Gå til innhold

Når lærer barna å lage mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på når det er vanlig at barna begynner å hjelpe til på kjøkkenet? I en annen tråd var det flere som reagerte på at 10-11 lager middag, og jeg skjønner ikke helt hvorfor?

Mine jenter ( 8 og 11 år) er med på kjøkkenet, og lager mye helt på egen hånd. De er flinke med hygiene; vasker hender og bytter kniver. De er med på å sløye fisk, renskjære kjøtt ( forrige helg sto vi med 30 kg elgkjøtt som skulle i fryseren), beine ut lammelår, lage salat, lage vanlig hvit og brun saus fra bunnen av, koke syltetøy, safte osv osv.

Jentene synes stort sett det er artig å holde på på kjøkkenet, men det er ikke bestandig like stas å avbryte lek fordi de må hjelpe til med middagen. Men jeg har valgt å ha dette som en plikt de må være med på fordi jeg ønsker at de skal kunne lage mere mat som voksne enn bare å varme Grandis.

Men når er det "valing" at barn begynner å hjelpe til på kjøkkenet?

Skrevet

min unge har vært med på kjøkkenet siden h*n var 2-3 år gammel. Som treåring var h*n bl.a. en kløpper til å kjevle deig ;)

Min filosofi har rett og slett vært at ungen skal være med å delta og så innretter jeg arbeidet etter evne. fungerer strålende, og jeg har i dag en unge som kan lage enkle middager, som nesten kan lese oppskrifter, og viktigst - som ikke er redd for å prøve seg på kjøkkenet.

Skrevet

har 2 jenter på 7 og 3 år og de er med og lager mat om de vil det.

de elsker og være med og kutte grønnsaker,pølser andre matvarer.de lage jo middag i barnehagen 1 gang i uka og da er barna med og lager maten.

synes bare det er koselig att de er med på kjøkkenet jeg :)

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Ingen alder er riktig her. Her er det hvordan barnet håndterer ting. Noen får være med å hjelpe til tidlig og lærer seg fort. Her i huset lager både 10 og 12åringen seg selv mat på kjøkkenet visst de vil. Men det går i enkle retter. De bruker også å bake boller, eller en skuffekake.

Så lenge man lærer barna å bruke kniver rett, og sikkerhet med komfyr osv. og at det er like viktig å rydde opp etter seg når man har laget noe på kjøkkenet. Morsomt at barna vil være med å lage mat og prøve selg også!!

Skrevet

Jeg og min sønn på fjorten var på ferie med noen venner en gang, vi hadde leid et feriehus. En dag kom noen slektninger på besøk med sin fjortenårige datter. De var søkkimponerte over at min fjortenåring hadde laget middagen vår den dagen. "Anna lager aldri mat, for hun er så redd den varme komfyern", sa de.

Ja, hvis en fjortenåring er redd varme kokeplater, da har du glemt et viktig punkt i oppdragelsen, mener nå jeg.

Jeg tror på å ha barna med på kjøkkenet fra de er små. Laget selv enkle middager da jeg var 10-11 år, og det samme med barna mine.

Skrevet
Lurer litt på når det er vanlig at barna begynner å hjelpe til på kjøkkenet? I en annen tråd var det flere som reagerte på at 10-11 lager middag, og jeg skjønner ikke helt hvorfor?

Mine jenter ( 8 og 11 år) er med på kjøkkenet, og lager mye helt på egen hånd. De er flinke med hygiene; vasker hender og bytter kniver. De er med på å sløye fisk, renskjære kjøtt ( forrige helg sto vi med 30 kg elgkjøtt som skulle i fryseren), beine ut lammelår, lage salat, lage vanlig hvit og brun saus fra bunnen av, koke syltetøy, safte osv osv.

Jentene synes stort sett det er artig å holde på på kjøkkenet, men det er ikke bestandig like stas å avbryte lek fordi de må hjelpe til med middagen. Men jeg har valgt å ha dette som en plikt de må være med på fordi jeg ønsker at de skal kunne lage mere mat som voksne enn bare å varme Grandis.

Men når er det "valing" at barn begynner å hjelpe til på kjøkkenet?

barn lærer hele tiden. Mine har vert med fra de var små- fra to år har de lekekokt sammen med meg på kjøkkenet. Fått grise med mat da de skal lære å spise selv. ha på pålegg osv. De stabbet rundt som små og fikk dekke bord osv....slik siger læringen inn

Skrevet
Jeg og min sønn på fjorten var på ferie med noen venner en gang, vi hadde leid et feriehus. En dag kom noen slektninger på besøk med sin fjortenårige datter. De var søkkimponerte over at min fjortenåring hadde laget middagen vår den dagen. "Anna lager aldri mat, for hun er så redd den varme komfyern", sa de.

Ja, hvis en fjortenåring er redd varme kokeplater, da har du glemt et viktig punkt i oppdragelsen, mener nå jeg.

Jeg tror på å ha barna med på kjøkkenet fra de er små. Laget selv enkle middager da jeg var 10-11 år, og det samme med barna mine.

samme skjedde med oss. Vi var bedt på kveldsmat til en fam. vi ar 8 til bords den kvelden. da vi var ferdige sa jeg at mine barn kunne rydde av bordet siden vi var så heldige å få komme dit. For mine barn var det en selvfølge. fruen i huset var sjokkert....de hadde aldri vendt barna til noe på kjøkkenet.(ikke andre rom heller)

Mor satt og rensket reker til begge barna ved matbordet. De var 12 og 13 år. Den ene likte ikke å renske og den andre kunne ikke.

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi fikk ikke være med på noe hjemme da vi var små; mamma syntes vi rota så fælt... med det resultat at vi ikke gjorde noe hjemme heller.

nå derimot, er jeg flink til å lage mat! :sjarmor:

Mor satt og rensket reker til begge barna ved matbordet. De var 12 og 13 år. Den ene likte ikke å renske og den andre kunne ikke.

jeg begynte først å renske reker for to år siden; sambo gjorde det for meg :sjenert:

(jeg var vegetarianer i flere år og har fortsatt problemer med å ta på kjøtt og kylling, rense fisk gjør jeg ikke)

Gjest StoreSky
Skrevet

Min datter på 7 laget ostekake så og si uten hjelp. (ikke steking) Jeg satt her *rødme* og sa hva hun skulle gjøre, trinn for trinn. Gikk så fint atte! Såååå stolt! Hun er fremdeles like stolt over den kaka -1/2 år senere.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
vi fikk ikke være med på noe hjemme da vi var små; mamma syntes vi rota så fælt... med det resultat at vi ikke gjorde noe hjemme heller.

Samme her. :ler:

Men det var litt dumt for nå kan jeg ikke koke vann en gang. :forvirret:

Skrevet

Min datter på 9 1/2 lager enkle middager og baker. Hun har fått lov til å hjelpe til på kjøkkenet siden hun var ganske liten.

Det hører med at hun må ha god hygiene og rydde etter seg på kjøkkenet når hun holder på, å selv om det ikke blir som jeg ville gjort det, så må jeg bare overse det.

De skal jo begynne ett sted både når det gjelder matlaging, hygiene og opprydding, å når de får lov til å utfolde seg så vil de etterhvert lære disse tingene.

Skrevet

Hjemme var jeg ganske bortskjemt, og kunne ikke hverken vaske gulv eller sette på vaskemaskinen når jeg flytta hjemmefra som 16 åring, men på ett område var jeg flink, nemlig matlaging. Fordi jeg ofte fikk gjøre som jeg ville, fordi jeg ellers var snill, fikk jeg romstere og rote på kjøkkenet fra jeg var minst 7 år. Før det husker jeg ikke, men har iallefall sett en del bilder fra jeg var mindre der jeg baka boller og brød og slikt. Jeg brukte ofte å overraske mamma og pappa og søsteren min med middag fra 7års alderen. To dager i uka var jeg hjemme alene etter skolen, og da laga jeg og venninna mi kaker og vafler og slikt. Og så gikk vi på nærbutikken og skrev opp middagsvarer på mamma sitt navn og lagde alt fra spaghetti og kjøttdeig til hjemmelagede gratinerte poteter.

Enda er jeg faktisk flinkest til å lage den maten den dag i dag som stod i kokebøkene mine fra barndommen, så det er iallefall tydelig hos meg at å lage mat i ung alder hjelper til på ferdighetene i voksen alder :)

Skrevet
Enda er jeg faktisk flinkest til å lage den maten den dag i dag som stod i kokebøkene mine fra barndommen, så det er iallefall tydelig hos meg at å lage mat i ung alder hjelper til på ferdighetene i voksen alder :)

Det hjelper nok mye på, ja. :) Men hovedgrunner er nok at du faktisk hadde interesse og lyst til å lage mat.

Skrevet

Jeg er også overbevist om at barn i større grad vil like mat de har vært med og laget selv. De er jo stolte av hva de har gjort, og da vil de selvsagt også spise. Kan jo ikke si at det ikke er godt ;)

Det er ihvertfall min strategi for fremtiden :)

tingeling

Skrevet (endret)

Jeg lagde middag omtrent hver dag fra jeg var 11-12 år. Brukte kokebok i starten og prøvde og feilet. Det er bare å stole på ungene og la dem kaste seg ut i det.

Endret av Pet
Annonse
Skrevet

Jeg husker at jeg satte på poteter sånn at de var klare til mamma kom hjem, og pannekakerøre ble jeg superflink på. Husker jeg kunne pannekakerøreoppskrift i huet da jeg var 17, og venninnene mine var sjokkerte over at jeg kunne det i hodet og ikke minst kunne lage det! :overrasket:

Skrekken er å få unger som kun kan lage ferdigretter.

PS! Se på sitatet mitt i signaturen min ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...