Gjest Gjesta Skrevet 11. oktober 2006 #1 Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Kattungen min, en 5 mnd gammel hankatt, har blitt så veldig lubben. Jeg syns ikke at han spiser spesielt mye, og han er aktiv, men det ser ut til å ligge til familien siden alle søsknene hans også er i veldig godt hold (de bor ikke hos meg da, men jeg prøver å holde meg oppdatert). Han er jo ikke engang utvokst, så er litt spent på hvordan han blir når han blir voksen. Så da lurer jeg litt på med det med kastrering, for han er ennå ikke kjønnsmoden. Er det større fare for overvekt hos katter som kastreres før de er kjønnsmodne enn hos de som kastreres etter at de har blitt kjønnsmodne? Innbiller meg at det har noe å si, men vet ikke helt hvor jeg har det fra. Og så lurer jeg på det med maten. Maten må nesten stå framme hele tida siden den andre katten er i tynneste laget og bør ha tilgang på mat hele tida. Og kattungen er jo langt fra utvokst, så jeg kan vel ikke sette han på diett akkurat. Eller? Jeg har sluttet med kattungefor (tenkte det ble for mektig), og han får nå Royal Canin In- and Outdoor. Noen tips eller gode råd? Har aldri hatt en overvektig katt før, så aner egentlig ikke hva jeg bør gjøre for å forhindre at han eser ut enda mer. Endret 11. oktober 2006 av Fairy
Noldus Skrevet 11. oktober 2006 #2 Skrevet 11. oktober 2006 Min pusekatt er kastrert... Han var nesten 6 mnd gammel når han ble kastrert... Etter det har han vokst masse... Er ikke direkte tykk... Men stor og kraftig Mener det er vanlig for kastrerte guttepuser vertfall...
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #3 Skrevet 12. oktober 2006 Overvekten vil komme før eller senere enten du kastrerer katten nå eller venter. Hvis katten begynner å bli utvokst og dessuten legger på seg, kan du vurdere om han skal over på voksenmat i steden for kattungemat. Men det er viktige nøringsstoffer i kattungematen (bla taurin som er viktig for utviklingen av synet), så det er viktig å ikke slutte med kattungematen for tidlig. Når katten er utvokst får du heller begynne å gi light-for som du kjøper på dyrebutikk/veterinær. For å unngå overvekt kan du jo prøve å hjelpe katten med å bevege på seg ved å leke masse med den. Men så er det jo noen katter som uansett liker seg best i sofakroken (bla min ene katt)
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 har du gitt katten din ormekur indet siste? Innvollsorm kan godt være årsaken til at du syns den har blitt tykkere i det siste.
Gjest gjesta Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Ormekur er lurt ja. Og de pleier og vokse fra seg "baby" fettet. Som oftest.
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 At katter legger på seg etter kastrering er mer normalt enn unormalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå