Gå til innhold

Hvordan våger lærerne klage på lønnen?

Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle
Men hvem er det som syter, da?  :klø:

Det lurer jeg også på, for jeg har ikke hørt noen lærere syte. Men kanskje de som jobber i andre jobber, vet mer enn de som jobber i skolen. Siden det er de som mener lærerene syter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en studietid som alle oss andre, de har mye ferie (høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie OG mange uker på sommeren..). Vi andre har 5 uker + fri på helligdagene. Skal man ha fri, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie - ja, da er det 2 uker igjen til sommerferie... (regner da jul- og påske sammen som en uke)..

Jeg er ikke misunnelig, men rett og slett oppgitt over lærerSYT!

Fortsatt: lærere har 5 uker ferie. Resten er avspasering. Avspasering på dagtid har jeg ikke vært borti. (Ikke syting, bare faktaopplysning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har ikke mye erfaring med lærere annet enn gjennom den jeg har fått som elev, og det har vi jo alle vært.

Min oppfatning er at lærere er veldig forskjellig. Og jeg har møtt mange flinke lærere og mange mindre flinke og tilsynelatende lærere, og jeg har vanskelig for å tro at sistnevnte kategori jobber så voldsomt mye som noen her inne skal ha det til at lærere gjør.

Greit nok at det kreves forberedelse til timer, retting av prøver som går utover undervisningen, men hvor mye arbeid den enkelte lærer legger i dette synes å være nokså variabel. Jeg har opplevd lærere som har kjørt samme opplegget år etter år, omtrent like prøver, like labøvelser hvert år. Da er det klart at man minimaliserer arbeidet med forberedelse. Men jeg har også opplevd lærere som har en mer dynamisk utvikling fra år til år, der tilbakemeldinger fra elever vektlegges og blir brukt for å utvikle undervisningen.

Jeg opplevde mange, mange ganger at læreren forsvant utfra klasserommet. De sysselsatte elevene, gjerne med en film eller oppgaver og forsvant, og var borte halve dobbelttimen. Jeg har også opplevd enda flere ganger at lærere, etter å ha sysselsatt elevene, har satt seg ned ved pulten for å rette prøver (og jeg sier ikke nødvendigvis at det er galt, men da kan de umulig bruke så voldsom lang tid på slikt hjemme).

En del lærere brukte utrolig lang tid på å rette prøver, og dette opplevde jeg som lite pedagogisk. Når man da får resultatene, husker man jo så vidt hva slags oppgaver man egentlig besvarte, og i hvertfall jeg brukte mindre tid til å se over for å kartlegge mine svakere punkter. En lærer innrømmet faktisk at det kom til å ta lang tid før vi fikk prøvene tilbake, fordi det var så mye sport på TV (under vinter-OL).

Men jeg har møtt mange lærere gjennom skoleårene som jeg har veldig respekt for og som jeg synes har gjort en god jobb.

Det med lærere er jo at de må inneha alsidige egenskaper. De skal være strukturerte og ha et opplegg for undervisningen, rette prøver i god tid, de skal ha faglig kunnskap og evne til å formidle denne og de skal "se" den enkelte elev og kunne legge til rette for denne m.m.

Jeg har opplevd lærere som har vært flinke til å forberede et ordentlig opplegg for undervisningen, men som ikke har klart å formidle det faglige.

Det er egentlig synd at det skal så lite til for å komme inn på lærerhøgskolen i dag. Det er bra at det er innført minimumskarakter i matte og norsk, men jeg synes nesten at det skulle ha vært innført et minimumssnitt som ikke kun var basert på søkermassen. Problemet er jo da at man vil ha vansker med rekrutteringen (vil jeg tro). Men jeg synes lærere har en veldig viktig jobb, og jeg tror faktisk det hadde vært en styrke om flere skoleflinke utdannet seg til å bli lærer. Jeg tror i hvertfall skoleflinke har en mer positiv holdning til skole generelt .. nå får man jo bare håpe at de som søker seg inn på lærerskolen har en positiv holdning til skolen uavhengig det de presterte på skolen selv.

Jeg synes nå egentlig at lønnen virker bra, og jeg skulle gjerne ha ferieordningene til lærere. Jeg har seriøst vurdert læreryrke selv (da egentlig på vgs-nivå), men slik ble det ikke. Jeg fikk faktisk kommentarer om at jeg rett og slett var for "flink" til å bli lærer. (Nå var det ikke disse som var avgjørende for at jeg valgte bort læreryrket).

Men det er jo ganske tydelig at lærer er et uattraktivt yrke, og noe bør jo egentlig gjøres for at det skal bli mer attraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig synd at det skal så lite til for å komme inn på lærerhøgskolen i dag.

Det kan jeg forsåvidt være enig i. Men; man skal jo ut igjen òg da med beståtte eksamener. Så må man ikke glemme at det er noe som heter praksis som også skal evalueres og settes karakterer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo ikke være at lærere syter veldig my ei akkurat denne tråden, men generelt i samfunnet, i media, og over de siste 30 årene har lærerne vært, og er, en misofnrøyd klagete yrkesgruppe som bare snakker om lønn, og som nå faktisk ligger på et temmelig akseptabelt høyt lønnsnivå!

Helga Hjetland...begynner vi andre å bli litt lei nå. Burde hun ikke oppsøke en stemmepedagog, slik at folk ble mindre lei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo ikke være at lærere syter veldig my ei akkurat denne tråden, men generelt i samfunnet, i media, og over de siste 30 årene har lærerne vært, og er, en misofnrøyd klagete yrkesgruppe som bare snakker om lønn, og som nå faktisk ligger på et temmelig akseptabelt høyt lønnsnivå!

Helga Hjetland...begynner vi andre å bli litt lei nå. Burde hun ikke oppsøke en stemmepedagog, slik at folk ble mindre lei?

Det er helt fritt for alle som vil og har hode til det å utdanne seg til lærer, husk det. Rart igrunnen at der ikke er flere mannfolk i yrke. De pleier ellers å vite hvor de skal skaffe seg lett tjente penger. Egentlig impoinert over meg selv fordi jeg har giddet lese meg gjennom dette. - Og tusen takk for tilliten du viser meg for at jeg gidder prøve å lære barnet ditt norsk, matematikk, engelsk og folkeskikk......

Gidder ikke komentere at du misunner meg min lange ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd lærere som har kjørt samme opplegget år etter år, omtrent like prøver, like labøvelser hvert år. Da er det klart at man minimaliserer arbeidet med forberedelse.

Selv om opplegget tilsynelatende kan virke likt, så skal jo undervisningen i teorien tilpasses elevene. Det går altså ikke å bruke samme opplegg helt statisk fra år til år. Ja, det finnes lærere som gjør nettopp det, men de er dårlige lærere.

Og jeg er enig i at det finnes mange eksempler på dårlige lærere, men det finnes vel eksempler på i alle yrkesgrupper? Jeg har historier om elektrikere, frisører, bussjåfører og advokater som har gjort en dårlig jobb, men dømmer ikke hele yrkesgruppen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 30 årene er det mulig de har klagd, men etter det siste lønnshoppet for noen år siden stilnet det. Etter det er det stort sett ikke-lærere som klager på at lærere klager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...