Bobeline Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Jeg har oppdaget at bedriften jeg jobber i, har krevd gebyr ved utbetaling av skattepenger. Det skjedde i fjor, og jeg stilte spørsmål om hvorvidt dette var lovlig eller ikke. Og svaret var at det er ulovlig. I vår gjorde de det samme, og jeg sendte inn brev om dette til leder, som tok tak i saken ved å fortelle alle at dette er ulovlig (de som har blitt avkrevd gebyr har ikke fått dette refundert). Og nå, i høstutbetalingen, skjer det samme igjen. For et enkelt menneske er det nok ikke store summen, men også små summer blir store... I vår ble det rabalder etter mottakelse av brevet, den andre kollegaen min fikk virkelig gjennomgå for tidligere feil som ikek ahr noe med dette å gjøre (fra ledelse og kollegaer). Jeg har ingen "feil på samvittigheten" og slapp dermed unna. Nå er jeg tvil om hva jeg skal gjøre videre, noen som har noen tips? Endret 11. oktober 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Det ble rett og slett litt vanskelig å skjønne hva du mener i innlegget, du bør nok forklare litt nærmere om du ønsker svar.
abelille Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Skjønner jeg deg riktig dersom du jeg tror du spør om hvordan dere skal få tilbake gebyret? Jeg tror jeg ville tatt kontakt med fagforeningen, de bør kunne fortelle deg hvordan du skal gå fram eller til og med ta hele saken.
Bobeline Skrevet 13. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2006 Det gjelder et "usynlig" gebyr som bedriften har pålagt skattepengene når de ble betalt ut skattepenger i sommer og nå i høst. Det er snakk om utbetalinger til skattebetalere generelt, alle som ikke har fått skattepenger godskrevet konto fra likningsmyndighetene, men som har fått en annen betalingsform som må gjennom denne bedriften. Som sagt tok jeg og en kollega kontakt med ledelsen når vi oppdaget dette, og ledelsen tok kontakt med de som har krevd inn gebyr og sagt fra at dette ikke skal gjøres da skattepengene er gebyrfrie. Folk skal slippe å måtte betale for å få penger tilbake når de har betalt for mye i skatt. Men så langt har ikke bedriften vist vilje til å betale dette ulovlige gebyret tilbake. Og de har fortsatt å kreve inn dette ulovlige gebyret under restbetalingen nå i september/oktober.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Er denne bedriften en kommune, eller finnes det andre bedrifter som utbetaler skattepenger?
minienthe Skrevet 14. oktober 2006 #6 Skrevet 14. oktober 2006 Er denne bedriften en kommune, eller finnes det andre bedrifter som utbetaler skattepenger? ← noen personer får ikke pengene rett på konto men får en utbetalingsblankett som de må hente på bank/post etc.
Bobeline Skrevet 14. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2006 noen personer får ikke pengene rett på konto men får en utbetalingsblankett som de må hente på bank/post etc. ← Der traff du blink... Siden bedriften ikke er en kommune, spiller det ingen rolle hvilket likningskontor som har sendt ut pengene. Vi har tatt gebyr av alle (bortsett fra de av oss som har forståelse for at utbetalinger fra likningskontorene er gebyrfritt).
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #8 Skrevet 14. oktober 2006 Nå er det ingen ligningskontor som sender ut pengene, det er hver enkelt kommune. Siden du jobber i denne bedriften som jeg regner med er en bank er det kanskje vanskelig for deg å gjøre noe. Men det de som har blitt trukket gebyr må gjøre uansett er vel å sende saken til forliksrådet dersom dette gebyret er lovstridig. Først kan en jo evt sende et varsel om at hvis gebyret ikke tilbakebetales vil saken oversendes til forliksrådet. Angående problemene som har oppstått på jobben i ettertid er det beste å ta kontakt med fagforeninga hvis noen er organisert for å høre hva som kan gjøres.
Bobeline Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 15. oktober 2006 Nå er det ingen ligningskontor som sender ut pengene, det er hver enkelt kommune. Siden du jobber i denne bedriften som jeg regner med er en bank er det kanskje vanskelig for deg å gjøre noe. Men det de som har blitt trukket gebyr må gjøre uansett er vel å sende saken til forliksrådet dersom dette gebyret er lovstridig. Først kan en jo evt sende et varsel om at hvis gebyret ikke tilbakebetales vil saken oversendes til forliksrådet. Angående problemene som har oppstått på jobben i ettertid er det beste å ta kontakt med fagforeninga hvis noen er organisert for å høre hva som kan gjøres. ← Alle utbetalingene kommer fra samme kontonummer, som tilhører staten, og likningskontor eller kemner står som avsender. Så selv om det kommer fra hver enkelt kommune, så kommer utbetalingen fra samme stats konto.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #10 Skrevet 15. oktober 2006 Alle utbetalingene kommer fra samme kontonummer, som tilhører staten, og likningskontor eller kemner står som avsender. Så selv om det kommer fra hver enkelt kommune, så kommer utbetalingen fra samme stats konto. ← Dette stemmer ikke, hver kommune/skatteoppkrever har sin egen bankkonto, der alt av skattetrekk innbetales. Denne kontoen er det skatteoppkreveren i kommunen betaler ut fra ved skatteoppgjøret.
Bobeline Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2006 Dette stemmer ikke, hver kommune/skatteoppkrever har sin egen bankkonto, der alt av skattetrekk innbetales. Denne kontoen er det skatteoppkreveren i kommunen betaler ut fra ved skatteoppgjøret. ← Det er samme kontonummer på alle utbetalingene, som kommer fra statens konsernkonto. Det er ett kontonummer vi skal kjenne igjen for å vite at denne utbetalingen er gebyrfri (vi klarer ikke å huske like mange kontonummere som det er kommuner i landet). Men det står ulike avsendere på blankettene, avhengig av hvilken kommune som sender det ut. Men det er greit det, hvis du mener det motsatte så er det sikkert slik. Men det står fortsatt samme kontonummer på de ulike avsenderene. Om de igjen betaler inn til felles konto før storutsendelsen er en mulighet. Men det er fortsatt samme kontonummer som brukes, uavhengig av kommune, når det utbetales til mottakerne av skattepengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå