar 2003 #5 Del Skrevet 22. januar 2003 Og helst noe som er enkelt skrevet' date=' trenger ikke all denne hurumlei hei sanskriten rundt opplegget.[/quote'] Det syntes jeg var temmelig respektløst sagt fruenge. Det finnes såkalt Yogabøker for nybegynnere men du må nok innom Chakraene uansett. Å avvise eldgammel filosofi som "hurlumhei" er både dumt og uvitende. Sanskrit er ett utdødd språk. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 22. januar 2003 #6 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har sagt det før, men kan repetere siden du har dårlig hukommelse, jeg er ikke uviten! Når jeg skrv hurumlei så har ikke det hvertfall fra min side, noe med respekt å gjøre. Det var bare et flåsete uttrykk for at jeg ønsket det enkelt. JEg avvviser da ingen filosofi i mitt innlegg. Du må åjo ikke blåse slik opp bare for en uheldig/flåsete kommentar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 22. januar 2003 #7 Del Skrevet 22. januar 2003 Du må åjo ikke blåse slik opp bare for en uheldig/flåsete kommentar. Det var vel en "folkelig reaksjon" tenker jeg Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2003 #8 Del Skrevet 23. januar 2003 har forsøkt ett kurs... men lårene mine er så store at de kommer i veien så jeg ikke klarer å gjennomføre øvelsene riktig... og jeg som hadde tenkt at yoga kunne være en bra star på å begynne å trene igjen etter ulykken.. (som er årsaken til at jeg har lagt på meg i første omgang) men, men.. jeg må vist slanke meg før jeg kan få trent.. hvordan jeg nå skal klare det uten å trene.. før var jeg en aerobic-fanatiker.. så hele problemstillingen er ganske ny for meg.. men elles likte jeg yoga veldig bra.. skal absolutt prøve det igjen senere.. når jeg i litt større grad har funnet igjen min egen kropp igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 23. januar 2003 #9 Del Skrevet 23. januar 2003 Kan man begynne med yoga på egenhånd ved hjelp av en bok eller video? Eller er det best og ta et kurs? Er det virkelig så "umulige" øvelser at man må være slank for å gå på kurs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnalina Skrevet 23. januar 2003 #10 Del Skrevet 23. januar 2003 jeg har gått et kurs og syntes det var kjempebra - skal helt sikkert fortsette med yoga!! Utrolig bra for stresset student som ikke så enden på pensumlista.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiola Skrevet 23. januar 2003 #11 Del Skrevet 23. januar 2003 Ja, yoga er bra. Jeg tar mine øvelser hjemme. Det begynte jeg med da jeg var 20 år. Nå er jeg 42. Det er en fin måte å holde seg i form på. Jeg liker ikke å jogge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 24. januar 2003 #12 Del Skrevet 24. januar 2003 Drev med "hjemmeyoga" sammen frokost-tv i USA, fin start på dagen. Fulgte både nybegynner og avansert program, så jeg lærte hvordan det skulle kjennes (nybegynner), samt at jeg virkelig kjente det (avansert). Eneste kurset jeg har tatt er yoga for gravide, og det kan jeg i hvert fall anbefale, men hvis man er godt trent fra før har man nok mest utbytte av det mot slutten av svangerskapet. Skulle gjerne hatt råd til et nytt kurs nå i 7.-8. mnd. Både fleksibilitet, styrke og avslapningsteknikker kommer nok godt med både under fødsel og når man skal samle sammen kroppen igjen etterpå. Men ellers er jeg så dårlig på å gjøre sånn på eget initiativ (uten kurs/fast tv-program el.l.) Noen forslag til hvordan jeg skal få en rutine på å gjøre det hjemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #13 Del Skrevet 24. januar 2003 Kjøre gjest, så du ikke mitt innlegg.? Når det gjelder ant kilo og store lår så kan jeg underskrive at det ikke er enkelt. MEn det skal jo ikke hindre deg i å gjøre de tingene du har lyst til å gjøre. KAn jo ikke sette livet sitt på hold til en blir tynnere. DEt å bruke Yoga for finne tilbake til kroppen sin og seg selv er en flott mulighet. Du må bare tørre å være med og være tilstede selv om det for deg er vanskelig å gjøre øvelsene. Hvordan tror du det er for meg når jeg skal sitte som en hare, sittepå kne og legg e panne i gulvet. Det er jo bare umulig for magne min er for stor og stopper meg. MEn jeg må være kreativ og finne andre løsninger. Ønsker deg lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. januar 2003 #14 Del Skrevet 24. januar 2003 Kan man begynne med yoga på egenhånd ved hjelp av en bok eller video? Eller er det best og ta et kurs? Er det virkelig så "umulige" øvelser at man må være slank for å gå på kurs? Jeg anbefaler deg helt klart og ta ett kurs først. Når det gjelder Yoga og sterk overvekt så er det ingen vite å forsøke og dekke over at hvis du er "stor" så kan det være vanskelig og utføre endel øvelser. Å finne sine egne løsninger som fruenge sier er ikke Yoga. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #15 Del Skrevet 24. januar 2003 Nei, nå beynner besservisseren igjen. Ja, det er vanskelig. Du som har holdt på meg dette i mange år bør jo vite at det finnes flere tradisjoner. Ergo så er det ikke sånn at det du gjør nødvendigvis er det som gjøres der hvor jeg går. Så derfor kan du ikke si noe om hvorvot jeg driver med Yoga eller ei. Trodde du ikke var en enkel jente Milla, men dett var litt for enkelt sagt. Du kan da ikke komme her og kategorisk si at jeg ikke driver med yoga fordi jeg feks i stede for å løfte beina og legge de i bakken bak skuldrene så tar jeg fart med overkroppen og vipper beina over. I sted for å ta rundt hele låret så tar jeg rundt halve ol. DEtte er bare et par eksempel på "spesialtilpasinger" for oss som er stor og ikke klarer alle øvelser. Det er jo ikke sånn at jeg finner opp mine egne øvelser. Jeg regnet jo med at du forsto såpass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. januar 2003 #16 Del Skrevet 24. januar 2003 Det er jo ikke sånn at jeg finner opp mine egne øvelser. Vel, jeg har vært borti mange folk som driver med noe de tror er Yoga men som mer ser ut som krampetrekninger Du vil nok få større utbytte av Yoga når du har gått ned i vekt fruenge for det er de mest krevende øvelsene som oftest er de mest effektive. Men det er fint at du trener- så ikke misforstå meg. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #17 Del Skrevet 24. januar 2003 Helt sikkert at jeg hadde fått mer utbytte da, men da kan det hende at det aldri hadde blitt noen Yoga på meg. Aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. januar 2003 #18 Del Skrevet 24. januar 2003 hei fruenge når det kommer til yoga: yess, dette har jeg holdt på med siden 70-tallet. så å si fødd opp på yoga med en new age fysioterapeut til mamma, så det er ikke så veldig eksotisk og spennende for meg, men jeg er myk som en gummistrikk og kan slenge beina bak nakken hvis jeg vil. (sjelden jeg vil) yoga er bra, for da kan man bite tånegler når man ikke finner negleklippern. men ærlig talt gikk jeg lei for ganske lenge siden, altfor mye mystisisme involvert for min smak. man får dosa si med sånne mødre som min. så nå om dagen praktiserer jeg pilates, som er mer jordnært, målrettet og effektivt uten snev av åndelighet. pilates anbefales på det sterkeste og funker uansett kroppsbygning! Deler av innlegget slettet Cassandra - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 24. januar 2003 #19 Del Skrevet 24. januar 2003 Jeg har dannelse så jeg har ikke lov til å drite i henne (hi hi), men jeg tar poenget ditt. Hva er dette Pilat du nevnte, skriv litt mer da. Kanskj opprett egen tråd så vi ikke blir beskylt for å ødelegge noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. januar 2003 #20 Del Skrevet 24. januar 2003 pilates anbefales på det sterkeste og funker uansett kroppsbygning! Pilates kan også kalles liksom-Yoga for de som er for dumme/late til å gjøre de skikkelige sakene. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg