Gå til innhold

Enkel treretters meny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg og en venninne skal arrangere en aldri så liten festmiddag i venninnegjengen (12 personer). Trenger gode ideer til hva vi kan servere - gjerne en treretters meny.

Det bør helst ikke være voldsomt avansert å lage, men det kan gjerne se avansert ut - vil jo imponere litt :ler:

Er takknemlig for alle forslag og gode oppskrifter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gresskarsuppe er en superenkel forrett. Og den kan lags på forhånd og bare varmes opp.

forrett til 4

1 finhakket løk

smør

1 kg gresskar i biter

ca 5-7 dl kraft

salt

pepper

revet muskat

litt fløte

Surr løk i smør, ha i gresskar og 5 dl god kraft. Kok opp og la småkoke til gresskarene er møre. Kjør i blender/stavmikser til suppa er glatt. Spe med kraft (eller fløte hvis man vil) hvis nødvendig og smak til med salt, pepper og nyrevet muskatnøtt. Server i varme suppetallerkner.

Skrevet

Hovedrett: Fisk(torsk/breiflabb/steinbit) eller kylling surret i skinke og ovnsbakt servert med smørdampa grønnsaker (sukekrerter, parika, ) med en mild hvitløkpotetmos til.

Dessert cremebrulé( kan lages et par dager før) eller sjokolademousse ( kan lages noen timer før.

Forrett syns jeg onyx foslag var bra, det passer fint til en høstmeny.

Skrevet

Hei

En god og relativt enkel forrett er langstekte tomater på brød. Du deler bare tomatene i 2 og legger oppå godt med olivenolje og tørket oregano. Tomatene må stekes på lav varme i 1 1/2-2 timer. Stek små brødskiver slik at de blir litt "svidde" og gni dem inn med hvitøk. Før servering legges tomaten oppå brødet og du kan toppe det med litt ost (f.eks. feta) og litt frisk basilikum.

Skrevet

Hei

Lammeskanker er forresten herlige å ha til hovedrett. Kjøttet blir jo så mørt og det lager seg neste selv...det må bare koke i noen timer :-) Send meg en mail så skal jeg sende deg en oppskrift som jeg har i PDF format.

Skrevet

Jeg har noen ganger laget fenalår carpacio til forrett. (Min kjære elsker fenalår...)

Oppskjært fenalår danderes sammen med ruccola salat og parmesan. Dryppes litt god olivenolje og sitronsaft over. Tror oppskriften er på matprat.no Veldig godt, og veldig enkelt. Kan også gjøres klart på forhånd.

Har da gjerne hatt helstekt indrefilet til hovedrett med fløtegratinerte poteter, sopp ++.

Dessert er jeg ofte litt slapp med. Men sjokolade mousse er jo godt.

Karamellpudding er enkelt å lage og alltid en slager. (Ikke finn på å kjøpe pakke på butikken, veit ikke helt hva det minner meg om, men i hvert fall ikke karamellpudding...) Sjokoladefondant+++

Et annet tips til hovedrett nå på høsten er jo lammestek. Lagde det her på søndag. Kjempegodt :)

Skrevet

Her er forslag til hovedrett og dessert:

Provencalsk lammestek

INGREDIENSER:

1 lammestek

3 ss sitronsaft

12 poteter

4 gulrot

7 tomater

6 ss olivenolje

3 ss smør/margarin

2 bunter persille

6 båter hvitløk

ca. 1 1/2 dl strøkavring

100 g revet parmesan eller revet hvitost

ca. 2 ts salt

ca. 1 ts pepper

FREMGANGSMÅTE:

1. Skjær poteter, gulrot og tomater i skiver. Bruk 2 ss av oljen til å smøre en langpanne eller ildfast form og legg i potetene og tomatene. Krydre med salt og pepper. Legg 2 ss smør i små klatter oppå potetene og tomatene.

2. Finhakk persille og hvitløk og bland med strøkavring. 2/3 av denne blandingen blandes med 4 ss av olivenoljen. Det som er igjen blandes med nyreven ost og settes til side.

3. Gni steken inn med sitronsaft, salt og pepper. Smør persillemassen jevnt på hele steken. Legg steken på potetskivene, sett i steketermometer og stek i ca. 2 timer på 175 °C til termometeret viser 55-60 °C.

4. De siste 15 minuttene av steketiden skrur du opp varmen til 225 °C. Dryss på persille/osteblandingen og fordel 1 ss smør i klatter. Gratinér til det er sprøtt og steketermometeret viser ca. 70 °C.

Jeg pleier å steke løk, sopp & bacon i tillegg.

Til dessert er det godt med sjokolademousse m/daimkuler, kjøp ferdig pulver pakke på butikken, "strø over" oppskjært kiwi & jordbær. Vaniljesaus er også godt til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...