Gå til innhold

hull i ørene på babyer/små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så to babyer med hull i ørene i dag. Befinner meg i Spania, det er kanskje mer vanlig her. Hvordan er det i Norge egentlig, er det ikke egentlig litt kontroversielt? Gjør frisører det i det hele tatt? Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt unødvendig og utrolig tåpelig. En baby har da ingen formening om hull i ørene, dette er kun gjort pga morens egoistiske ønsker. Jeg ser ingen grunn til å stikke hull i ørene på en unge før hun evt selv ytrer et ønske om det (og selv da ville jeg vært skeptisk avhengig av alderen på barnet).

Skrevet

jeg syns det er en uting! Jeg fikk nikkelallergi pga hull i ørene, noe som senere utløste pollenallergi og astma. Tenk at noen vil utsette ungene sine for noe slikt :tristbla:

Skrevet

Jeg synes det er en uting å ta hull i ørene på babyer. De som gjør det må jo gjøre det for sin egen del, for babyer ytrer vel ingen ønsker om hull i ørene. Så jeg synes barna skal kunne være med å bestemme selv, og foreldrene må jo se an barnet sitt, og se om det er ansvaret besvisst..

Skrevet

Det er vanlig på babyer i mange land, også Spania. De har visst ikke så mye følelse i øreflippen, så det er nok ikke spesielt plagsomt for dem. Da jeg hadde med (jente)babyen min til Spania var det mange som trodde hun var gutt, for hun hadde ikke hull i ørene..

Gjest prestekrage
Skrevet

Jeg synes det er driiiit harry!

Og det synes jeg i allefall frem til barna er i skolealder.

Her i huset har ikke vesla (5) spurt etter det en eneste gang...

Skrevet

Mine jenter har fått hull i årene når de har spurt om det selv. Den ene fikk det da hun var åtte, den andre når hun var elleve. Det kunne ikke falt meg inn i drømmeland å ta hull i ørene på en baby!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er så unødvendig og dustete at jeg får ikke sagt det en gang. Svigers gjorde det på svigerinna mi da hun var liten, og spør av og til om ikke jeg skal ta hull i ørene til jenta mi. NEI, sier jeg da. Hun skal IKKE ha hull i ørene før hun er stor nok til å rense det og holde det i orden selv. Såpass skal hun få lære da.

Skrevet

Hurra! Så fint at så mange har det synet for jeg synes det også er veldig tåpelig. La ungene få det når de spør etter det selv eller når mor føler at det er riktig. Jeg fikk selv ikke hull i ørene før jeg var 12 og led ikke av den grunn!

Skrevet

Synes det er en uting med hull i ørene til små jenter.

Skrevet

Jeg fikk da jeg var 11... og led ingen nød uten dem frem til da.. ;)

Skrevet

Jeg har jobbet i en gullsmed, og da var det stadig damer fra østen inne og ville ha hull i ørene på døtrene sine.

Tok hull i ørene på en jente i fire femårsalderen en gang, hun kom inn og ville selv, men gråt etter det første hullet var tatt... så gikk de en tur rundt på senteret før hun kom inn igjen og tok andre hullet. Hadde dårlig samvittighet hele dagen etterpå...

Skrevet

Synes det er unødvendig når dem er så små. Er bare foreldrene som har glede av det da, synes de kan vente til barnet også har glede av det... :frustrert:

Skrevet
Jeg fikk selv ikke hull i ørene før jeg var 12 og led ikke av den grunn!

Jeg fikk hull i ørene da jeg var baby og led ikke av den grunn heller.

Ærlig talt synes jeg ikke det er noe å ta på vei for. I følge min mor reagerte jeg ikke på at jeg fikk hullene i det hele tatt. Ikke har jeg fått allergier eller andre plager heller. Om noen ønsker å ta hull i ørene på barna sine eller ikke får være opp til dem. At det kun er foreldrene/ voksne som har glede av det gjelder da virkelig det meste annet av ytre ting, barnevogn, klær, frisyrer osv. (Sko på babyer for eksempel er totalt unødvendig og ikke bra for føttene, men ingen skriker opp om det...)

Når det er sagt synes jeg det er søtt med øredobber på små jenter, men vet ikke om jeg kommer til å ta hull i ørene på mine evt. fremtidige døtre.

Skrevet
Jeg har jobbet i en gullsmed, og da var det stadig damer fra østen inne og ville ha hull i ørene på døtrene sine.

Tok hull i ørene på en jente i fire femårsalderen en gang, hun kom inn og ville selv, men gråt etter det første hullet var tatt... så gikk de en tur rundt på senteret før hun kom inn igjen og tok andre hullet. Hadde dårlig samvittighet hele dagen etterpå...

Hadde det ikke vært for at det står 83 bak nicket ditt (enten født i 83 eller 83 år? :) ) så hadde jeg trodd at det var du som hadde gjennomhullet meg, for det hørtes nesten ut som da jeg tok hull i ørene, bortsett fra at jeg fikk is i tillegg og var vel 3 år.. Hadde mast om hull i ørene siden jeg kunne snakke omtrent, så på et eller annet punkt ble mamma sprø og tok meg med til et sted der jeg kunne ta hull i ørene.. Men da det første var unnagjort så var jeg ikke så gira lell ;)

Skrevet
Jeg synes det er helt unødvendig og utrolig tåpelig. En baby har da ingen formening om hull i ørene, dette er kun gjort pga morens egoistiske ønsker. Jeg ser ingen grunn til å stikke hull i ørene på en unge før hun evt selv ytrer et ønske om det (og selv da ville jeg vært skeptisk avhengig av alderen på barnet).

:Nikke: Er saa enig med deg. Synes dessuten det er harry med hull i oerene paa smaa barn.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Unødvendig.

Tror det er mer vanlig i Spania, ja. Ei vennninne av meg er født der. Hun fortalte at de på den tida tok hull i ørene på jentebabyene på sykehuset når de ble født.

Jeg tenker at grunnen kanskje er at en skal unngå at folk gjør det med nål og isbit hjemme.

Skrevet

Noe mer harry enn det kan jeg ikke tenke meg på små søte jenter..

Har selv to - og det faller meg ikke inn å bringe det på banen selv. Er ikke sikker på om de får lov heller - før de er blitt store..

Jeg fikk ikke lov når jeg var liten pga allergi, så jeg er fortsatt uten hull i ørene jeg.. Og det har ikke plaget med i det hele tatt!

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Akkurat sånn gikk det til da jeg fikk hull i ørene også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...