Gjest siraff:) Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg er 18, går på skole og bor hos mor og stefar. Greia er det at selv om jeg bor sammen med mamma strekker ikke pengene til. Alt jeg får nå er stipend.Og det holder ikke. Det blir forventa at jeg skal kjøpe mat,klær og skolemateriell selv, men stipendet alene dekker ikke dette. Familien sliter med dårlig økonomi og jeg må bidra mer. Jeg prøver å skaffe jobb,men har enda ikke lykkes. Er det noe slags økonomisk støtte jeg kan søke på?
Gjest niomi Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Nope. Ikke så lenge du bor hjemme. Men du kan jo skaffe deg jobb ved siden av skolen. De fleste jeg kjenner jobbet ved siden av VGS, i butikk, med servering, vasking, på sykehjem, etc. At foreldrene dine krever at du skal betale alt selv, syns jeg er . Greit at du må holde klær ogbøker selv, men du burde da virkelig få mat på bordet i tillegg til tak over hodet. Edit: Ser du er på jobbjakt. Endret 11. oktober 2006 av niomi
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg er 18, går på skole og bor hos mor og stefar. Greia er det at selv om jeg bor sammen med mamma strekker ikke pengene til. Alt jeg får nå er stipend.Og det holder ikke. Det blir forventa at jeg skal kjøpe mat,klær og skolemateriell selv, men stipendet alene dekker ikke dette. Familien sliter med dårlig økonomi og jeg må bidra mer. Jeg prøver å skaffe jobb,men har enda ikke lykkes. Er det noe slags økonomisk støtte jeg kan søke på? ← regner med at du har fult stipend, siden det er dårlig råd. Vær glad du bor hjemme da, så slipper du husleie, strøm og andre ting. Skulle o bare mangle at du ikke kjøpte din egen mat. Du har mulighet til å flytte på hybel/leilighet-Du er voksen og bestemmer selv. men husk det vil koste deg mye penger. da må du låne i lånekassen. En gjeld du skal betale tilbake. penger til klær får du ved å jobbe i helgene/ferier. Du kan gå med aviser om morgenen.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #4 Skrevet 11. oktober 2006 Du kan ta deg en tur på sosialkontoret, for det kan være du kan få noe der. Du kan også søke om bidrag fra din far, for du kan få utvidet bidraget så lenge du går på vgs.
c",) Skrevet 11. oktober 2006 #5 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg mener at foreldrene dine er pliktige til å forsørge deg fram til du er 20 år og går på videregående. Etter fylte 18 år kan du selv legge fram krav om bidrag fra din far. Dette er penger som du får inn på din konto. Hvis du flytter på hybel så mener jeg at du kan legge fram krav om bidrag fra begge foreldrene dine, men er ikke sikker på hvordan reglene er der. Jeg synes det er merkelig at din mor og stefar krever at du skal bidra til husholdningen så lenge du bare er 18 år og går på skole. Det ville vært noe annet hvis du var ferdig med videregående og i full jobb, da skulle det bare mangle om du ikke skulle bidratt økonomisk. Har selv en stesønn på 18 år som bor hos oss. Han har ca 3500 - 4000 kr å rutte med i mnd. Dette bruker han til klær, skolemateriale og personlig forbruk. Vi har ikke engang tenkt tanken på at han skal bidra økonomisk til matt og boutgifter.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #6 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg har selv en 19-åring på videregående boende hjemme. Hun må bruke stipendet sitt (ca 1500 kr) til klær, mobil, busskort, fornøyelser. Mat og andre utgifter ved å bo hjemme dekker jeg samt alle utgifter til lege/medisin. Hun får ikke barnebidrag fra faren sin siden han ikke jobber. I tillegg får hun noen kroner nå og da til klær og andre nødvendige ting. Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å forsørge henne, men aldri i verden om jeg kunne kreve henne for noe fordi hun bor hjemme og får mat og tak over hodet. De kronene jeg har deler jeg på oss to samt lillesøster. Vi er en familie og stiller opp for hverandre.
Gjest Turi Skrevet 12. oktober 2006 #7 Skrevet 12. oktober 2006 hjelp her var det lite sympati og støtte til en 18-åring som forsøker å støtte en dårlig familieøkonomi Jeg syns det er FLOTT at du ønsker å støtte opp om familiens økonomi siden den er så trang, og du er langt fra den eneste myndige som ønsker å bidra til fellesskapet selv om man kanskje skulle ha "rett til å bli forsørget til man er 20" som noen her sier. (Hva hjelper den retten dersom kassa er tom tror dere?) Det beste du kan gjøre er å få deg en jobb eller to. Vaske noen hus, passe noen barn, gå med noen aviser. Det er definitivt det eneste i tillegg til lånekassens stipend som virkelig monner. I tillegg har mange kommuner egne stipender til ungdom på videregående som kommer fra "vanskeligstilte" familier. Ved å gå til sosialkontoret, kan du muligens få bostøtte dersom du dokumenterer at du faktisk betaler for deg hjemme. Vet det er gjort, men er usikker når du er såvidt ung, hva som er kravet. Har du en far, har han sannsynligvis sluttet å betale bidrag for noen år siden. Sånn uten å kjenne forholdet dere i mellom i det hele tatt, er dette en typisk situasjon der han kanskje kan støtte litt opp? Men ellers må jeg bare si det en gang til: Få deg en jobb du. Det er definitivt det som gir mest penger i kassa.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #8 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg jobber i sosialtjenesten i en av våre større byer, og kan opplyse deg om at du nok dessverre hadde blitt avvist hos oss da du for det første må benytte deg av alle rettigheter du har i Lånekassa (og ja, det inkluderer også lån). Evt avslag fra Lånekassa bør påklages. For det andre er det slik etter Lov om barn og foreldre § 68 at det forventes at foreldrene dine har utvidet forsørgelsesplikt så lenge du går på/har rettigheter til videregående utdanning (altså 21 år). Vil absolutt anbefale deg å forsøke å skaffe deg en deltidsjobb, veldig mange skoleelever og studenter må det. Arbeidsmarkedet er kjempebra for tiden, så hvis du er litt aktiv som arbeidssøker, dukker det nok opp noe skal du se. Tipser også om at det kan være lurt å sjekke med NAV Arbeid en gang i blant, da det er en del stillinger som de får inn som ikke blir lagt ut på aetat.no eller utlyst i aviser el.l. Lykke til!
Kykkelikokos Skrevet 12. oktober 2006 #9 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg er 18, går på skole og bor hos mor og stefar. Greia er det at selv om jeg bor sammen med mamma strekker ikke pengene til. Alt jeg får nå er stipend.Og det holder ikke. Det blir forventa at jeg skal kjøpe mat,klær og skolemateriell selv, men stipendet alene dekker ikke dette. Familien sliter med dårlig økonomi og jeg må bidra mer. Jeg prøver å skaffe jobb,men har enda ikke lykkes. Er det noe slags økonomisk støtte jeg kan søke på? ← Du kan se om du finner noen legater du kan søke på her: www.legathandboken.no
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #10 Skrevet 13. oktober 2006 hjelp her var det lite sympati og støtte til en 18-åring som forsøker å støtte en dårlig familieøkonomi Jeg syns det er FLOTT at du ønsker å støtte opp om familiens økonomi siden den er så trang, og du er langt fra den eneste myndige som ønsker å bidra til fellesskapet selv om man kanskje skulle ha "rett til å bli forsørget til man er 20" som noen her sier. (Hva hjelper den retten dersom kassa er tom tror dere?) I tillegg har mange kommuner egne stipender til ungdom på videregående som kommer fra "vanskeligstilte" familier. Ved å gå til sosialkontoret, kan du muligens få bostøtte dersom du dokumenterer at du faktisk betaler for deg hjemme. Har du en far, har han sannsynligvis sluttet å betale bidrag for noen år siden. Sånn uten å kjenne forholdet dere i mellom i det hele tatt, er dette en typisk situasjon der han kanskje kan støtte litt opp? Men ellers må jeg bare si det en gang til: Få deg en jobb du. Det er definitivt det som gir mest penger i kassa. ← Det var da veldig så naiv du vat da Ts har bare fått vite fakta om hvilke rettigheter han har. Selv om vi skulle ønske at dagens norge fungerer slik som du beskriver det, så vet vi at det er ikke sånn det fungerer. Så lenge Ts bor hjemme, går på skole og er under 21 år så har foreldrene forsørgerplikt. Det nytter da ikke for Ts å gå på sosialkontoret. Det er der foreldrene som må gjøre. Bostøtte betales ofså ut til foreldrene som har de faktiske utgiftene og pliktene overfor sine barn. Det er ikke bare å gå på sosialen å få penger selv om man er 18 år og bor hjemme. Lurer også på hva du vet om far til Ts siden du kan dømme han utifra intet å si at han sansynligvis har sluttet å betale bidrag for flere år siden Det er det ikke kommet noen opplysninger om, å vi vet dermed ikke om far betaler bidrag eller ikke. Vi kan derfor heller ikke dømme far.
Gjest gjesta Skrevet 13. oktober 2006 #11 Skrevet 13. oktober 2006 Tror du kan få støtte på sosialkontoret. Er du over atten, bor hjemme og er i jobbsøking/skole. Vet ei som fikk det. Var bare 1500 i mnd, men alt hjelper. Og hun hadde stipend. Men når man bor hjemme får man jo fryktelig lite. Sykehjem pleier ofte å trenge helgevikarer. Sett inn anonse i avisen om at du tar på deg vasking av hus. Det burde være mulig med en jobb. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå