Gjest Adjunkt Skrevet 16. oktober 2006 #61 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jøss, det hørtes rart ut, syns jeg. Ved vår grunnskole (jobber for tiden i Oslo) har de aller fleste 4 års utdanning (og noen fra den "gamle skolen" har 3 år). Det er svært sjelden jeg møter en lærer med mer enn Lærerhøgskolen/ eller 4 års utdanning! Jeg har også jobbet som vikar ved flere andre grunnskoler, og jeg så samme tendensen der: folk har maks. 4 års utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 16. oktober 2006 #62 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jøss, det hørtes rart ut, syns jeg. Ved vår grunnskole (jobber for tiden i Oslo) har de aller fleste 4 års utdanning (og noen fra den "gamle skolen" har 3 år). Det er svært sjelden jeg møter en lærer med mer enn Lærerhøgskolen/ eller 4 års utdanning! Jeg har også jobbet som vikar ved flere andre grunnskoler, og jeg så samme tendensen der: folk har maks. 4 års utdanning. ← Er det rart at det er ulikt fra sted til sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 16. oktober 2006 #63 Del Skrevet 16. oktober 2006 Er det rart at det er ulikt fra sted til sted? ← Neida, men det er rart hvis foreldre er orientert om lengden på utdanningen til alle lærerne. Og det er VELDIG rart hvis en barne- og ungdomsskole ikke har noen ansatte med mindre enn 5 års høyere utdanning, ja. Med mindre vi snakker om Ringstabekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adjunkt Skrevet 16. oktober 2006 #64 Del Skrevet 16. oktober 2006 Nei, ikke rart at ting er ulikt fra sted til sted...men jeg er jo lærer selv, og har god kjennskap til miljøet. De fleste lærere er lærere fra Lærerhøgskolen såvidt jeg og mine kolleger vet om hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #65 Del Skrevet 16. oktober 2006 Neida, men det er rart hvis foreldre er orientert om lengden på utdanningen til alle lærerne. Og det er VELDIG rart hvis en barne- og ungdomsskole ikke har noen ansatte med mindre enn 5 års høyere utdanning, ja. Med mindre vi snakker om Ringstabekk. ← Det stemmer, Alf Kaida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 16. oktober 2006 #66 Del Skrevet 16. oktober 2006 Neida, men det er rart hvis foreldre er orientert om lengden på utdanningen til alle lærerne. Og det er VELDIG rart hvis en barne- og ungdomsskole ikke har noen ansatte med mindre enn 5 års høyere utdanning, ja. Med mindre vi snakker om Ringstabekk. ← Ok, da er det noen rare skoler, med "rare" lærere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adjunkt m/opprykk Skrevet 17. oktober 2006 #67 Del Skrevet 17. oktober 2006 Vi lærere tjener faktisk alt for lite! Og i år er det mange som ikke går noe som helst opp i lønn, bare på grunn av førskolelærerne med mindre utdanning enn oss, så de fikk alt i potten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 18. oktober 2006 #68 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hva tjener du da? i forhold til førskolelærerne som ikke fikk de 50-60 000 kroners tilleggene dere fikk for 3-4 år siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #69 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hvis førskolelærerne i en kommune fikk "alt", og lærerne "ingenting", så er det faktisk lærerorganisasjonenes "feil" og ikke førskolelærerne. Så ikke skyt på førskolelærerne! Da har nemlig organisasjonene gått med på at førskolelærernes lønnsutviklling skal skje på bekostning av en annen gruppe, nemlig lærerne. Dette har ikke skjedd i alle kommuner, men siden det var prioritert, først og fremst av Utdanningsforbundet sentralt at førskolelærerne skulle få mest i de lokale forhandlingene, har mange av de tillitsvalgte som har deltatt i forhandlingene vært lojale til det. Men som sagt, langt fra i alle kommuner. Spørsmålet er: Skal en gruppe i arbeidslivet (her:lærerne) avstå fra normal lønnsutvikling pga av at kommunene i alle år har betalt førskolelærerne for dårlig? Bør ikke kommunen ta det av egne midler istedet for fra lærernes andel av den lokale pott? Altså gi førskolelærerne et lønnsløft av egne midler, slik staten gjorde for lærerne rett før de ble overført til kommunalt tariffområde? Husk også at lærerne måtte øke undervisningstiden (arbeidstiden) den gang og avstå fra en reell femte uke ferie for å få det. De betalte det m.a.o. selv på en måte. Skal alle ha en lønnsutvikling i år på ca 4 % (mer for førskolelærerne), unntatt lærerne som sitter igjen med den sentralt tildelte 2,6 %? Og skal man gjøre slik de kommende år også for å heve andre lavtlønnsgrupper i kommunen? Altså, bruke lærernes andel av den lokale potten til å heve f.eks. mellomlederne på sykehjemmene som også har for dårlig betalt? Eller hjelpepleierne? Osv. osv. Lærenes andel av potten er jo ganske stor siden de har gjennomgående høyere lønninger i forhold til de andre i kap. 4. Det har derfor vært fint for kommunen å få hånd om lærerne, for da ble den lokale lønnspotten mye, mye større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #70 Del Skrevet 18. oktober 2006 Lærenes andel av potten er jo ganske stor siden de har gjennomgående høyere lønninger i forhold til de andre i kap. 4. Det har derfor vært fint for kommunen å få hånd om lærerne, for da ble den lokale lønnspotten mye, mye større. ← bra noen forstår matte; hva er mest a) 1% av 1 000 000 eller b) 5% av 100 000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #71 Del Skrevet 18. oktober 2006 Sitter her og leser innleggene med stor forundring...!!! Til dere som mener at vi lærere har det så vannvittig bra (med alt for høy lønn, både i forhold til antall år på skolebenken og arbeidsmengden, laaange ferier og mye avspasering, kaffedrikking "hele" dagen osv. Det er også nesten som at jeg er fristet til å tro at dere også mener at alle elevene vi har er A4 elever som sitter pent ved pulten sin og bare suuuger til seg kunnskapen vi gir dem, og går stilt og fredelig ut til friminuttene, for deretter kommer stilt inn igjen... Men dette er bare antagelser fra min side...) Men som sagt, så er det forunderlig å lese at lærere har det så vannvittig bra, samtidig som søknaden på lærerskolen er så lav at nesten "hvem som helst" kan komme inn der. Er det ikke på tide at det ringer en klokke i noens hoder - mulig at det ikke er så attraktivt som mange vil ha det til...på tross av ferier, avspaseringer, høy lønn og kaffedrikking... Jeg er lærer, og klager verken på lønn eller arbeidstid, men mer på arbeidsforholdene/-rammene man har i skolen i dag. Mener det er beklagelig at læreryrket er så lite atraktivt at "hvem som helst" kommer inn på lærerskolen. For å få det til så kan man jo se hvordan de har gjort det i Finland, der læreryrket faktisk er et statusyrke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #72 Del Skrevet 18. oktober 2006 I Finland er vel så og si alt et statusyrke... Det jeg blir forbannet over, og lei av, er all klagingen fra lærergruppen, enten det er lønn, arbeidsforhold eller barna i klasserommet. Når skal lærere bli tøffe og vite hva de vil? Når skal de slutte med lønnssytingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pauline Skrevet 18. oktober 2006 #73 Del Skrevet 18. oktober 2006 I Finland er vel så og si alt et statusyrke... Det jeg blir forbannet over, og lei av, er all klagingen fra lærergruppen, enten det er lønn, arbeidsforhold eller barna i klasserommet. Når skal lærere bli tøffe og vite hva de vil? Når skal de slutte med lønnssytingen? ← Har sagt det før, og gjentar: Jeg hører ingen som syter! Mht. utdanningslengde så varierer det veldig fra skole til skole. Noen skoler har mange nyutdanna. Det er flere unge som har fem år enn de som er i femtiåra. Noen skoler har vært veldig klare på at de søker spesielle fag i sin utlysning. Søker du feks etter matematikk og realfag, må du få en person med ca fem år (inkl lærerhøgskole) Noen skoler har vært flinke til å støtte dem som vil videreutdanne seg, for eksempel hva timeplan og fleksibilitet angår. Noen rektorer går sågar aktivt ut å oppfordrer de ansatte til å ta flere fag. Noen rektorer ser ikke vitsen med å tilrettelegge for videreutdanning. Sist men ikke minst har det en smitteefekt om noen lærere på skolen tar videreutdanning. Da følger mange ganger flere etter. Hos oss har gjennomsnittslæreren 4,5 år. Vi regna på det i forbindelse med et lønnsoppgjør for noen år siden. Men det er en populær arbeidsplass i et sentralt område der det foregår mye nytenkning. Vi trekker nok noen til oss og skremmer andre vekk. Når det er sagt, tror jeg ikke det er antall år på skolebenken alene som gjør deg til en gad eller dårlig lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #74 Del Skrevet 19. oktober 2006 Har sagt det før, og gjentar: Jeg hører ingen som syter! ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #75 Del Skrevet 19. oktober 2006 I Finland er vel så og si alt et statusyrke... Det jeg blir forbannet over, og lei av, er all klagingen fra lærergruppen, enten det er lønn, arbeidsforhold eller barna i klasserommet. Når skal lærere bli tøffe og vite hva de vil? Når skal de slutte med lønnssytingen? ← I Finland er så og si alt et stausyrke??? Hmmmm... og med det mener du??? Kan du sammenligne det med yrker i Norge (a la det vi har gjort med læreryrket i Norge kontra i Finland), og gjerne komme med dokumentasjonen på dette!?!? Og igjen, det er ikke lønna som er problemet, men arbeidsforholdene som mange lærere må jobbe under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 19. oktober 2006 #76 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Blir så drittlei debatten om lærere.... Er selv lærer og jobber ræva av meg... Lange ferier??? Hadde vi fått den avspaseringen vi hadde krav på så hadde den ferien blitt mye lenger.. Det starter klokken sju om morgenen og er ofte ikke ferdig før jeg må¨legge meg. Idioter som tror lærerens jobb bare varer i 45 min*4 pr.dag gidder jeg ikke å legge meg bort i en gang. Men de i denne debatten som påstår at å være lærer ikke er noen kompleks jobb....Herregud at det går an??!!! KOMPLEKS?? Vi har pokker ta meg ansvaret for å oppdra en haug med barn og ungdom. Vi skal gi dem kunnskap slik at de kan klare en bra eksamen og få seg en bra utdannelse. Vi skal i foreldremøter og høre foreldrene kløage fordi vi ikke gjør en bra nok jobb. Og ikke minst, etter "arbeidstid" skal vi rette de tjue stilene vi ikke fikk tid til kvelden i forveien fordi vi da måtte forberede oss til foreldremøte.. Vi skal sette oss inn i nye læreplaner altfor ofte, og vi skal agere som psykologer under samtale med elevene.. Jeg finner ingenting ved denne jobben som ikke er kompleks jeg...Med unntak av de altfor laaange feriene vi har....Atter en gang:herregud.... Jeg blir så inderlig forbanna, vi er tynget ned med ansvar for kommende arbeidstakere, de som skal drive landet vårt videre, og det eneste vi får er stygge kommentarer. Å alltid få høre at en ikke er bra nok hjelper heller ikke på humøret... Jeg tror faktisk at den store gruppen med lærere her i landet har tapt. Folk slenger ut dritt i hytt og pine uten å sette seg inn i hva lærerjobben egentlig innebærer... At vi har for høy lønn gidder jeg heller ikke kommentere noe videre, det sier seg vel selv at 320000 ikke er mye med opptil 15 timers arbeidsdag... Å være lærer er det ingen som gjør for pengenes skyld.... Endret 19. oktober 2006 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #77 Del Skrevet 20. oktober 2006 Blir så drittlei debatten om lærere....← Du er ikke alene! Men jeg har innsett at det ikke er verdt å engasjere seg i slike diskusjoner. Vi vet selv hvor mye vi jobber og hvor viktig jobben er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 20. oktober 2006 #78 Del Skrevet 20. oktober 2006 Dæven steike ble en kjempediskusjon av dette! Dessverre mange "gjestepostere" som ikke tør å sette et navn på meningene sine men men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gudrun Skrevet 20. oktober 2006 #79 Del Skrevet 20. oktober 2006 Blir aldri lærerne lei av å snakke om hvor mye de jobber og fortjener den høye lønnen sin? Vi er da mange andre yrker som jobber mer enn lærerne, og tjener mindre, og likevel: vi klager ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 20. oktober 2006 #80 Del Skrevet 20. oktober 2006 Blir aldri lærerne lei av å snakke om hvor mye de jobber og fortjener den høye lønnen sin? Vi er da mange andre yrker som jobber mer enn lærerne, og tjener mindre, og likevel: vi klager ikke! ← Men du er nå flink til å fortelle at du jobber mer og tjener mindre, og er ikke det klaging så vet nå ikke jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå