Gjest Gjest_IT_* Skrevet 10. oktober 2006 #1 Del Skrevet 10. oktober 2006 Jeg har en bachelorgrad i IT, men vet ikke om jeg egentlig har valgt rett. Både på grunn av jobbmuligheter og fordi jeg begynner å mislike kast og bruk mentaliteten som råder i bransjen. Jeg innbiller meg at økonomi er noe som kan være nyttig i kombinasjon med IT, men jeg har ikke så lyst til å studere ved BI, siden studielånet mitt er stort nok allerede. Det kan høres rart ut, men jeg er ikke så sikker på om jeg vil gli så lett inn i et BI-miljø. Noen forslag til gode steder å studere økonomi, eventuelt studere andre fag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meep Skrevet 10. oktober 2006 #2 Del Skrevet 10. oktober 2006 NHH? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #3 Del Skrevet 10. oktober 2006 Det kan høres rart ut, men jeg er ikke så sikker på om jeg vil gli så lett inn i et BI-miljø. Noen forslag til gode steder å studere økonomi, eventuelt studere andre fag? ← Jeg tenkte det samme som deg tidligere ang BI-miljøet. Men så innså jeg at jeg jo bare måtte studere det jeg har talent for og som jeg vil trives med å jobbe med, og da begynte jeg på BI. Og det er faktisk utrolig mange hyggelige folk på skolen. Det er riktignok en del babes og sossegutter, men de trenger man ikke å ha noe kontakt med. Det er mange som er litt eldre, typisk at de har vært ute i arbeidslivet tidligere og nå setter seg på skolebenken. Fordelen med BI er jo at det er veldig fleksiblet, så man kan kombinere det med jobb. Så myten om miljøet på BI er bare delvis sann: noen er slik myte sier, men det er mange hyggelige jordnære folk også. Og hvis du ikke ser for deg at du skal like noen på BI, vil du vel heller ikke trives i en jobb med økonomer?? Men er enig i at det er dyrt...Jeg ville heller gått på en offentlig høyskole, de har både øk/adm og revisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
the Sun Skrevet 11. oktober 2006 #4 Del Skrevet 11. oktober 2006 Økonomi og eller ledelse er en utrolig bra kombinasjon sammen med IT. BI er ikke så ille som alle sier, men vil du ikke gå der har de aler fleste offentlige høgskoler studier i Økonomi og administrasjon. Et annet alternativ er å bygge på bachelorgraden din og finne et masterstudie hvor du kan kombiner IT og økonomi, ledelse og IT. Sjekk BI, http://www.nith.no/, eller en offentlig høgskole feks http://www.hia.no/studier/. En master tar jo bare to år og vil gi deg bedre utelling en en ny bachelorgrad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 11. oktober 2006 #5 Del Skrevet 11. oktober 2006 Jeg er dataingeniør selv og vurderer å pluss på med noe utdanning innen ledelse etterhvert nå (forhåpentligvis til en mastergrad). Muligens sammen med noe økonomi. Et alternativ for å slippe å få allverdens i studielån kan kanskje å ta dette på deltid ved siden av en jobb? Ser at flere høgskoler tilbyr slik kurs, noen med høy betaling andre med lite betaling. En offentlig høgskole kan i alle tilfeller være en ide dersom du synes du har nok studielån. Det kan også være en ide å få litt jobberfaring før du går videre, uansett retning du velger, når du kommer til intervju vil det etterhvert bli jobberfaring de ser på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #6 Del Skrevet 12. oktober 2006 Hvis du har mulighet til å dra til utlandet ville jeg gjort det. Da kan du ta en internasjonal master som kombinerer IT og økonomi/adm. Dette er gull verdt, og det vil ikke være noe problem for deg å få jobb, ihvertfall ikke sånn som IT-markedet er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 12. oktober 2006 #7 Del Skrevet 12. oktober 2006 Mange ingeniørhøgskoler har (eller hadde da jeg var student) egne økonomipåbygginger for ingeniører. Da lærer du det en IT-medarbeider bør vite om økonomi, som budsjettering, lesing av regnskap, kontroll av kostnader osv. osv. og trenger kanskje ikke ha de andre fagene som er spesielle for økonom-spesialister (merkelig ord). Se feks her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå