Gå til innhold

Buffet mat fra østen

fruenge

Anbefalte innlegg

Vi skal ha fest og herrenge ønsker seg buffet med mat fra østen. Han står for sushi, jeg for div varmmat.

Trenger innspill til flere retter. Dette er hva vi ahr planlagt sålangt.

Div sushi

Hjemmelagde vårruller

Sursøt svinefilet

Kylling i karri med brocolli, løk og cashew nøtter.

Biff med brokkoli ol i en brun aktig hvitløksaus.

Må ha et par retter til, gjerne fingermat typen.

Noen som har god oppskrift på terriaki spyd?

Eller noe annet, men biff chopsy er ikke aktuelt, vil gjerne det skal være spennende.

Gjerne noe fisk også.

Må ikke være kinesisk, vil gjerne det skal bli en blanding av østens land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satay fra Malaysia/Indonesia er greit å lage og "fingermat". Du kan prøve denne:

Satespyd med kylling og peanøttsaus

Til 8 porsjoner. Tilberedningstid er 15 minutter med steketid på 10 minutter.

8 kyllingfileter

2 spiseskjeer lys soyasaus

2 teskjer limejuice

2 teskjeer sesamolje

1. Skjær kyllingfiletene i lange, tynne strimler og tre dem på 32 grillspyd i vevemønster. Et tips er at om du bruker bambusspyd så la de ligge i vann i minst 10 minutter før du bruker dem. Dette for at de ikke skal ta fyr under grillingen.

2. Grill kyllingspydene i forvarmet grill i 3 minutter på alle sider til de er akkurat passe stekt. Under grillingen pensles kyllingspydene med en blanding av soyasaus, limesaft og sesamolje. Serveres straks med varm peanøttsaus.

Skal finne en oppskrift på peanøttsaus og poste den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk jamila, det er så godt med satay, men du sier grille, trenker du inn i stekovnen, kan ikke dra frem el utegrill nå. Vil gjerne ha oppskriften på sausen også. Sist jeg laget det var det med pose (hm) medbrakt fra Malaysia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heihei, fruenge!

Beklager at det tok litt tid, men her er den. Dette er en liten porsjon, men du dobler den direkte for større porsjon.

1. varm opp litt olje (1-2ss)

2. ha i 1-2 ss finhakkede peanøtter og 1-2 ts rød

currypasta, freses i oljen.

3. hell i 1-2 dl kokosmelk og 1-2 ss fiskesaus, kok opp

4. smak til med brunt sukker og lime.

Rød currypasta og fiskesaus får du kjøpt i de fleste innvandrerbutikker og butikker a la ICA og Ultra, og en flaske/boks holder i månedsvis.

Lykke til!

Klem fra Jamila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Jamila, men tror du ikke det er lurt å kjøre nøttene i foodprosessor?

og mitt spm ang grill, mente du grillen på komfyren i ditt forrige innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

foodprocessor for nøttene er det jeg pleier, ja.

Og når det gjelder grill så bruker jeg en grillstekepanne om vinteren, ville nok helst tatt de i en vanlig stekepanne og ikke under grillen i steikeovnen (er litt redd for at bambuspinnene kan ta fyr inne i steikeovnen selv om de er lagt i vann...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chilimarinerte scampi! Nam-nam.

Ganske dyre å kjøpe, men veldig gode. Som oftest mye billigere i innvandrerbutikker. (Og minst like bra kvalitet)

Jeg kjøper ferdigkokte, og så bare freser jeg dem litt i Woken før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det jo ikke en mariande, men en kryddersaus. Godt er det lell!

Jeg bruker chilisaus som jeg kjøper i en innvandrerbutikk. Om jeg tilsetter noe mer krydder i sausen avhenger av hvor sterk sausen er, det fins flere typer. Ha saus og reker i en frysepose - to tre timer i kjøleskapet og så er de klar for fresing i wok`en. Du kan jo bruke andre typer saus/krydder også, avhengig av hvilke krydder det er i de andre rettene du skal servere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...