Gå til innhold

Hvordan våger lærerne klage på lønnen?

Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin_

Overhørte en ganske morsom meningsytring i dag fra en jente som jeg vil anta var i 18-20årsalderen angående lærerenes lønn og arbeidsforhold. Hun kunne ikke skjønne hvordan lærere våget å klage på lønnen sin, de fikk jo 400 000-500 000 kroner i året, og hadde fri hele sommeren! I tillegg hadde de kun arbeidsdager til seinest fire, og selv når de var på skolen jobbet de stort sett ikke, ettersom de ikke hadde undervisning! Jobbe 4 timer om dagen, to måneder sommerferie og lang juleferie? Og til en halv million i året?

Skjønner ikke at vi sliter med rekruttering av lærere i Norge jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, hun har jo et poeng her da.

Lærere har ikke verdens mest kompliserte utdanning, den er heller ikke verdens lengeste/dypeste/mest analytiske man kan finne på å ta. I tillegg er det ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir lærere.

Når det er sagt: lønnen til lærere/adjunkter med opprykk/lektorer og rektorer er blitt suverent gode de senere årene! Blant pedagogisk personale finner vi lønninger fra 310 000 til 490-500 000, enkelte over det også, hvis det er noe spesielt.

En adjunkt ved barneskolen i vår kommune, hun tjener 400 000,- etter noen års ansiennitet. Det er da en ganske god lønn i forhold ti lalle de andre gruppene som jobber i kommunal sektor!

Lærere underviser i 3 kvarter om gangen: og veldig mye av den tiden går ut bare på å høre opp lekser, sette de til gruppearbeid, få elevene til å være sysselsatt, mens lærere ofte bare blir en tilskuer som ser på klokken...det er friminutt, lang spisepause, og det er svært gunstige arbeidstider! Mange lærere går hjem tidlig, og de avspaserer mye. I tillegg har de lange ferier og mange ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har ikke verdens mest kompliserte utdanning, den er heller ikke verdens lengeste/dypeste/mest analytiske man kan finne på å ta. I tillegg er det ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir lærere.

Når det er sagt: lønnen til lærere/adjunkter med opprykk/lektorer og rektorer er blitt suverent gode de senere årene! Blant pedagogisk personale finner vi lønninger fra 310 000 til 490-500 000, enkelte over det også, hvis det er noe spesielt.

En adjunkt ved barneskolen i vår kommune, hun tjener 400 000,- etter noen års ansiennitet. Det er da en ganske god lønn i forhold ti lalle de andre gruppene som jobber i kommunal sektor!

Lærere underviser i 3 kvarter om gangen: og veldig mye av den tiden går ut bare på å høre opp lekser, sette de til gruppearbeid, få elevene til å være sysselsatt, mens lærere ofte bare blir en tilskuer som ser på klokken...det er friminutt, lang spisepause, og det er svært gunstige arbeidstider! Mange lærere går hjem tidlig, og de avspaserer mye. I tillegg har de lange ferier og mange ferier.

Synes du skulle hive deg på et studium, jeg. Det tar jo bare fire år. (Gidder ikke logge meg på akkurat nå, da jeg ikke er hjemme, men er fast bruker, og lærer med kjempe god lønn. Tjener vel 2/3 eller halvparten av det de gutta som gikk fire år på ingeniørhøgskolen tjener.)

Får bare håpe du trives etter å ha tatt utdannelsen da. Mulig du bør lese en annen plass på sida her før du søker, men.....

Nei, gidder ikke la meg provosere av deg. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moroklumpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, for lærerne jobber jo bare når de underviser.. Det er jo ikke som om de trenger forberede seg til timene eller noe, det er bare å møte opp og ta det hele på sparken. Dessuten trenger man ikke rette noe heller. Foreldremøter og konferansetimer og slikt er jo bare moro, lærere har jo ikke annet å gjøre på kveldstid så uansett. :ironi:

Neidu, har et utall antall lærere i slekta, og de jobber lange dager, sitter med rettearbeid og blir plaget av foreldre som gnåler og syter i tide og utide. Takke meg til for en drittjobb! Lange ferier? Det er avspasering, fordi de jobber så mye ellers i året. Og de kan jo ikke ta ferie når de vil heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhørte en ganske morsom meningsytring i dag fra en jente som jeg vil anta var i 18-20årsalderen angående lærerenes lønn og arbeidsforhold. Hun kunne ikke skjønne hvordan lærere våget å klage på lønnen sin, de fikk jo 400 000-500 000 kroner i året, og hadde fri hele sommeren! I tillegg hadde de kun arbeidsdager til seinest fire, og selv når de var på skolen jobbet de stort sett ikke, ettersom de ikke hadde undervisning! Jobbe 4 timer om dagen, to måneder sommerferie og lang juleferie? Og til en halv million i året?

Ja et voksent samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida

Hadde læreryrkets lønn og arbeidsvilkår fristet meg eller gitt meg grunn til misunnelse, hadde jeg blitt lærer selv i stedet for å sutre over at de faktisk har den lønnen de fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne må slutte å klage over lønnen sin, den er muligens ikke verdens høyeste, men i forhold til de andre gruppene i kommunesektoren som jobber mer enn lærerne, har høyere utdanning enn dem, og i tillegg mer komplekse stillinger, tjener de mye!

Derfor bør de nok tenke seg om mer før de går ut og klager. Jeg synes ikke jeg har hørt annet enn syting fra lærere de siste 15 årene. Jeg mister respekten for denne gruppen...Mitt inntrykk er at lærere generelt gjør en temmelig middelmådig ( i beste fall) jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt med de lange, sene kveldene må de ta ansvar for selv. Skal være den første til å være enig i at arbeidsplassene deres er grusomme, gjerne åpne saler med bittesmå bord, så sånn sett kan jeg skjønne at de vil hjem og heller jobbe der. Men dersom de hadde vært på skolen og gjort rettinger, forberedelser osv i vanlig "kontortid", er det ikke en mulighet for at de også hadde konsentrert seg bedre? Jeg vet ikke, jeg bare stiller spørsmålet. Joda, det er jo en del forstyrrelser når man sitter i slike saler, men det er det vel når man er hjemme og har ektefelle, barn, dyr og venner som skal ha oppmerksomhet også? Skjønner jo at en del ting må gjøres på kveldstid, men slik er det jo for de fleste av oss at det av og til må skje ting på kveldtid.

Men lærerene har vært utrolig flinke til å markedsføre seg, og har forhåpentligvis fått den lønna de fortjener. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å blitt lærer, (desto større grunn til å beundre dem som orker) høy lønn eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klager lærerne så mye da? syns ikke jeg har sett noe særlig til det jeg, etter at de fikk en grundig og fortjent lønnsjustering i 2000/2001/2002 en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne må slutte å klage over lønnen sin, den er muligens ikke verdens høyeste, men i forhold til de andre gruppene i kommunesektoren som jobber mer enn lærerne, har høyere utdanning enn dem, og i tillegg mer komplekse stillinger, tjener de mye!

Derfor bør de nok tenke seg om mer før de går ut og klager. Jeg synes ikke jeg har hørt annet enn syting fra lærere de siste 15 årene. Jeg mister respekten for denne gruppen...Mitt inntrykk er at lærere generelt gjør en temmelig middelmådig ( i beste fall) jobb.

Menge lærer har 7 års utdanning. I hvert fall de som jobber i videregående skole. Hovedfag tar 6 år, og så har de 1 år med pedagogikk i tillegg.

Allmennlærere har 4 års utdanning. Hvilke grupper i kommunesektoren har lengre utdanning?

Ellers er det lett gjennomskubart med denne lærerforakten. Alle har vel vært forbanna på en lærer i løpet av sin skoletid. Men de fleste kommer over det. Eller kanskje ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Menge lærer har 7 års utdanning. I hvert fall de som jobber i videregående skole. Hovedfag tar 6 år, og så har de 1 år med pedagogikk i tillegg.

Allmennlærere har 4 års utdanning. Hvilke grupper i kommunesektoren har lengre utdanning?

Ellers er det lett gjennomskubart med denne lærerforakten. Alle har vel vært forbanna på en lærer i løpet av sin skoletid. Men de fleste kommer over det. Eller kanskje ikke???

Jeg er ikke enig med deg i at "mange lærer har 7 års utdanning". Den påstanden har du ikke dekning for, de aller fleste lærere i grunnskaolen har 4 års utdanning, og noen av de eldre har 3.

Lærere i den videregående skole, der har en del av dem Cand. mag (dvs. 4 år), adjunkt med opprykk (4 år på Lærerhøgskolen) og noen av dem har hovedfag (6 år) (som i dag heter Master og er på 5 år). Kvaliteten på disse lærerne er uansett ymse og svært varierende, enten de har pedagogikk eller ikke, det er personen som teller. Det kan man selvfølgelgi si om andre yrker også, men jeg tenker at i læreryrket er det ekstra viktig med sosiale ferdigheter og gode kommunikasjonsevner. De fleste lærere jeg kjenner i dag som voksen, og også har som venner, er faktisk mindre pedagogiske enn folk jeg kjenner i andre yrker, paradoksalt nok.

Det finnes flere grupper i kommunal sektor med like lang, eller helst lengre og mer komplisert utdanning enn lærerne: sivilingeniører (5 år), jurister (6 år), samfunnsvitere (6 år), leger (6 år), arealplanleggere (5 år), skogbrukssjefer (3-5 år), jordbrukssjefer (3-5 år) og samfunnsøkonomer (6 år).

*Riktignok har tidligere hovedfag nå i dag kalt Master, og dermed blir den lengste utdanning man kan ta i dag 5 år )Master)(unntatt medsisinstudiet som fremdeles er på 6 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Hovedfag er et studie på 6 år.

* I dag heter det ikke hovedfag lengre, gredaen og tittelen er erstattet av Master, og den har varighet på 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller.

Men har jenta tenkt over hvordan prøvene og innleveringene hennes egentlig blir rettet og vurdert? Er det en robot som jobber hele dagen lang og som faker hver enkelt lærers håndskrift, kanskje? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har ingenting å klage på, i det hele tatt. Jeg vet om flere lærere som sier det samme. Slutt å klage, dere har det ikke noe verre enn oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt over at denne meningsytringen kanskje var satt litt på spissen?

Jeg synes ikke synd på lærerne (bortsett fra at jeg synes at de har en driiit kjedelig jobb)!!!

Har to gode venninner som nå er nyutdannende lærere. De har veldig pene vitnemål fra høyskolen. De klager nå over at huff det er så tøft å stå opp så tidlig om morgenen (de er på jobb ca kl 08). Buhu. Var på skolen tidlig hver morgen også som student jeg. Nå har de akkurat hatt "avspasering" en uke. :ler: Avspasering for hva da?? Men disse venninene mine innrømmer gjerne at de ikke har hatt den vanskeligste utdanningen og at de har relativt gode arbeidsvilkår. De kan heldigvis le av det. Hun ene har 4 klasse og de holder på med gangetabellen. Hun fortalte at hun driver og øver seg selv nå. Det er jo ikke lett å kunne hele tabellen sånn når hun må kunne svarene uten å tenke seg om. For eks. 6*7 kunne jo være litt "tricky" :ler:

Jeg misunner ikke jobber deres for femti øre, så ikke misforstå meg, jeg ville ikke tatt den utdanningen og hatt den jobben for 1 mill i året som start lønn engang. Poenget mitt er bare det at jeg synes IKKE at lærerne bør klage, men heller være ganske så fornøyde med hvordan de har det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...