Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Når man gifter seg borgerlig. er det en slags sermoni, eller er det bare å skrive under på papirer? jeg vil så gjerne ha brudekjole, men det blir litt teit med det hvis det ikke er noe store greier ut av det. (utenom festen da, men føler ikke for å gå i stor kjole med slør der:p)
Gjest gjesten Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg giftet meg borgerlig i sommer. Her i Oslo leser de opp en tekst som du kan de på byfogdens hjemmeside. Andre steder leses det andre tekster som et fast innslag. Jeg syntes at det hele var veldig fint for oss og riktig så høytidelig. Hele seremonien tar ca 15 minutter inkludert lesing av tekst og signering av papirer. MEN dere velger selv om dere vil ha en lenger seremoni med påsettelse av ringer (som i kirka) og eventuelt et musikkinnslag/ diktlesing. Dere må bare si fra på forhånd til byfogden. Når det gjelder brudekjole skal du absolutt velge den du vil ha. De som kom etter oss hadde tatt den "helt ut" med skikkelig kremkakekjole og smoking. Mange som gifter seg på tinghuset som har en "skikkelig" brudekjole. Tror nesten at flertallet gjør det.
Arkana Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Det er helt opp til deg. De jeg vet om som har giftet seg borgerlig har brukt alt fra skikkelig bløtkakekjole til enkle sommerkjoler eller dress. Vi skal gifte oss borgerlig, men jeg ønsker ingen typisk brudekjole og kommer istedet til å velge en fin selskapskjole. Som gjesten sier kan man gjøre akkurat hva man vil av en borgerlig vielse. Du kan ha den kjappe versjonen, eller du kan velge ringpåsetting, musikkinnslag, diktlesing eller hva du vil i tillegg om du føler for det.
Kayli Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 Et vennepar av oss ble viet av en fra human-etisk forbund. De hadde leid et lokale til selve seremonien, der de hadde valgt ut noen fine dikt om ble lest opp. I tillegg hadde hun fra forbundet valgt ut en passende tekst. Brudens far er musiker, og fremførte sammen med noen kamerater et par klassiske stykker. Seremonien varte ca en halv time. Bruden hadde på seg en enkel, hvit kjole som var sydd til formålet, mens brudgommen var i dress. Etterpå var det vennefet med god mat og drikke. Sånn kan det også gjøres. Personlig tror jeg ikke jeg hadde investert i noen dyr brudekjole uten at jeg skulle ha fest/selskap etterpå. Men, dette er selvfølgelig opp til hver enkelt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå