Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden inne i en prosess med å få barn med surrogatmor og ønsker å dele mine erfaringer med andre. De som interesserer seg for dette temaet kan gå inn på min nettside og lese mer om meg der.

Håper det er OK å poste en link her.

www.surrogatforum.com

mvh

Orion

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende!

Hvor skal du gjøre dette? Det er vel ikke "lov" i Norge? eller?

Fortell mer :)

Skrevet
Så spennende!

Hvor skal du gjøre dette? Det er vel ikke "lov" i Norge? eller?

Fortell mer :)

Hei! Takk for den positive responsen :)

Det er vel ikke akkurat ulovlig å gjennomføre, men det er i hvertfall vanskelig. Hvis ikke jeg er helt på jordet så er vel loven slik at eggdonasjon ikke er tillatt i norge, og tilbud om kunstig befruktning gis kun til gifte par.

Da ender man opp med at surrogatmoren må inseminere seg selv, hvilket jo da medfører at hun blir den biologiske moren til barnet. Da må hun si fra seg foreldreretten til barnet etter fødselen slik at faren overtar hele ansvaret. Det skal være fullt mulig. Men, hvis surrogatmoren angrer seg etterhvert og ikke vil gi fra seg barnet, ja så blir det vel en helt ordinær barnefordelingssak, hvor man enten får delt omsorg eller den ene parten (moren?) får størsteparten av samværet... han stakkaren som håpet på å få et barn med full foreldrerett, vil da kun se barnet annenhver helg o.s.v. hvis han er maks uheldig... med andre ord er dette en veldig usikker løsning å satse på, med mindre man stoler 110 % på hun man samarbeider med. Men, uansett muntlige avtaler og forsikringer om at dette skal gå som planlagt, så kan man vel aldri forutsi noe når det gjelder følelser.

Det blir nok derfor mest aktuelt å utføre dette i utlandet.

Stikk gjerne innom nettsida mi framover og følg med på status. Der vil jeg åpent fortelle om alt jeg opplever i denne prosessen og de erfaringene jeg får undervegs.

Mvh

Orion

Skrevet

Du må vel evt. til Danmark da? Det blir vel nermest! Lykke til i allefall! :)

Skrevet

Høres utrolig spennende ut, har ikke hørt om noen som har gjort det før!

Skal innom siden og lese litt ja !

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg å ikke dele omsorgen med noen? Hva med barnets glede av å ha en mor? Er ditt behov for å få alt på din måte viktigere enn muligheten for at andre enn deg kan berike barnets liv?

Skrevet
Hvorfor er det så viktig for deg å ikke dele omsorgen med noen? Hva med barnets glede av å ha en mor? Er ditt behov for å få alt på din måte viktigere enn muligheten for at andre enn deg kan berike barnets liv?

Hei, det du belyser her er veldig viktig, og jeg har tenkt mye på det selv... Det er en grunnleggende del av argumentasjonen for og imot å få barn med surrogatmor.

Årsaken til at jeg har besluttet å få barn med surrogatmor er at ingen av de kvinnene jeg har truffet de siste årene, ønsker å få barn. Bare for å ha sagt det så har min biologiske klokke tikket sent...jeg har aldri tidligere i mitt liv hatt noe behov for å få barn. Jeg har vel vært det man kan kalde en egoistisk og selvsentrert mann, med fokus på de materielle verdier. Jeg har vært igjennom en veldig tøff og vanskelig periode i det siste, hvor jeg har måttet ta et oppgjør med meg selv og hva som er viktig her i livet. Det har endret meg ganske mye, men til det positive.

Det sier seg selv da at når man får slike grunnleggende omsorgsbehov så sent i livet, så møter man på store utfordringer. De aller fleste kvinner jeg har kommet i kontakt med, har enten barn i tenårene og er fornøyd med det, eller er barnløse men kan overhodet ikke tenke seg å få barn i en alder av 40 år. Jeg vil derfor få fram at jeg faktisk ønsker å dele omsorgen med noen.

Jeg tror og håper at barn som vokser opp med kun en forelder ikke opplever noen store traumer pga det. Jeg har fått inntrykk av at det i de siste årene har blitt født mange barn i norge med donorforelder. Hvis man tar en tur innom forumet på FUB (www.fub.no) eller barnimagen så vil man se der at det er mange kvinner som velger å få barn med sæddonor. En kjent norsk mann har jo også stått fram i media og fortalt om sitt surrogatbarn. Ikke det at jeg skal adoptere eller dekke meg bak hans argumentasjoner og moral-etiske verdier, men når en så oppegående og empatisk mann som han velger å gjennomføre dette, så kan vel ikke jeg gjøre noe så forferdelig galt tror jeg.

Jeg tror det i allefall er viktig for barnet å vite identiteten til donoren, så det blir nok et krav fra meg at barnet skal kunne få vite hvem den biologiske moren er hvis det selv ønsker det når det blir større. Jeg tror at en enslig forelder kan gi like mye kjærlighet og omsorg som to.

Mvh

Orion :)

Skrevet
Du må vel evt. til Danmark da? Det  blir vel nermest! Lykke til i allefall! :)

Hei, jeg tror ikke det er lov i danmark...(?)

Orion

• 11 måneder senere...
Skrevet
Jeg er for tiden inne i en prosess med å få barn med surrogatmor og ønsker å dele mine erfaringer med andre. De som interesserer seg for dette temaet kan gå inn på min nettside og lese mer om meg der.

Håper det er OK å poste en link her.

www.surrogatforum.com

mvh

Orion

Skrevet

Hei Orion...

Prøver å finne siden din, men finner den ikke... Kan du hjelpe meg? Syntes det er kjempe fint at du vil dele dette med andre..

Som sagt prøver jeg og finne ut mer om dette selv. Og hadde vært intressant og høre hva du hadde erfart så langt...

Timbline

Gjest Gjest_lula_*
Skrevet

det er faktisk ganske risikabelt å gjennomgå graviditet og fødsel. synes det er egoistisk å få andre til å ta en slik risk for deg... betalingen er vel heller ikke allverden?

jeg føler at du har våknet litt for sent, og bør akseptere dèt. du sier du var selvsentrert når du var yngre, og da har du på mange måter valgt bort et familieliv. selv om jeg ærlig talt tror du kunne funnet en dame oppi årene som fremdeles ønsker barn. kjenner noen nybakte mødre mellom 35-42 år. dessuten bør man ikke gå inn for å kun gi barnet en forelder... noen ganger blir det sånn, men du går jo inn i det med åpne øyne, og fratar barnet en mor.

hva med å gå sammen med et lesbisk par? da får du ikke barnet for deg selv, men det er kanskje bedre for barnet å ha både en mor og en far?

mener egentlig ikke å rakke ned på deg... er bare veldig motstander av å bruke andres kropp til eget formål. særlig når det innebærer en viss fare. men ønsker deg likevel lykke til!

Skrevet
Hei! Takk for den positive responsen :)

Det er vel ikke akkurat ulovlig å gjennomføre, men det er i hvertfall vanskelig. Hvis ikke jeg er helt på jordet så er vel loven slik at eggdonasjon ikke er tillatt i norge, og tilbud om kunstig befruktning gis kun til gifte par.

Da ender man opp med at surrogatmoren må inseminere seg selv, hvilket jo da medfører at hun blir den biologiske moren til barnet. Da må hun si fra seg foreldreretten til barnet etter fødselen slik at faren overtar hele ansvaret. Det skal være fullt mulig. Men, hvis surrogatmoren angrer seg etterhvert og ikke vil gi fra seg barnet, ja så blir det vel en helt ordinær barnefordelingssak, hvor man enten får delt omsorg eller den ene parten (moren?) får størsteparten av samværet... han stakkaren som håpet på å få et barn med full foreldrerett, vil da kun se barnet annenhver helg o.s.v. hvis han er maks uheldig... med andre ord er dette en veldig usikker løsning å satse på, med mindre man stoler 110 % på hun man samarbeider med. Men, uansett muntlige avtaler og forsikringer om at dette skal gå som planlagt, så kan man vel aldri forutsi noe når det gjelder følelser.

Det blir nok derfor mest aktuelt å utføre dette i utlandet.

Stikk gjerne innom nettsida mi framover og følg med på status. Der vil jeg åpent fortelle om alt jeg opplever i denne prosessen og de erfaringene jeg får undervegs.

Mvh

Orion

I tillegg til at en liksomsurrogatmor i Norge kan angre seg, er ordningen ulovlig i Norge. Du skal ha flaks for å finne en kvinne som er så idealistisk at hun vil gjøre dette for deg vederlagsfritt. Dere må også ordne helsesjekker selv, en kvinne som lar seg inseminere med sæd med ukjent smittestatus er ikke noe å satse på. Hvordan vet du om hun lever sunt i svangerskapet, ikke bruker medisiner, unngår risikoer osv? Det er ikke bare å si fra seg foreldreretten, barnet har i utgangspunktet fortsatt samværsrett, og hun har bidragsplikt selv om hun ikke vil ha samvær. Hvorfor skulle hun stole på deg ifht at du aldri vil kreve bidrag? Eller barnet, som kan kreve bidrag senere under visse betingelser? Barnet får også arverett, som betyr at hennes andre barn vil måtte dele boet etter henne med surrogatbarnet. Dette er rettigheter som du ikke kan ta fra barnet ved å gjøre avtaler med mor.

Det meste kan man betale seg bort fra ved å leie en kvinnes tjenester i utlandet.

Du kan aldri betale deg bort fra at ditt barn vil savne en mamma. Hvorfor er ditt savn etter barn viktigere enn et uskyldig barns savn etter å ha og kjenne sin mamma?

Jeg synes dette var lite hyggelig lesning. Du har ikke skapt familie når det passet, og nå er du litt på siste rest av muligheten til å gjøre det, men det virker mer beleielig å kjøpe deg en liten baby. Trist at du gjør verden slik, like trist som at Juritzen gjorde det, men han har i hvertfall ikke muligheten til å gi et barn en mor-far-barn-familie. Det har du.

Skrevet

De som velger å være surrogatmor får ganske godt betalt, omtrent en årslønn. Og de velger det helt selv.

Synes det er feil å si at man utnytter noen for det gjør man slettes ikke.

Skrevet
Du kan aldri betale deg bort fra at ditt barn vil savne en mamma. Hvorfor er ditt savn etter barn viktigere enn et uskyldig barns savn etter å ha og kjenne sin mamma?

Hvorfor er dette værre enn barn som ikke har en pappa? (f.eks etter sæddonasjon)

Det går da helt bra med dem også.

De trenger ikke å ha en mamma og en pappa, men de trenger både mannlige og kvinnelige rollemodeller, dette kan være tanter/onkler, venner av foreldre, osv....

Skrevet
denne tråden er fra 2006..

Og hva så?

Hender jo den er aktuell for flere selv om den er gammel..

Skrevet
Og hva så?

Hender jo den er aktuell for flere selv om den er gammel..

ja selvfølgelig, men tenkte kanskje det var greit å vite for de som har stillt spørsmål til trådstarteren.. i og med at han kanskje ikke er på forumet lenger..

• 3 måneder senere...
Skrevet
ja selvfølgelig, men tenkte kanskje det var greit å vite for de som har stillt spørsmål til trådstarteren.. i og med at han kanskje ikke er på forumet lenger..

Hepp hepp! er her fortsatt jeg.... hmm...er det 2007 ? ti'a går jaggu fort når en sover..

Håper både tråden og temaet er like aktuelt for debatt :)

Skrevet

Så TS, hvordan har det gått? Har du blitt pappa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...