Gå til innhold

Quark Express og indesign.

Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Jeg kan indesign ganske godt.

Har ikke brukt det noe særlig de siste par mnd, så må freshe opp litt.

Men jeg har nå skaffet meg quark express, er det det samme som in-design egentlig?

Har ikke fått installert det enda, men skal.

For jeg ser i jobb-annonser til reklamebyråer, aviser m.m at søkerne må kunne quark-ekspress o.l

Så derfor vil jeg lære meg det.

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Og en ting til.

Jeg skal ha magasin layout oppgave, og jeg husker ikke hvordan man kan få automatiske sidetall, sånn at jeg slipper å skrive inn på alle sidene

Takk for fremtidige svar!

Ja jei er hyggelig for jei lager boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk motsatt vei, fra QE til InDesign, det er vel også mest vanlig ettersom QE er det programmet "alle" brukte før. Jeg opplevde å få flere muligheter og mer brukervennlighet med InDesign. Nå har det sikkert blitt noen oppdateringer i QE også, så jeg vet ikke hvor store forskjellene er, men hvis du har tid og penger vil jeg anbefale å ta et kurs, evt. få noen du kjenner som kan programmet til å guide deg litt gjennom. Mye er likt, men mye er også annerledes, så du kan fort begynne å gjøre ting veldig tungvint hvis du ikke kjenner programmet. Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med todagerskurset jeg tok i InDesign, der sparte jeg meg for mye tid med knoting, pluss at jeg lærte endel ting jeg ikke kunne fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med todagerskurset jeg tok i InDesign, der sparte jeg meg for mye tid med knoting, pluss at jeg lærte endel ting jeg ikke kunne fra før.

Bare for å spore av littegrann: Hvor tok du dette kurset i InDesign?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan in-design da.

Lærte illustrator, photoshop ig in-design på skolen i fjor.

Men siden alle ville ha søkere til å kunne quark-express ville jeg prøve emg på dette.

Men jeg kan in-design ganske godt, vil det telle like positivt siden det er samme type program?

Det 2-dagers kurset, lærte du med sidetall osv.

For ufattelig stress å skrive side tallet på hver side manuelt.

Husker ikke hvordan det blir automatisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke disse programmene selv, men jeg mener også at det er vanligere å gå fra Quark til InDesign, at ID mer eller mindre har erstattet Quark? Det har vel med utvikling av programmet å gjøre, at de har sluttet (?) å utvikle Quark? Men klart mange byråer sitter med "gamle" versjoner og ikke har tenkt til å kjøpe InDesign før de må. Ellers er vel programmene ganske like, du som kan ID kan sikkert bare kikke litt på Quark for å kunne si at du kan det - så lenge du altså kan Indesign godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lærte jeg in-design for et år siden.

Me de oppgraderer quark enda.

Siden jeg har intel-mac fikke jeg mail fra apple, om nye quark 7 og at det er det ultimate sammen med min mac.

Men det kommer vel ann på hvor lenge siden man lærte sånne programmer.

Men da jeg var utplassert i reklamebyrå brukte de in-design.

Men det kan vel ikke telle negativt at jeg ikke kan quark, men at jeg kan in-design.

Så lenge man kan lage de samme tingene, det går jp ut på det samme.

@

Men jeg skal få installert det, og prøve meg litt fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å spore av littegrann: Hvor tok du dette kurset i InDesign?

Det tok jeg på Designskolen, Institutt for grafiske medier. De har kurs i QE også: Designskolen

Mener å huske at vi hadde en sekvens med paginering også, men jeg husker ikke noe av det (trenger ikke sidetall til mitt formål).

Ellers er jeg enig med de som skriver her at InDesign er i ferd med å ta over, men det er aldri dumt å kunne flere programmer, du stiller litt sterkere da.

Jeg kjenner flere som jobber i reklamebyrå, og de bruker faktisk begge program om hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...