Gå til innhold

Hva synes dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen år siden var det et pyramidespill som het World Games inc. Jeg var veldig skeptisk etter at jeg hadde blitt forklart hvordan dette virket, men siden det var en gammel venninne som fortalte meg, sa jeg ja til å bli med.

Hun igjen hadde blitt tatt med av en kamerat. Han var med veldig tidlig og hadde tjent en del millioner på dette.

Da hun spurte om jeg ville bli med, sa hun at jeg kunne få et gavekort fra ham. Dette gavekortet var på det beløpet som det kostet å være med (ca 1600 kr.). Disse kunne jeg så betale tilbake når jeg hadde tjent penger.

Jeg fikk (dessverre) min mor med på dette og hun betalte inn disse 1600 kronene selv.

Skepsisen min til dette tok overhånd igjen og gjorde at jeg aldri jobbet noe særlig med dette og dermed ikke min mor heller. Vi tjente derfor ingenting.

Min venninne som fikk meg med har jeg ikke hatt noe særlig kontakt med etter dette. Hun er veldig vanskelig å få fatt i. Men det er kanskje ikke noe rart i det. Vi har alltid hatt veldig sporadisk kontakt, men er alltid gode venner når vi møtes.

Kameraten hennes har jeg sett noen ganger, men vi er egentlig bare på nikk, så det er ikke så rart at jeg ikke har kontakt med ham.

Men det jeg lurer på: Bør jeg betale disse pengene tilbake til den kameraten?

Vi vet jo alle hvordan denne pyramiden gikk. De som kom inn tidlig (som denne kameraten) ble millionærer, mens de som kom inn sent, ble lurt. Alt krasjet og mange tapte stooore penger.

Noen som tjente mye betalte ikke skatt og har fått skattemyndighetene på nakken osv osv.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI!

Men du kan jo ta kontakt med venninna di eller han for å hør ehva de syns.....

Skrevet

Har du lånt penger av noen bør du i utgangspunktet betale tilbake. Men dette tilfellet er litt spesielt. Nevner han at du skylder han penger? Tror kanskje jeg ville glemt det så lenge han ikke tar det opp. Han har jo tjent millioner på andre menneskers tap.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Ja, jeg er enig. Lånte penger skal alltid betales tilbake. Nå pleier ikke jeg å låne penger idet jeg klarer meg veldig godt uten det. At jeg fikk dette gavekortet, var fordi min venninne så at jeg var veldig skeptisk og hadde nok ellers sagt nei til å være med. Jeg er ikke akkurat noen gambler. :sjarmor:

Men dette er jo en veldig spesiell situasjon.

Fyren med gavekortet har aldri sagt noe om kortet. Jeg er som sagt bare på nikk med ham. Kjenner ham egentlig ikke særlig godt. Min venninne har heller ikke sagt noe. Jeg har ikke snakket særlig mye med henne de siste årene, men det er ikke uvanlig. Vi har kjent hverandre i 30 år, men vi er liksom litt "periodevenner"?

Skrevet

Du har fått et gavekort du skal betale tilbake? Det i seg selv er jo litt rart...

Er enig i at man alltid bør betale tilbake lånte penger.

Skrevet

Er det faktiske penger du har fått da? Eller er det bare et inngangspass i dette systemet? Kjenner ikke stort til det, men om dette ikke er noe han har betalt for synes ikke jeg at du skylder ham noe.

Skrevet (endret)

Nei, vet du at det synes jeg ikke!!

Du lånte penger for å bli med på ett spill som viste seg å være kun juks og fanteri. Det viser seg jo at de fleste pyramidespill er lagt opp slik at kun de første tjener penger..

Slike gavekort som de gir ut er ikke alltid penger de selv legger ut for, det tar de høye herrer seg av. Og med slike "gratis" gavekort sørger de for flere medlemmer...og enda flere ververe...og mere penger ruller inn til dem.

Sjekk opp om du faktisk har lånt pengene av denne karen, eller han har fått flere slike gavekort som ble delt ut.

Ikke nok med at de tjente seg søkkrike, så skal pengene fremdeles rulle inn i etterkant når alle de skal kreve inn gavekortene som folk ikke tjente ett øre på!?

(Måtte bare tilføye: )Ikke spør han eller denne veninnen din. Finn ut hvordan disse gavekortene fungerer på akkurat det spillet. Vet at det er andre lignende spill som opererer på samme måte, og der er det noe de langt oppi systemet har ordnet til ververne sine for å få folk inn.

Endret av Mossa
Skrevet
For noen år siden var det et pyramidespill som het World Games inc. Jeg var veldig skeptisk etter at jeg hadde blitt forklart hvordan dette virket, men siden det var en gammel venninne som fortalte meg, sa jeg ja til å bli med.

Hun igjen hadde blitt tatt med av en kamerat. Han var med veldig tidlig og hadde tjent en del millioner på dette.

Da hun spurte om jeg ville bli med, sa hun at jeg kunne få et gavekort fra ham. Dette gavekortet var på det beløpet som det kostet å være med (ca 1600 kr.). Disse kunne jeg så betale tilbake når jeg hadde tjent penger.

Jeg fikk (dessverre) min mor med på dette og hun betalte inn disse 1600 kronene selv.

Skepsisen min til dette tok overhånd igjen og gjorde at jeg aldri jobbet noe særlig med dette og dermed ikke min mor heller. Vi tjente derfor ingenting.

Min venninne som fikk meg med har jeg ikke hatt noe særlig kontakt med etter dette. Hun er veldig vanskelig å få fatt i. Men det er kanskje ikke noe rart i det. Vi har alltid hatt veldig sporadisk kontakt, men er alltid gode venner når vi møtes.

Kameraten hennes har jeg sett noen ganger, men vi er egentlig bare på nikk, så det er ikke så rart at jeg ikke har kontakt med ham.

Men det jeg lurer på: Bør jeg betale disse pengene tilbake til den kameraten?

Vi vet jo alle hvordan denne pyramiden gikk. De som kom inn tidlig (som denne kameraten) ble millionærer, mens de som kom inn sent, ble lurt. Alt krasjet og mange tapte stooore penger.

Noen som tjente mye betalte ikke skatt og har fått skattemyndighetene på nakken osv osv.

Hva mener dere?

Du har jo ikke tjent noe på spillet, så etter avtalen skal du ikke betale tilbake.

Hva samvittigheten sier deg er en annen ting.

Skrevet
Du har jo ikke tjent noe på spillet, så etter avtalen skal du ikke betale tilbake.

Hva samvittigheten sier deg er en annen ting.

han og flere som kom først inn i systemet tjente noen kr ja, men mange gikk fem på i deres iver i å få med flere.

var gavekortet et lån istedenfor penger , så har du jo lånt penger av folk og de skal betales tilbake. hva beløpet skal brukes til vedkommer ikke saken.

Du vet hva pyramide går ut på.....du var vel garantert i å tape de pengene, så du skylder faktisk en person penger

Skrevet

Ble selg -kjøpt inn- i en lignende sak.

Herbalife. En fjærn venninne maste og maste og sa til slutt at hun skulle betale intro-pakken min. Jeg sa fremdeles Nei - men ga meg til slutt etter ytterligere mas. Gikk på seminar og ble helt sjokkert etter halleluja og kult stemningen + idiotiske argumenter som folk gikk 5 på.

Mistet kontakten med venninnen etterhvert da hun skjønte at det ikke var så mye å hente hos meg - kan ikke akkurat si at jeg tok disse herba greiene så seriøst - spiste noen vitaminer selv - solgte noen til min vår - & that's it.

Jeg har aldri tilbakebetalt disse pengene (ca 800kr) og hun har aldri spurt når vi har møttes - fortsatt en god tone imellom oss.

Har vel av prinsipp bestemt meg for å ikke betale - pushy verving og innkjøp av nye undersåtter får de ta på sin egen kappe - en slags gambling for å få inn nye folk - eller promotion/reklame utgifter om du vil. Hun kunne jo vært heldig med meg - så det var en sjanse og ta..

Skrevet

Hvis han har gitt deg et gavekort, som du kun skulle betale tilbake hvis du tjente penger? Du tjente jo ingen penger, så da skal du vel ikke betale tilbake?

Hvis han også tjente millioner på dette, mens mange tapte masse, så ville jeg kanskje heller ikke følt noen betalingsplikt. Selv om det egentlig ikke er noen unnskyldning i seg selv. Det er mitt første argument som er viktig her.

Skrevet

Jeg ville heller betalt moren min 1600 kroner og bedt om unnskyldning for at jeg dro henne med på dette....

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg så aldri noe gavekort. Tror dette er noe han har fått av andre som han "gikk god for" slik at jeg kunne bli meldt inn uten å betale. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer.

Men tror nok ikke jeg kommer til å betale de tilbake til ham, nei.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg ville heller ikke betalt dette, som Spoven pekte ut tjente du jo ingen penger - og saa vidt jeg skjonte skulle du da heller ikke trenge aa betale tilbake.

Men jeg ville betalt 800 kroner til moren min, saa dere delte paa utgiftene ved aa ha blitt med paa dette. Ellers er det rimelig urettferdig at du ble med paa dette gratis, mens hun tapte 1600 kroner....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...