Gå til innhold

Hvordan våger lærerne klage på lønnen?

Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Vel, hun har jo et poeng her da.

Lærere har ikke verdens mest kompliserte utdanning, den er heller ikke verdens lengeste/dypeste/mest analytiske man kan finne på å ta. I tillegg er det ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir lærere.

Når det er sagt: lønnen til lærere/adjunkter med opprykk/lektorer og rektorer er blitt suverent gode de senere årene! Blant pedagogisk personale finner vi lønninger fra 310 000 til 490-500 000, enkelte over det også, hvis det er noe spesielt.

En adjunkt ved barneskolen i vår kommune, hun tjener 400 000,- etter noen års ansiennitet. Det er da en ganske god lønn i forhold ti lalle de andre gruppene som jobber i kommunal sektor!

Lærere underviser i 3 kvarter om gangen: og veldig mye av den tiden går ut bare på å høre opp lekser, sette de til gruppearbeid, få elevene til å være sysselsatt, mens lærere ofte bare blir en tilskuer som ser på klokken...det er friminutt, lang spisepause, og det er svært gunstige arbeidstider! Mange lærere går hjem tidlig, og de avspaserer mye. I tillegg har de lange ferier og mange ferier.

Hvilket yrke har du da som kan rakke ned på andre yrkesgrupper???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var nyutdannet lot jeg meg lett provosere av uttalelser som dette, og deltok i flammende debatter, hissig og rød - nå gidder jeg ikke det lenger. Men jeg kjenner at jeg blir lei meg og såret fordi noen trekker mine kvalifikasjoner i tvil.

Jeg følte meg faktisk ganske skoleflink da jeg kom inn på lærerhøyskolen rett etter videregående - kravet var snitt på min. 5,2. Likevel tror jeg andre kvaliteter enn det å være fagelig flink har stor betydning for kvaliteten på ens lærergjerning.

Jeg har flere ganger i løpet av min 10 år lange karriere vurdert andre yrker, ikke minst for å være ferdig på jobb når jeg lukker døra bak meg. Likevel blir jeg i yrket. Jeg innrømmer gjerne at en av grunnene til det er feriene og avspaseringen. Veldig praktisk å ha fri når ungene har fri! Jeg tror rekrutteringen til yrket ville blitt enda vanskeligere dersom man kuttet ned på disse ordningene.

Jeg klager ikke, synes lønna er blitt ok, takket være et dyktig forbund. Oppturer og nedturer finnes vel i alle yrker. Det er tøft å møte elever som opplever en livskrise, enten det er alvorlig sykdom, misbruk eller rus. Heldigvis er de daglige gledene mye hyppigere enn sorgene.

Jeg er enig i at vi som yrkesgruppe må slutte å sutre, for vi ikke bli i skolen. Jeg skulle dog ønske vi ble respektert for den jobben vi gjør, selv om vi alltid vil være samtaleemne ved middagsbordene i det ganske land.

Sier som en (nå avdød) kollega av meg når han fikk sånne sleivspark: "Du får begynne på lærerskolen - hvis du har hode til det!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du får begynne på lærerskolen - hvis du har hode til det!"  :)

:ler: Det var søtt sagt da...

Men Lærerskolen er ikke så veldig vanskelig, og kravene for å komme inn der er temmelig lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke krav som stilles på lærerhøyskolene i dag, eller hvordan kravene til å komme inn er. Jeg syntes noen av fagene var ganske krevende da jeg gikk der, f. eks. matte (som jeg valgte bort på gymnaset) og KRL. Andre fag var mindre krevende, f.eks. engelsk og musikk. Hvilke fag som er krevende og ikke, kommer an på hvilke fag du er flinkest i og mest interessert i.

Jeg kan ikke sammenligne det med andre studier, det har jeg ikke bakgrunn for. Høres ut som mange her vet merkelig mye om hvordan det er å gå på lærerhøyskole og være lærer sammenlignet med andre studier og yrker. Det skjønner jeg ikke - jeg vet jo ikke hvordan det er å være ingeniør eller lege eller vaktmester, og kan følgelig ikke uttale meg om deres arbeidshverdag, avspaseringsordninger eller noe som helst.

Nå har jeg vært lærer i 10 år, og hatt tre ulike reformer å forholde meg til. Mye av bråket rundt lærerne har dreiet seg om dette pga. manglende økonomi til gjennomføring i kommunene og dårlig oppfølging / kursing. Det tror jeg alle yrkesaktive kan forstå - store omveltninger i organisering og innhold av arbeidet krever ressurser til gjennomføring, og det slåss vi for! Hvis det er sutring, så gjør vi det i alle fall minst like mye for elevene som for oss selv!

Endret av Kayli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utdannelse; dere må skille mellom grunnskolelærere og de som jobber på ungdomsskole/vgs. Man må faktisk ha universitetsutdannelse for å jobbe på vgs, og flere og flere av lærerne der har hovedfag/master. Et hovedfag tar 6 år, master tar 5 år. Men i motsetning til de som jobber i kommunen har lærere ett ekstra år med pedagogikk, altså 6 eller 7 år med utdanning. Det fins også lærere med doktorgrader (kjenner f.eks. til en gymlærer med doktorgrad som jobber på vgs ), uten at de får mer lønn enn lektor med opprykk (begynnerlønn 320 000).

I barneskolen er det få lektorer, men så er jo også lønna litt lavere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utdannelse; dere må skille mellom grunnskolelærere og de som jobber på ungdomsskole/vgs. Man må faktisk ha universitetsutdannelse for å jobbe på vgs, og flere og flere av lærerne der har hovedfag/master. Et hovedfag tar 6 år, master tar 5 år. Men i motsetning til de som jobber i kommunen har lærere ett ekstra år med pedagogikk, altså 6 eller 7 år med utdanning. Det fins også lærere med doktorgrader (kjenner f.eks. til en gymlærer med doktorgrad som jobber på vgs ), uten at de får mer lønn enn lektor med opprykk (begynnerlønn 320 000).

I barneskolen er det få lektorer, men så er jo også lønna litt lavere der.

Lektorlønningene er ganske høye faktisk. (Sjekk med Utdanningsforbundet og statistikk de har på hva lektorer faktisk tjener, og ikke hva de tjener etter minstetariff...)

En lektor har hovedfag og kan absolutt sammenliknes med hvem som helst annen som også har hovedfag (som ikke jobber i skoleverket): selv om man må ha ett år med pedagogikk er det ikke verre enn at de innlemmer det i graden sin).

Det er faktisk ikke et krav at en lærer i den videregående skole må ha hovedfag/Master. En del av dem har det, men mange har det ikke, de har kun en Bachelor, mange av dem (4 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ræva lærere. Men de lærere som faktisk bryr seg om jobben sin jobber flere timer enn dere noengang kommer til å se for dere.

Jeg er en av dem, nemlig.

PS: Det er <i>deres barn.</i> Hva med å gi litt kred? Vi trenger motivasjon vi også, vet dere.

PSS: Har lest et fåtall av innleggene her. Men ser for meg at det var en del misoppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektorlønningene er ganske høye faktisk. (Sjekk med Utdanningsforbundet og statistikk de har på hva lektorer faktisk tjener, og ikke hva de tjener etter minstetariff...)

En lektor har hovedfag og kan absolutt sammenliknes med hvem som helst annen som også har hovedfag (som ikke jobber i skoleverket): selv om man må ha ett år med pedagogikk er det ikke verre enn at de innlemmer det i graden sin).

Det er faktisk ikke et krav at en lærer i den videregående skole må ha hovedfag/Master. En del av dem har det, men mange har det ikke, de har kun en Bachelor, mange av dem (4 år).

Lektorlønningene er bra de, det jeg skrev var at folk med 11 års utdannelse (doktorgrad) ikke får mer uttelling enn de med 6. Det er bare de siste årene at man har fått en utdannelse som innkorporerer ped i hovedfaget. De aller fleste som er lektorer har 7 års utdannelse, de fleste som er adjunkter har 5. Ja, de som er utdannet de siste 2 åra har litt kortere utdannelse (bachelor/master), men hvor stor andel av lærerne i norge er så nyutdanna? Det er dessuten vanskelig å komme inn på PPU uten hovedfag/master, så det blir, som jeg skrev, færre og færre lærere med mindre enn 6 års utdannelse.

Når man ser på lønnsstatistikker er ekstraarbeidet som mange lærere tar på seg regnet med. Lærere er en av de ytterst få arbeidsgruppene som arbeider på akkord. Har man 20 undervisningstimer i uka, får man lønn for det, uansett hvor mange timer man bruker på forberedelser og etterarbeide. I tillegg tar mange på seg kontaktlæreransvar, eksamensretting, samlingsstyrerarbeide o.l. Dette slår ut på lønnsstatistikken selv om det er ekstrajobber. Hvis jeg jobber 150%, er det da urettferdig at jeg tjener mer enn naboen som jobber 100%?

Her er en statistikk som viser hva man tjener i vanlig fulltidsstilling:

http://www.norsklektorlag.no/tariff/lonn.php

lektor har master+ped (6 år), lektor med opprykk har hovedfag + ped (7 år). Lokale forhandlinger er rent bullshit i staten. Noen få mannfolk som er store i kjeften tjener på det. De vanlige folka får ingenting, så de lønningene du ser i statistikken er det som er vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer. Mitt yrke er krevende nok, men all respekt til lærerne. Jeg ville ikke hatt jobben om den så ble kastet etter meg. Dette pga arbeidsmengden. Nå skal det sies at jeg er støttepedagog og stort sett kan gå fra arbeid uten å ta jobben med meg hjem, noe lærerne ikke kan. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer. Mitt yrke er krevende nok, men all respekt til lærerne. Jeg ville ikke hatt jobben om den så ble kastet etter meg. Dette pga arbeidsmengden. Nå skal det sies at jeg er støttepedagog og stort sett kan gå fra arbeid uten å ta jobben med meg hjem, noe lærerne ikke kan. ;)

Er det ikke stort sett det samme det går i da om eleven er tre år eller 16? Det handler om å legge til rette slik at neste generasjon kan bruke evnene sine og lære. Lærere og førskolelærere uansett arbeidsplass må stå sammen.

Utrolig at det er så mange som mener så mye om lærerene og deres jobb. Er det fordi alle har vært elev en gang at de "kan" så mye om skole og udugelige lærere? I såfall, skolen har forandret seg siden du var elev. -Og som jeg alt har sagt, du er hjertelig velkommen inn for en kikk.

Endret av Pauline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke stort sett det samme det går i da om eleven er tre år eller 16? Det handler om å legge til rette slik at neste generasjon kan bruke evnene sine og lære. Lærere og førskolelærere uansett arbeidsplass må stå sammen.

Utrolig at det er så mange som mener så mye om lærerene og deres jobb. Er det fordi alle har vært elev en gang at de "kan" så mye om skole og udugelige lærere? I såfall, skolen har forandret seg siden du var elev. -Og som jeg alt har sagt, du er hjertelig velkommen inn for en kikk.

Beklager, men jeg kan ikke få ditt svar til å samsvare med mitt innlegg...

Jeg sier at jeg har full respekt for lærere. Jeg ville ikke hatt en slik jobb, selv med lang sommerferie. De gjør en kjempejobb.

Og nei,-det er _ikke_ stort sett det samme det går i om eleven er tre eller 16.

Hva mener du med det? En lærers hverdag er rimelig forskjellig fra en førskolelærers hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vi hatt lærere. Lærere vi liker, ikke liker, lærere som har hjulpet oss eller som vi føler har ødelagt for oss. Lærere som var autorisasjonspersoner som vi ikke alltid respekterte. Lærere som misbrukte myndigheten sin og gjorde skade. Lærere som reddet liv pga medfølelse og innsikt.

Syns det er rart at dere som er lærere er overrasket over engasjementet. Dere burde ha lært nok på lærerskolen til å forstå dette. Tenk etter hvilken posisjon læreren hadde i ditt liv da du var 10 år. Det slipper ikke så lett.

Nei, skolen er ikke som den var. Men mange av lærerne er der fremdeles. Dessuten har mange av oss barn som går på skolen slik den er nå. Med lærerne slik de er nå. Ikke forkast våre utsagn fordi vi er eldre enn deg. Som en her over sier - Det er VÅRE barn dere har ansvaret for - vi trenger å bli forsikret om at dere gjør en god jobb, for det ser ikke alltid slik ut.

Nuvel - det var egentlig helt på siden da. Men både empati og et oversiktsbilde på samfunnet er VIKTIG for en lærer...

Det gikk på et vis før i tiden også, og foreldre og større søsken kan lære bort, samt i dag har vi internett, remember, og bøker?

Historieløst. Før i tiden hadde jo lærerne nettopp den statusen Kristin etterlyser - de var ikke lavstatus, de var høystatus nesten på linje med presten. Vet ikke hvor langt tilbake i tid "før i tiden" er for deg, men sannsynligvis ville man ikke kunne nyttiggjort seg verken internett eller bøker med den utdanningen de fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful

Nå må dere slutte å dra alle over samme kam her inne!!! :frustrert:

" de som søker lærerhøyskolen er ikke de skarpeste knivene i skuffen", "de gjør en dårlig jobb", "de sutrer alle sammen"... Trenger jeg å fortsette? Jada jada det er ikke det aller høyeste kravet for å komme inn på lærerhøyskolen. Men som ved alle andre studier så faller snittet i takt med antall søkere. Er det mange som søker lærerhøyskolen i bergen, stiger snittet ved denne skolen året etter. Sånn er det bare. Det vil ikke si at alle de som søker har akkurat snittet. Det er gjerne topp karakter studenter søm faktisk ønsker å bli lærere!!!

Å si at alle gjør en middelmådig jobb er jo latterlig og vitner om uvitenhet. Kanskje ikke dere som mener det er den skarpeste kniven i skuffen :legrine:

Det jeg derimot er enig er at de HAR bra lønnsforhold og ferie/avspaseringsordninger. En jobb som kan passe veldig bra når ma har unger virker det som. Og mange er fornøyd med dette. la det nå da ikke bli sånn at ALLE lærere sutrer, er inkompetente og dumme.

Endret av hopeful
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adjunkt
Det blir, som jeg skrev, færre og færre lærere med mindre enn 6 års utdannelse.

Det er utrolig få mennesker som har doktorgrad. Og det er ennå veldig færre i skoleverket som underviser som har doktorgrad! (De få som har det jobber gjerne ved høyskole eller universitet, eller annen forskningsinstitusjon).

Påstanden din om det blir færre og færre lærere med mindre enn 6 års utdannelse er veldig, veldig feil! De aller fleste lærere fullfører Lærerhøgskolen, og that's it. :) Det er bra nok det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er utrolig få mennesker som har doktorgrad. Og det er ennå veldig færre i skoleverket som underviser som har doktorgrad! (De få som har det jobber gjerne ved høyskole eller universitet, eller annen forskningsinstitusjon).

Påstanden din om det blir færre og færre lærere med mindre enn 6 års utdannelse er veldig, veldig feil! De aller fleste lærere fullfører Lærerhøgskolen, og that's it.  :) Det er bra nok det, da.

På skolen der mine barn går ( barneskole og ungdomskole), er det ikke en eneste lærer som har mindre enn 5 års utdannelse. Og flere har mer enn 5 år også.

Har en venninne som er vikar på flere skoler, og der er det også få lærere som bare har lærerhøgskolen.

Og ja lærerhøgskolen er bra nok, men ganske mange lærere ønsker å videreutdanne seg. Det er ikke dermed sagt de tar alt med en gang, men fyller på etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida

Har dere fått CV på alle lærerne? Hvem har i så fall tatt seg lov til å gå ut med taushetsbelagt info på den måten?

Eller er det bare en påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått CV på alle lærerne? Hvem har i så fall tatt seg lov til å gå ut med taushetsbelagt info på den måten?

Eller er det bare en påstand?

Når lærerene forteller det selv til foreldrene, er det ikke taushetsbelagt. ;) og ingen her inne, har noen som helst anelse om hvilke skoler jeg snakker om. ;)

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden din om det blir færre og færre lærere med mindre enn 6 års utdannelse er veldig, veldig feil! De aller fleste lærere fullfører Lærerhøgskolen, og that's it.  :) Det er bra nok det, da.

Hvis du leser det jeg skrev ser du at jeg snakker om lærere på vgs. der finner du ikke mange fra lærerhøyskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...