Gå til innhold

Hvordan våger lærerne klage på lønnen?

Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Seriøst!

Kommer an på hva man ser i forhold til, men i forhold til førskolelærere (ett års mindre studie,men alikevel) - MYE mer lønn,MYE lenger ferie! - og lærere har ansvar for undervisning, retting av oppgaver, planlegging av timene. Vi har ansvar for planlegging av dagene (MANGE flere timer enn lærerne har iløpet av en dag), og vi har personal ansvar..

Da jeg studerte var jeg i skolepraksis, og begge øvingslærerne jeg hadde lo nesten av oss studentene, hun ene hadde jobbet i barnehage før,og sa selv at hun ikke forsto hvorfor det var så "urettferdige" vilkår..

(Men så er vel til gjengjeld ungene hakket søtere før denår tenårene? - verdt noen tusen det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst!

Kommer an på hva man ser i forhold til, men i forhold til førskolelærere (ett års mindre studie,men alikevel) - MYE mer lønn,MYE lenger ferie! - og lærere har ansvar for undervisning, retting av oppgaver, planlegging av timene. Vi har ansvar for planlegging av dagene (MANGE flere timer enn lærerne har iløpet av en dag), og vi har personal ansvar..

Da jeg studerte var jeg i skolepraksis, og begge øvingslærerne jeg hadde lo nesten av oss studentene, hun ene hadde jobbet i barnehage før,og sa selv at hun ikke forsto hvorfor det var så "urettferdige" vilkår..

(Men så er vel til gjengjeld ungene hakket søtere før denår tenårene? - verdt noen tusen det..)

Personlig foretrekker jeg heller å gi reflekterte fjortiser faglig dybde, enn snørrete småunger som trenger å lære grunnleggende sosialisering. Men det er meg da, og godt er det at vi er forskjellige. :)

Førskolelærere og lærere burde vel heller sloss for samme sak, og ikke prøve å overgå hverandre i hvem som har det værst. ;)

Jeg synes førskolelærere og barnehagen som institusjon gjør en utrolig viktig jobb, men å komme medslike påstander som du gjør blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Jeg går fem på igjen... :frustrert:

I tillegg er det ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir lærere.

Hvor har du det fra at jeg ikke er av "de skarpeste knivene i skuffen"? Føler ikke at jeg har grunn til å skamme meg over karakterene mine fra grunnskole, videregående, høyskole og universitet.

Lærere underviser i 3 kvarter om gangen: og veldig mye av den tiden går ut bare på å høre opp lekser, sette de til gruppearbeid, få elevene til å være sysselsatt, mens lærere ofte bare blir en tilskuer som ser på klokken...det er friminutt, lang spisepause, og det er svært gunstige arbeidstider!

Når var du sist i skolen? Tre kvarters økter er ikke normen lenger.

Mange lærere går hjem tidlig, og de avspaserer mye.

Det er riktig at de har mye avspasering. Hvorfor det, tror du?

Jeg synes ikke jeg har hørt annet enn syting fra lærere de siste 15 årene. Jeg mister respekten for denne gruppen...Mitt inntrykk er at lærere generelt gjør en temmelig middelmådig ( i beste fall) jobb.

Har du hørt meg syte? Hvorfor har du mistet respekten for meg?

Jeg er ikke enig med deg i at "mange lærer har 7 års utdanning". Den påstanden har du ikke dekning for, de aller fleste lærere i grunnskaolen har 4 års utdanning, og noen av de eldre har 3.

Jeg har 6,5 års utdannelse. Hvilken dekning har du for din påstand?

Jeg er uendelig lei av tråder som angriper meg som yrkesmenneske. Det er utrolig sårende å lese sånt møl når man har stått på for andres barn i mange år, oppdatert og engasjert seg. Den virkeligheten flere av dere beskriver, kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt. Jeg sier ikke at alle lærere er perfekte, det finnes dårlige lærere på linje med dårlige leger, økonomer, renholdere og sekretærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at alle lærere er perfekte, det finnes dårlige lærere på linje med dårlige leger, økonomer, renholdere og sekretærer.

Enig med Hedda, man kan ikke dra alle under en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klager lærerne så mye da? syns ikke jeg har sett noe særlig til det jeg, etter at de fikk en grundig og fortjent lønnsjustering i 2000/2001/2002 en gang...

Enig. Jeg har ikke lagt merke til at de klager, men det er derimot mange som klager på at lærere får for mye. Det kan jo hende at noen ser på det som klaging når man motsier gamle fordommer som at lærere kun drikker kaffe hele dagen og har ferie halve året o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De færreste lærere har hovedfag! Kanskje noen få her og der, men den gjengse lærer har Lærerskolen (3 år) /Lærerhøgskolen (4 år), kom ikke her og si noe annet.

Hvis man skulle slumpe til å ha hovedfag, vel, så er man lektor i skoleverket.

Lærere og andre ansatte i skoleverket har i dag flotte lønninger som er vesentlig høyere enn mange andres. Rundt om forbi finnes det faktisk en del sytete lærere, og ja, de er veldig glad i kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste innlegger: Har du hørt mange lærere som klager på lønna etter at de fikk lønnshopp for noen år siden? Noen nyutdannete tror de skal tjene som ingeniører i det private, men jeg kjenner en god del lærere og de er stort sett fornøyde, de.

I barneskolen har lærere undervisning 25 timer i uka, og liten tid til kaffe og kaker. Min samboer har dager hvor rumpa hans knapt nok toucher en stol fra halv 9 om morgenen til 3 på ettermiddagen - lunsjen (matpakka, siden det ikke er noe kantinetilbud) inntas ofte på vei fra et klasserom til et annet, eller på vei ut til inspeksjon.

I perioder er han hjemme i 3-4-tida. Men da er det jobbing på kveldstid. Men som oftest er han på jobb mellom 8 og 5 hver dag. I perioder med konferansetimer er han ofte ikke hjemme før godt over 8 på kvelden. I klassen han har nå er det få elever med IOP, men da han hadde mange IOP-elever ble det veldig mye ekstrajobbing. Tilrettelegging, rapportering, etc.

Btw: Jeg har selv jobbet i barneskolen som lærervikar. Kjekk og givende jobb, men fyttiggrisen så slitsomt! Aldri mulighet for pause når man trenger det. Sitte i løpet av undervisningstimene var bare å glemme (2x45 min i strekk). Alltid krangling, bråking, noen som hadde glemt noe, etc. (Resultat av manglende barneoppdragelse). De dagene jeg hadde full undervisningsdag, var jeg helt utslitt når skolen var over. Da var det bare å dra hjem og få klarnet hodet litt før middag og forberedelser til neste dag. Før jeg prøvde meg på dette, var jeg fast bestemt på å ta PPU'en. Men nei, takk. Det private næringsliv frister mye mer. Overtid blir utbetalt eller avspasert når det passer deg (til en viss grad), ikke på fastlagte tidspunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det er fascinerende at de som gjør den viktigste jobben i samfunnet stemples som tapere og lavstatus mennesker. Greit nok at vi har det fett nok, men det hadde ikke tatt mange generasjoner til for å kjøre et samfunn i grøften dersom ingen ville formidle kunnskapen lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det hadde ikke tatt mange generasjoner til for å kjøre et samfunn i grøften dersom ingen ville formidle kunnskapen lenger....

Det gikk på et vis før i tiden også, og foreldre og større søsken kan lære bort, samt i dag har vi internett, remember, og bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun har jo et poeng her da.

Lærere har ikke verdens mest kompliserte utdanning, den er heller ikke verdens lengeste/dypeste/mest analytiske man kan finne på å ta. I tillegg er det ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir lærere.

Når det er sagt: lønnen til lærere/adjunkter med opprykk/lektorer og rektorer er blitt suverent gode de senere årene! Blant pedagogisk personale finner vi lønninger fra 310 000 til 490-500 000, enkelte over det også, hvis det er noe spesielt.

En adjunkt ved barneskolen i vår kommune, hun tjener 400 000,- etter noen års ansiennitet. Det er da en ganske god lønn i forhold ti lalle de andre gruppene som jobber i kommunal sektor!

Lærere underviser i 3 kvarter om gangen: og veldig mye av den tiden går ut bare på å høre opp lekser, sette de til gruppearbeid, få elevene til å være sysselsatt, mens lærere ofte bare blir en tilskuer som ser på klokken...det er friminutt, lang spisepause, og det er svært gunstige arbeidstider! Mange lærere går hjem tidlig, og de avspaserer mye. I tillegg har de lange ferier og mange ferier.

Den der var jo ganske nedlatende da. Ikke den skarpeste kniven som blir lærere.

nå må du forklare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke enig med deg i at "mange lærer har 7 års utdanning". Den påstanden har du ikke dekning for, de aller fleste lærere i grunnskaolen har 4 års utdanning, og noen av de eldre har 3.

Lærere i den videregående skole, der har en del av dem Cand. mag (dvs. 4 år), adjunkt med opprykk (4 år på Lærerhøgskolen) og noen av dem har hovedfag (6 år) (som i dag heter Master og er på 5 år). Kvaliteten på disse lærerne er uansett ymse og svært varierende, enten de har pedagogikk eller ikke, det er personen som teller. Det kan man selvfølgelgi si om andre yrker også, men jeg tenker at i læreryrket er det ekstra viktig med sosiale ferdigheter og gode kommunikasjonsevner. De fleste lærere jeg kjenner i dag som voksen, og også har som venner, er faktisk mindre pedagogiske enn folk jeg kjenner i andre yrker, paradoksalt nok.

Det finnes flere grupper i kommunal sektor med like lang, eller helst lengre og mer komplisert utdanning enn lærerne: sivilingeniører (5 år), jurister (6 år), samfunnsvitere (6 år), leger (6 år), arealplanleggere (5 år), skogbrukssjefer (3-5 år), jordbrukssjefer (3-5 år) og samfunnsøkonomer (6 år).

*Riktignok har tidligere hovedfag nå i dag kalt Master, og dermed blir den lengste utdanning man kan ta i dag 5 år )Master)(unntatt medsisinstudiet som fremdeles er på 6 år).

De feste almennlærere har nok 4 år når de begnner i yrket (eller 5) men etter hvert som det blir nye satsingsområder i skolene, etterutdanner de fleste seg. Derfor har nok de fleste som er i drift mer enn 4 år. Egentlig uvesentlig. Ellers er det nå en del år siden jeg har hørt syting, da. Prøv å være litt saklige, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Det gikk på et vis før i tiden også, og foreldre og større søsken kan lære bort, samt i dag har vi internett, remember, og bøker?

Hvilken fabelaktig idé! La oss alle bare utdanne ungene våre hjemme! Selvfølgelig kan det bli slitsomt for en familie med begge foreldre i jobb å finne tid til å lære ungene alt de skal kunne frem til universitetsnivå, men noen ofre må man jo finne seg i å ta for å fjerne samfunnet for disse grusomme ubrukelige lærerne. Dessuten om man bare fjerner all den tiden lærerne vanligvis bruker på å "høre lekser, sette igang gruppearbeid og se på klokken" burde vi jo koke den norske grunnskolen ned til kanskje en time om dagen!

I tillegg må selvsagt alle foreldre sørge for at de ikke får unger med mindre enn 6-7 års mellomrom, sånn at poden på 12 kan lære 4åringen å lese for eksempel. Skulle selv ikke dette hjelpe har vi jo internett, og med internett burde jo de fleste problemer være løst.

Og som vi alle vet er jo folk flest mye flinkere i matte, norsk, naturfag og musikk (mm) enn disse såkalte "spesialiserte" lærerne. Hvem trenger vel universitetsutdannelse i matte når man både kan regne på kalkulator og excel? Det de ikke kan selv, kan jo tross alt ungene finne på internett! Sosialisering kan jo ungene lære på dagtid mens vi voksne er på jobb, satse på at det går greit å ha ungene hjemme alene uten noen som helst tilbud på formiddagen.

Litt kjipt med alle de tomme skolebygningene, men staten kan vel overta dem og bruke dem til etterut... nei det er sant det skal vi jo bare lære av familie og kompiser.

Dette er absolutt noe som bør tas til etterretning, når staten bruker så mye penger på noe så uviktig som skoler og lærere er det vel etter hvert lurt å gi dem beskjed om at pengene kan brukes til noe mer fornuftig.. Som internett til alle kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det er fritt fram for alle som vil og har karakterer til det til å ta 4 år på lærerhøgskolen. Høres ut som om det sitter en haug med bitre personer rundet om kring og angrer på at de ikke tok en slik GULLKANTA UTDANNING, med masse fri og kjempelønn.

Gidder ikke la meg provosere av at noen synes vi tjener for godt, har for mye fri eller hva det måtte være. Det er fritt fram å prøve seg for alle som vil.

-Og har du noe ubearbeidet i forhold til en eller annen lærer i oppveksten (Det har vel de fleste) så husk at du er stor jente nå. Det er på tide å legge fortiden bak seg.

Synes du det blir for drastisk å sette deg på skolebenken, er du hjertelig velkommen i klasserommet for å observere littegranne. Du kan godt få jobbe litt med det samme du er der og, det er mange sko å knytte i løpet av en dag og mange små som skal trøstes. Men det er mange gleder i jobben, og det kan hende at du trives så godt at du blir..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvilken fabelaktig idé! La oss alle bare utdanne ungene våre hjemme! Selvfølgelig kan det bli slitsomt for en familie med begge foreldre i jobb å finne tid til å lære ungene alt de skal kunne frem til universitetsnivå, men noen ofre må man jo finne seg i å ta for å fjerne samfunnet for disse grusomme ubrukelige lærerne. Dessuten om man bare fjerner all den tiden lærerne vanligvis bruker på å "høre lekser, sette igang gruppearbeid og se på klokken" burde vi jo koke den norske grunnskolen ned til kanskje en time om dagen!

I tillegg må selvsagt alle foreldre sørge for at de ikke får unger med mindre enn 6-7 års mellomrom, sånn at poden på 12 kan lære 4åringen å lese for eksempel. Skulle selv ikke dette hjelpe har vi jo internett, og med internett burde jo de fleste problemer være løst.

Og som vi alle vet er jo folk flest mye flinkere i matte, norsk, naturfag og musikk (mm) enn disse såkalte "spesialiserte" lærerne. Hvem trenger vel universitetsutdannelse i matte når man både kan regne på kalkulator og excel? Det de ikke kan selv, kan jo tross alt ungene finne på internett! Sosialisering kan jo ungene lære på dagtid mens vi voksne er på jobb, satse på at det går greit å ha ungene hjemme alene uten noen som helst tilbud på formiddagen.

Litt kjipt med alle de tomme skolebygningene, men staten kan vel overta dem og bruke dem til etterut... nei det er sant det skal vi jo bare lære av familie og kompiser.

Dette er absolutt noe som bør tas til etterretning, når staten bruker så mye penger på noe så uviktig som skoler og lærere er det vel etter hvert lurt å gi dem beskjed om at pengene kan brukes til noe mer fornuftig.. Som internett til alle kanskje?

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kloke ord.

Selv tror jeg virkelig at det er MYE jobb å være lærer. At de tjener så himla godt tror jeg ikke. Ikke hvis en ser hvor mye arbeid det følger med yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt om forbi finnes det faktisk en del sytete lærere, og ja, de er veldig glad i kaffe.

Det finnes sytere og kaffedrikkere i alle yrkesgrupper. Men lærere er vel blant de som har minst tid til kaffedrikking på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fascinerende at de som gjør den viktigste jobben i samfunnet stemples som tapere og lavstatus mennesker. Greit nok at vi har det fett nok, men det hadde ikke tatt mange generasjoner til for å kjøre et samfunn i grøften dersom ingen ville formidle kunnskapen lenger....

Nå vet jeg ikke hvordan det er nå, men for et par år siden var det ikke akkurat størst pågang med søkere til lærerhøyskolen. Du trengte ikke å være best i klassen på videregående for å komme inn for å si det sånn...

Jeg sier forresten ikke at dere ikke gjør en viktig jobb og fortjener lønna deres. Jeg mener bare det at dere ikke har noen grunn til å klage på lønn og arbeidstider.

Endret av Lourdes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...